Innovation capability and company valuation : Evidence from global M&A market
Kangas, Oskari (2021)
Kandidaatintutkielma
Kangas, Oskari
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101121629
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101121629
Tiivistelmä
Global M&A market has grown immensely and gained research attention from a variety of management disciplines. The research examining M&A has begun to focus on resource complementarity and innovation performance as the corporate transactions base on accessing new technology, knowledge, and capabilities. This study aims to determine how does the innovation capability of a target firm affect its value measured with the acquisition price. The innovation capability of a target firm is measured with its R&D intensity.
The research data was formed by merging financial statement data consisting of balance sheet, profit and loss, and cash flow statements of the target company with transaction reports of the deals made after 2010. To test the hypothesis of acquisition prices being higher for companies with greater innovation capability, a model for the linear regression analysis was constructed. The results indicated minor positive effect of innovation capability promoting higher transaction prices.
The results support the findings of the previous research and complement it by studying the subject from a novel perspective. The results also show that the innovation capability is valued in the M&A markets making it essential for both transaction sides to acknowledge for the sake of value and opportunities. Globaali yrityskauppamarkkina on kasvanut valtavasti ja kerännyt huomiota tutkimuksen suhteen usealta eri johtamisen tieteenalalta. Yritysjärjestelyihin syventyvä tutkimus on alkanut keskittyä resurssien täydentävyyteen ja innovatiivisuuteen yrityskauppojen lähtökohdan ollessa uusien teknologioiden, tiedon ja kyvykkyyksien hankkiminen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kohdeyrityksen innovaatiokyvykkyys vaikuttaa sen arvoon mitattuna sen ostohinnalla. Kohdeyrityksen innovaatiokykyä mitataan sen tutkimus- ja kehitysintensiteetillä.
Tutkimusdata on muodostettu kohdeyritysten taseesta, tuloslaskelmasta, kassavirtalaskelmasta ja toteutuneiden yrityskauppojen raporteista vuoden 2010 jälkeen. Tutkimuksen hypoteesia innovaatiokyvykkyyden kauppahintaa kasvattavasta vaikutuksesta testattiin lineaarisella regressioanalyysillä. Tutkimuksen tulokset osoittivat innovaatiokyvykkyydellä olevan vähäinen positiivinen vaikutus yrityksen kauppahintaan.
Tutkimuksen tulokset ovat linjassa aikaisempien tutkimusten tulosten kanssa ja samalla täydentävät aikaisempaa tutkimusta tutkimalla aihetta uudenlaisesta näkökulmasta. Tuloksien osoittaessa innovaatiokyvykkyyden arvostamisen yrityskauppamarkkinalla on transaktion vastapuolille tärkeää tunnistaa innovaatiokyvykkyyden olennaisuus niin yrityksen arvon, kuin yrityskaupan tuomien mahdollisuuksien suhteen.
The research data was formed by merging financial statement data consisting of balance sheet, profit and loss, and cash flow statements of the target company with transaction reports of the deals made after 2010. To test the hypothesis of acquisition prices being higher for companies with greater innovation capability, a model for the linear regression analysis was constructed. The results indicated minor positive effect of innovation capability promoting higher transaction prices.
The results support the findings of the previous research and complement it by studying the subject from a novel perspective. The results also show that the innovation capability is valued in the M&A markets making it essential for both transaction sides to acknowledge for the sake of value and opportunities.
Tutkimusdata on muodostettu kohdeyritysten taseesta, tuloslaskelmasta, kassavirtalaskelmasta ja toteutuneiden yrityskauppojen raporteista vuoden 2010 jälkeen. Tutkimuksen hypoteesia innovaatiokyvykkyyden kauppahintaa kasvattavasta vaikutuksesta testattiin lineaarisella regressioanalyysillä. Tutkimuksen tulokset osoittivat innovaatiokyvykkyydellä olevan vähäinen positiivinen vaikutus yrityksen kauppahintaan.
Tutkimuksen tulokset ovat linjassa aikaisempien tutkimusten tulosten kanssa ja samalla täydentävät aikaisempaa tutkimusta tutkimalla aihetta uudenlaisesta näkökulmasta. Tuloksien osoittaessa innovaatiokyvykkyyden arvostamisen yrityskauppamarkkinalla on transaktion vastapuolille tärkeää tunnistaa innovaatiokyvykkyyden olennaisuus niin yrityksen arvon, kuin yrityskaupan tuomien mahdollisuuksien suhteen.