Sosiaalinen vastuullisuus hankintaketjun alkupäässä
Martikainen, Jasmin (2021)
Kandidaatintutkielma
Martikainen, Jasmin
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101151909
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101151909
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, miten sosiaalista vastuullisuutta toteutetaan kehittyviin maihin sijoittuvassa hankintaketjun alkupäässä. Tavoitteena on tunnistaa hyviä käytänteitä sosiaalisen vastuullisuuden toteuttamiselle ja sen seurannalle sekä tutkia, miten sosiaalinen vastuullisuus vaikuttaa yritysten toimittajavalintaan. Tutkielma on toteutettu laadullisena kahden case-yrityksen tapaustutkimuksena, jonka aineistona on käytetty yritysten tuoreimpia vuosikertomuksia ja vastuullisuusraportteja sekä yritysten nettisivujen erillisiä osioita vastuullisuudesta. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysimenetelmällä.
Vastuullisuus on olennainen osa nykyajan liiketoimintaa. Sosiaalisen vastuullisuuden tutkiminen on kuitenkin jäänyt vähemmälle huomiolle verrattuna vastuullisuuden kahteen muuhun osa-alueeseen. Erityisen ongelmallista sosiaalisen vastuullisuuden huomioiminen on kehittyvissä maissa, joissa ollaan usein valmiita uhraamaan sosiaalisia standardeja talouskasvun saavuttamiseksi. Tämän seurauksena kehittyvissä maissa koetaankin yhä paljon sosiaaliseen vastuullisuuteen liittyviä ongelmia esimerkiksi lapsityövoiman käyttöön, riittävään palkkaukseen sekä työskentelyolosuhteisiin liittyen. Tutkimustulosten perusteella molemmat case-yritykset ovat tunnistaneet paljon sosiaaliseen vastuullisuuteen liittyviä ongelmia hankintaketjujensa alkupäässä, joihin ne ovat reagoineet niin oman toimintansa kuin myös toimittajiensa toiminnan kautta. Molemmat yritykset tekevät vastuullisuuden eteen vaadittua enemmän esimerkiksi suorien viljelijäohjelmien sekä kumppanuushankkeiden kautta. Suureen rooliin sosiaalisen vastuullisuuden toteuttamisessa nousi myös raaka-aineiden sataprosenttinen jäljitettävyys. Lisäksi yrityksissä seurataan aktiivisesti sosiaalisen vastuullisuuden toteutumista esimerkiksi monitoroimalla sekä suorittamalla auditointeja. This Bachelor’s thesis examines how social sustainability is implemented in the frontend of the supply chain which is based in emerging economies. The aim of the thesis is to identify good practices for implementing and monitoring social sustainability and to examine how social sustainability affects companies’ supplier selection. The thesis is conducted as a qualitative case study of two case companies. The research material used includes the companies’ latest annual and sustainability reports and the sustainability information on the companies’ websites. The research material was analyzed using content analysis.
Sustainability is an integral part of today’s business. However, the research on social sustainability has received less attention than the other two dimensions of sustainability. Taking social sustainability into account is especially difficult in emerging economies, where social standards are often disregarded in order to gain economic growth. As a result, a number of issues related to social sustainability are still experienced in emerging economies, for example concerning child labor, fair remuneration and decent working conditions. According to the findings of the thesis, both case companies have identified a number of issues related to social sustainability and they have reacted to them not only through their own actions but also through their suppliers’ actions. Both companies do more towards sustainability than what is required of them, for example through direct farmer and partnership programmes. Full traceability of ingredients was also found to have a large role in the implementation of social sustainability. In addition, the companies actively monitor the implementation of social sustainability by for example monitoring and conducting audits.
Vastuullisuus on olennainen osa nykyajan liiketoimintaa. Sosiaalisen vastuullisuuden tutkiminen on kuitenkin jäänyt vähemmälle huomiolle verrattuna vastuullisuuden kahteen muuhun osa-alueeseen. Erityisen ongelmallista sosiaalisen vastuullisuuden huomioiminen on kehittyvissä maissa, joissa ollaan usein valmiita uhraamaan sosiaalisia standardeja talouskasvun saavuttamiseksi. Tämän seurauksena kehittyvissä maissa koetaankin yhä paljon sosiaaliseen vastuullisuuteen liittyviä ongelmia esimerkiksi lapsityövoiman käyttöön, riittävään palkkaukseen sekä työskentelyolosuhteisiin liittyen. Tutkimustulosten perusteella molemmat case-yritykset ovat tunnistaneet paljon sosiaaliseen vastuullisuuteen liittyviä ongelmia hankintaketjujensa alkupäässä, joihin ne ovat reagoineet niin oman toimintansa kuin myös toimittajiensa toiminnan kautta. Molemmat yritykset tekevät vastuullisuuden eteen vaadittua enemmän esimerkiksi suorien viljelijäohjelmien sekä kumppanuushankkeiden kautta. Suureen rooliin sosiaalisen vastuullisuuden toteuttamisessa nousi myös raaka-aineiden sataprosenttinen jäljitettävyys. Lisäksi yrityksissä seurataan aktiivisesti sosiaalisen vastuullisuuden toteutumista esimerkiksi monitoroimalla sekä suorittamalla auditointeja.
Sustainability is an integral part of today’s business. However, the research on social sustainability has received less attention than the other two dimensions of sustainability. Taking social sustainability into account is especially difficult in emerging economies, where social standards are often disregarded in order to gain economic growth. As a result, a number of issues related to social sustainability are still experienced in emerging economies, for example concerning child labor, fair remuneration and decent working conditions. According to the findings of the thesis, both case companies have identified a number of issues related to social sustainability and they have reacted to them not only through their own actions but also through their suppliers’ actions. Both companies do more towards sustainability than what is required of them, for example through direct farmer and partnership programmes. Full traceability of ingredients was also found to have a large role in the implementation of social sustainability. In addition, the companies actively monitor the implementation of social sustainability by for example monitoring and conducting audits.