Suomalaisen yliopiston brändin positiointi
Heinonen, Taru (2021)
Kandidaatintutkielma
Heinonen, Taru
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101222533
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101222533
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan brändin positiointia suomalaisessa yliopistossa brändi-identiteetin ja brändi-imagon kohtaamisen kautta. Työn tavoitteena on tarkastella kohdeorganisaation, LUT-yliopiston, omaa näkemystä, brändi-identiteettiä sekä sen kohderyhmän mielikuvia organisaatiosta, eli brändi-imagoa, ja sitä, kuinka nämä kaksi kohtaavat. Tarkastelemalla brändi-imagon ja brändi-identiteetin eroavaisuuksia ja samankaltaisuuksia, voidaan määritellä brändin positiointi ja se, kuinka markkinointitoimenpiteissä on onnistuttu.
Tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena, ja aineisto on hankittu haastattelujen avulla. Brändi-identiteetin määrittelemiseksi haastateltiin kohdeorganisaation edustajaa ja brändi-imagoa tutkittiin haastattelemalla hakijamarkkinoinnin kohderyhmän edustajia, lukioikäisiä nuoria.
Tutkielman tuloksista käy ilmi, että LUT-yliopiston brändi-identiteetti on osittain välittynyt kohderyhmälleen, mutta ei täysin. LUT-yliopiston brändi-identiteetti kiteytyy yhteisöllisyyteen sekä uteliaisuuteen ja rohkeuteen keksiä uusia ratkaisuja, mitä pyritään välittämään myös yliopiston markkinointiviestinnässä. Haastattelujen pohjalta yhteisöllisyys on välittynyt kohderyhmälle vahvasti, mutta rohkeus ja uteliaisuus eivät nousseet vastauksissa yhtä vahvasti esille, joten tätä tulisi vahvistaa markkinoinnissa entisestään. This bachelor’s thesis examines the brand positioning of a Finnish university through studying the differences and similarities of its brand identity and brand image. The aim is to study the target organization’s, LUT University’s, own view of their brand, its brand identity as well as its brand image. By comparing these two points of views, can the positioning of the target organization be examined.
The study was conducted as a qualitative research. The material was collected through interviews. A representative of LUT University was interviewed to specify its brand identity. To study the university’s brand image, 12 potential applicants were interviewed to get information of their view of the brand.
The results of this study showed that the brand-identity has been partially transmitted to the target group. LUT University’s brand identity consists of communality, curiosity and courage to develop new solutions to issues. Based on the interviews, communality was highly connected to the university, but curiosity and courage did not stand out from the answers, so these themes should be further communicated through marketing communications.
Tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena, ja aineisto on hankittu haastattelujen avulla. Brändi-identiteetin määrittelemiseksi haastateltiin kohdeorganisaation edustajaa ja brändi-imagoa tutkittiin haastattelemalla hakijamarkkinoinnin kohderyhmän edustajia, lukioikäisiä nuoria.
Tutkielman tuloksista käy ilmi, että LUT-yliopiston brändi-identiteetti on osittain välittynyt kohderyhmälleen, mutta ei täysin. LUT-yliopiston brändi-identiteetti kiteytyy yhteisöllisyyteen sekä uteliaisuuteen ja rohkeuteen keksiä uusia ratkaisuja, mitä pyritään välittämään myös yliopiston markkinointiviestinnässä. Haastattelujen pohjalta yhteisöllisyys on välittynyt kohderyhmälle vahvasti, mutta rohkeus ja uteliaisuus eivät nousseet vastauksissa yhtä vahvasti esille, joten tätä tulisi vahvistaa markkinoinnissa entisestään.
The study was conducted as a qualitative research. The material was collected through interviews. A representative of LUT University was interviewed to specify its brand identity. To study the university’s brand image, 12 potential applicants were interviewed to get information of their view of the brand.
The results of this study showed that the brand-identity has been partially transmitted to the target group. LUT University’s brand identity consists of communality, curiosity and courage to develop new solutions to issues. Based on the interviews, communality was highly connected to the university, but curiosity and courage did not stand out from the answers, so these themes should be further communicated through marketing communications.