Reclamation handling process in smelt spout damage cases and mechanism behind the damages
Aalto, Hannareetta (2021)
Diplomityö
Aalto, Hannareetta
2021
School of Engineering Science, Kemiantekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101081346
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101081346
Tiivistelmä
The purpose of this Master Thesis was to establish descriptions about the most common damage types on smelt spouts and to recognize circumstances which lead to damages. Events causing premature damages and events firing the reclamation process were identified. In this thesis purpose is to improve reclamation process flow in the client company by making observations about the events which lead to reclamations, and purpose is to describe reclamation handling in the company.
Process descriptions are based on the results presented in written studies and information gathered for the client company, which has been presented in the reclamation reporting. Analysis tools are used in conjunction with segmentation and tabulation to handle of reclamation and damage types. Handling of reclamations is studied also by using the most common root cause analysis tools such as Fishbone diagram, Issue Tree and A3-tool.
It can be found out from the analyzed data that the most common reason for smelt spouts failures is a cracking which is caused by thermal fatigue. It covers over 70 % of the smelt spout failure cases. The procedure how to handle smelt spouts related reclamation process from receiving customer claim to the closing reclamation case was created. The guidelines how to utilize continuous improvement and lessons learned features on the reclamation cases was added to the reclamation process description. Tämän diplomityön tarkoituksena on laatia kuvaukset yleisimmistä vauriotyypeistä sulakouruissa ja tunnistaa niiden syntymiseen vaikuttavat olosuhteet prosesseissa, jotka johtavat sulakourun vaurioitumiseen ennakoitua nopeammin ja laukaisevat reklamaatioprosessin. Diplomityössä on tarkoituksena myös parantaa reklamaatioprosessin kulkua toimeksiantajayrityksessä tekemällä huomioita yleisimmistä reklamaatioon johtavista tapahtumista ja niiden käsittelystä yrityksessä.
Prosessikuvaukset pohjautuvat kirjallisissa tutkimuksissa esitettyihin tuloksiin ja yritykselle kertyneeseen tietoon, joita on esitetty reklamaatioraportoinnissa. Reklamaatio- ja vauriotyyppien käsittelyssä käytetään hyväksi analysointityökaluja yhdessä segmentoinnin ja taulukoinnin kanssa. Reklamaatioiden käsittelyä tutkitaan myös yleisimpien juurisyyanalyysityökalujen kuten kalanruoto -diagrammi, päättelypuu ja A3-työkalujen avulla.
Analysoidusta datasta voidaan päätellä, että yleisin sulakourun vauriotilanne on halkeama tai pinnan säröily, jonka on aiheuttanut lämpöväsyminen. Tällainen vaurio kattaa yli 70 % tutkituista sulakouruvaurioista. Reklamaatioiden käsittelyyn sulakouruihin liittyvissä tapauksissa luotiin ohjeistus, joka kattaa prosessin vaiheet reklamaation saapumisesta toimeksiantajayritykseen aina reklamaation sulkemiseen asti. Lisäksi reklamaatioiden jatkokäsittelyyn jatkuvan parantamisen ja oppimisen kautta luotiin prosessikuvaus.
Process descriptions are based on the results presented in written studies and information gathered for the client company, which has been presented in the reclamation reporting. Analysis tools are used in conjunction with segmentation and tabulation to handle of reclamation and damage types. Handling of reclamations is studied also by using the most common root cause analysis tools such as Fishbone diagram, Issue Tree and A3-tool.
It can be found out from the analyzed data that the most common reason for smelt spouts failures is a cracking which is caused by thermal fatigue. It covers over 70 % of the smelt spout failure cases. The procedure how to handle smelt spouts related reclamation process from receiving customer claim to the closing reclamation case was created. The guidelines how to utilize continuous improvement and lessons learned features on the reclamation cases was added to the reclamation process description.
Prosessikuvaukset pohjautuvat kirjallisissa tutkimuksissa esitettyihin tuloksiin ja yritykselle kertyneeseen tietoon, joita on esitetty reklamaatioraportoinnissa. Reklamaatio- ja vauriotyyppien käsittelyssä käytetään hyväksi analysointityökaluja yhdessä segmentoinnin ja taulukoinnin kanssa. Reklamaatioiden käsittelyä tutkitaan myös yleisimpien juurisyyanalyysityökalujen kuten kalanruoto -diagrammi, päättelypuu ja A3-työkalujen avulla.
Analysoidusta datasta voidaan päätellä, että yleisin sulakourun vauriotilanne on halkeama tai pinnan säröily, jonka on aiheuttanut lämpöväsyminen. Tällainen vaurio kattaa yli 70 % tutkituista sulakouruvaurioista. Reklamaatioiden käsittelyyn sulakouruihin liittyvissä tapauksissa luotiin ohjeistus, joka kattaa prosessin vaiheet reklamaation saapumisesta toimeksiantajayritykseen aina reklamaation sulkemiseen asti. Lisäksi reklamaatioiden jatkokäsittelyyn jatkuvan parantamisen ja oppimisen kautta luotiin prosessikuvaus.