Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

IoT service supply chain and risk management in the health care sector

Nakari, Rita (2020)

Katso/Avaa
Progradu_Nakari.pdf (610.6Kb)
Lataukset: 


Pro gradu -tutkielma

Nakari, Rita
2020

School of Business and Management, Kauppatieteet

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201228102941

Tiivistelmä

Health care is going to face challenges in the future as the number of aging people grows faster than ever. The expectations towards IoT have grown because it can provide solutions to these challenges. The published literature about IoT is often focused on technology. A research gap concerning how IoT services function from a business point of view was identified. IoT solutions are complex and require a lot of know-how. Thus, it makes no sense for health care providers to produce the solutions alone and that is why they buy solutions as a service. Therefore, the objective of this thesis is to examine the IoT service supply chain and what to take into consideration when either buying or supplying IoT solutions. In addition, possible risks related to the supply chain were studied.

The thesis was made in cooperation with ELSA testbed project. The study was conducted as a qualitative case study. The primary data source was six case company interviews and other materials about the project was used as a secondary data source. Abductive research method was used to analyze the collected data. The main goal of IoT solutions is to find valuable knowledge from the data. The process begins with collecting the data and forwarding it a platform through networks. In the platform the data can be analyzed and based on the analyzed data services can be built. Trust, communication, cooperation, co-creation and commitment were identified to be factors that affect how successful the service supply chain becomes. Risk management approaches differ depending on whether the companies are providing the solution or buying it. However, data security was a risk that all of the companies encountered, especially in the health care sector where the collected data can be very sensitive.
 
Terveydenhuoltoala tulee kohtaamaan tulevaisuudessa haasteita, kun ikääntyvien ihmisten määrä tulee kasvamaan nopeammin kuin koskaan. Odotukset IoT:ta kohtaan ovat kasvaneet, koska sen avulla voidaan ratkaista näitä ikääntymisen aiheuttamia resurssiongelmia. Aiheeseen liittyvä kirjallisuus keskittyy usein teknologiaan, mutta IoT- palveluiden toimitusketjuun liittyvää tutkimusta liiketoiminnan näkökulmasta ei ole aiemmin tehty. IoT-palvelut ovat monimutkaisia ratkaisuja, jotka vaativat paljon erilaista osaamista, minkä takia terveydenhuollon tarjoajien ei ole järkevää tuottaa IoT-ratkaisuja yksin. Siten, tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia IoT-palveluiden toimitusketjua ja mitä eri toimijoiden on otettava huomioon joko IoT-ratkaisuja ostettaessa tai tuottaessa. Lisäksi tavoitteena oli tunnistaa mahdollisia toimitusketjuun liittyviä riskejä.

Tutkielma tehtiin yhteistyössä ELSA testbed-projektin kanssa. Tutkielmassa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tämän tapaustutkimuksen ensisijaisena tietolähteenä olivat kuusi case-yrityksen haastattelua ja muita projektia koskevia materiaaleja käytettiin toissijaisena tietolähteenä. Kerätyn aineiston analysointiin käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. IoT-ratkaisuiden tavoite on löytää arvokasta tietoa datasta. Prosessi alkaa datan keräämisellä ja sen siirtämiselle jollekin alustalle internet-yhteyden avulla. Alustoilla dataa voidaan analysoida ja analysoidun datan perusteella voidaan rakentaa palveluja. Luottamus, kommunikaatio, yhteistyö, yhteiskehittäminen ja sitoutuminen tunnistettiin tekijöiksi, jotka vaikuttavat siihen, kuinka hyvin palvelun toimitusketjusta toimii. Kohdatut riskit ja riskienhallinta vaihtelevat sen mukaan, onko yritys ratkaisun tarjoaja vai sen ostaja. Tietoturva oli kuitenkin riski, jonka kaikki yritykset joutuvat ottamaan huomioon. Erityisesti terveydenhuollonalalla tietoturvaan tulee kiinnittää huomiota, koska kerätyt tiedot voivat olla hyvin arkaluontoisia.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [12424]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste