Toimittajan antaman palautteen merkitys toimittajayhteistyössä
Lumivuori, Birgitta (2021)
Kandidaatintutkielma
Lumivuori, Birgitta
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101151907
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101151907
Tiivistelmä
Yritykset ovat jo pitkään arvioineet toimittajien suoriutumista toimittajayhteistyön edistämiseksi. Vähäisemmälle on kuitenkin jäänyt asiakasyrityksen oman toiminnan arviointi palautteenkeruun avulla. Tämä kandidaatintutkielma tutkii toimittajan antaman palautteen merkitystä toimittajayhteistyössä. Tutkielmassa keskitytään toimittajayhteistyön hyötyihin, ja siihen, kuinka toimittajan antamalla palautteella voidaan saavuttaa tunnistettuja hyötyjä. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan mahdollisia haasteita, joita palautteenkeruusta voi aiheutua sekä keinoja, miten näihin haasteisiin tulisi vastata. Tutkielma on toteutettu yhteistyössä kohdeyrityksen kanssa, ja sen toimialana on rakennusteollisuus. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin kohdeyrityksen viideltä työntekijältä. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla.
Tuloksista voidaan huomata, että palautteenkeruun hyödyksi muodostui kolme eri pääteemaa: oman toiminnan kehittäminen, luottamuksen vahvistuminen sekä yhteistyön syveneminen. Edellä mainituilla hyödyillä on positiivinen vaikutus myös muihin osa-alueisiin, kuten esimerkiksi taloudelliseen tehokkuuteen. Palautteenkeruun haasteiksi tunnistettiin epätotuudenmukaisen ja hyödyttömän palautteensaanti. Toimittajien voi olla hankalaa antaa negatiivista palautetta ostajalle eli asiakasyritykselle, kun sen liiketoiminta perustuu asiakastyytyväisyyteen. Haasteiden ehkäisemiseksi asiakasyritysten tulisi esimerkiksi viestiä kunnolla palautteenkeruun tarkoitus, mikä helpottaisi toimittajan antamaan myös vaikeista asioista palautetta. Yritysten tulisi soveltaa toimittajayhteistyössä palautteenkeruuta entistä enemmän, jotta omaa toimintaa pystytään kehittämään ja yhteistyötä voidaan vahvistaa. Companies have assessed suppliers' performance for a long time to promote supplier cooperation. However, the evaluation of one's own activities in the form of feedback collection has lagged behind. This bachelor's thesis examines the significance of supplier feedback in supplier relationship management. The study focuses on the benefits of supplier collaboration, and how the feedback provided by the supplier can achieve identified benefits. The study also examines the potential challenges that feedback collection may pose as well as the ways in which these challenges should be addressed. The study was conducted in collaboration with the company and the company’s field of activity is construction industry. The study has been conducted as a qualitative study, and the research material was collected from five employees of the target company. The data collection method is a semi-structured interview.
It can be seen from the results that the benefits of collecting feedback divides in to three different main themes: developing one's own operations, strengthening trust and deepening cooperation. The benefits above also have a positive impact on other areas, such as economic efficiency. The challenges of collecting feedback were identified as receiving untrue and useless feedback. It can be difficult for suppliers to give negative feedback to the buyer, when its business is based on customer satisfaction. To prevent challenges, customer companies should for example explain well the purpose of the feedback collection, which would make it easier for the supplier to provide feedback on even difficult issues. Companies should make greater use of supplier feedback in supplier relationship management in order to develop its operations and strengthen cooperation.
Tuloksista voidaan huomata, että palautteenkeruun hyödyksi muodostui kolme eri pääteemaa: oman toiminnan kehittäminen, luottamuksen vahvistuminen sekä yhteistyön syveneminen. Edellä mainituilla hyödyillä on positiivinen vaikutus myös muihin osa-alueisiin, kuten esimerkiksi taloudelliseen tehokkuuteen. Palautteenkeruun haasteiksi tunnistettiin epätotuudenmukaisen ja hyödyttömän palautteensaanti. Toimittajien voi olla hankalaa antaa negatiivista palautetta ostajalle eli asiakasyritykselle, kun sen liiketoiminta perustuu asiakastyytyväisyyteen. Haasteiden ehkäisemiseksi asiakasyritysten tulisi esimerkiksi viestiä kunnolla palautteenkeruun tarkoitus, mikä helpottaisi toimittajan antamaan myös vaikeista asioista palautetta. Yritysten tulisi soveltaa toimittajayhteistyössä palautteenkeruuta entistä enemmän, jotta omaa toimintaa pystytään kehittämään ja yhteistyötä voidaan vahvistaa.
It can be seen from the results that the benefits of collecting feedback divides in to three different main themes: developing one's own operations, strengthening trust and deepening cooperation. The benefits above also have a positive impact on other areas, such as economic efficiency. The challenges of collecting feedback were identified as receiving untrue and useless feedback. It can be difficult for suppliers to give negative feedback to the buyer, when its business is based on customer satisfaction. To prevent challenges, customer companies should for example explain well the purpose of the feedback collection, which would make it easier for the supplier to provide feedback on even difficult issues. Companies should make greater use of supplier feedback in supplier relationship management in order to develop its operations and strengthen cooperation.