Luottamuksen muodostuminen startup-yritykseen rahoittajan näkökulmasta
Mero, Johanna (2020)
Pro gradu -tutkielma
Mero, Johanna
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201218101418
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201218101418
Tiivistelmä
Työn tarkoitus oli tutkia luottamuksen rakentumista startup-yritykseen rahoittajan näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ne tekijät, jotka vaikuttavat luottamuksen syntymiseen ja rahoituksen myöntämiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduista yksilöhaastatteluista, joihin osallistui kuusi startup-yritysten rahoitusneuvottelijaa kolmesta eri organisaatiosta. Eri organisaatioiden välillä ei huomattu eroja tutkimuksessa.
Teoreettinen osio toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja siinä käsiteltiin luottamusta, luottamuksen rakentamista ja startup-yritysten rahoittamista. Teoriaosuudessa esiteltiin malleja luottamuksen rakentumisesta, siihen vaikuttavista tekijöistä, ja luottamuksen roolista luottoprosessissa erityisesti tunne- ja järkiperäisen luottamuksen näkökulmasta.
Tutkimustulosten todettiin olevan pääosin linjassa luottamuksen teorioiden kanssa, joissa toisen osapuolen kyvykkyyden, rehellisyyden ja hyväntahtoisuuden väitetään olevan tärkeimpiä luottamukseen vaikuttavia tekijöitä. Empiirisen tutkimuksen mukaan startupyrityksen alkuvaiheessa kyvykkyydellä ja rehellisyydellä on suurin merkitys luottamuksen syntyyn, mutta hyväntahtoisuuden merkitys ei ollut yhtä suuri. Suuri vaikutus luottamuksen syntyyn on myös rahoitusneuvottelijan taipumuksella luottaa ihmisiin ja ulkopuolisten lähteiden tarjoamalla informaatiolla. The purpose of this study was to examine trust building in a startup company from the perspective of a financier. The purpose of the research was to find the factors influencing trust building and its effect on granting the funding. The study was conducted as a qualitative research, and the material was collected from semi-structured individual interviews involving six startup financial negotiators from three different organizations. The results of the study did not differ between organizations.
The theoretical part of the study was carried out as a literature review, and it dealt with trust, trust building and financing of startup companies. The theoretical part presented models of trust building, the factors influencing it, and the role of trust in the credit process, especially from the perspective of affect- and cognition-based trust.
The results of the study were found to be mostly in line with the theories of trust, as in the other party´s ability, integrity and benevolence are alleged to be the main factors influencing trust. Empirical research suggests that in the early stages of a startup company, ability and integrity play the greatest role in building trust, and benevolence was less important. The financial negotiator´s propensity to trust people and the information provided by external sources also have major impact on building trust.
Teoreettinen osio toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja siinä käsiteltiin luottamusta, luottamuksen rakentamista ja startup-yritysten rahoittamista. Teoriaosuudessa esiteltiin malleja luottamuksen rakentumisesta, siihen vaikuttavista tekijöistä, ja luottamuksen roolista luottoprosessissa erityisesti tunne- ja järkiperäisen luottamuksen näkökulmasta.
Tutkimustulosten todettiin olevan pääosin linjassa luottamuksen teorioiden kanssa, joissa toisen osapuolen kyvykkyyden, rehellisyyden ja hyväntahtoisuuden väitetään olevan tärkeimpiä luottamukseen vaikuttavia tekijöitä. Empiirisen tutkimuksen mukaan startupyrityksen alkuvaiheessa kyvykkyydellä ja rehellisyydellä on suurin merkitys luottamuksen syntyyn, mutta hyväntahtoisuuden merkitys ei ollut yhtä suuri. Suuri vaikutus luottamuksen syntyyn on myös rahoitusneuvottelijan taipumuksella luottaa ihmisiin ja ulkopuolisten lähteiden tarjoamalla informaatiolla.
The theoretical part of the study was carried out as a literature review, and it dealt with trust, trust building and financing of startup companies. The theoretical part presented models of trust building, the factors influencing it, and the role of trust in the credit process, especially from the perspective of affect- and cognition-based trust.
The results of the study were found to be mostly in line with the theories of trust, as in the other party´s ability, integrity and benevolence are alleged to be the main factors influencing trust. Empirical research suggests that in the early stages of a startup company, ability and integrity play the greatest role in building trust, and benevolence was less important. The financial negotiator´s propensity to trust people and the information provided by external sources also have major impact on building trust.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Institutionaalinen luottamus - yrityksen ei-henkilöityvä luottamuksen ulottuvuus työntekijän näkökulmasta
Multaharju, Sirpa (2006)Ylläpitääkseen kilpailuetua ja menestyäkseen markkinoilla yritysten tulee teknologisen ja liiketoimintaosaamisen lisäksi hallita tehokas sisäinen toimintansa. Tieto on tärkein tuotannontekijä ja sen jakaminen yrityksessä ... -
Välittäjäorganisaation rooli innovaatioverkostossa ja sen luottamuksen rakentumisessa
Jussila, Marja (2010)Tämä tutkimus tarkastelee välittäjäorganisaation roolia innovaatioverkos-tossa ja innovaatioverkoston luottamuksen rakentumisessa. Tavoitteena on etsiä, mitkä tekijät rakentavat luottamusta innovaatioverkoston ja ... -
Luottamuksen rakentuminen alliansseissa
Kosonen, Riina (2017)Rakennusteollisuus on käymässä läpi suuria muutoksia digitalisaation ja työn murroksen myötä. Lisäpaineita aiheuttavat rakennuspuolen kustannushaasteet, tehottomuus, riitaisuudet, epäluottamus ja laadullisten vaatimusten ...