Elokuvagenren ja esityspäivän vaikutus esityskohtaisiin katsojalukuihin
Raekorpi, Henna (2021)
Kandidaatintutkielma
Raekorpi, Henna
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101252623
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101252623
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä elokuvateatterin kontekstissa. Tavoitteena on selvittää, mitkä esityspäivät sopivat parhaiten millekin elokuvagenrelle eli minä päivänä katsojaluvut ovat suurimmillaan. Tutkielmassa perehdytään ensin aiempiin tutkimuksiin aiheesta ja kuluttajakäyttäytymisen teoriaan, minkä jälkeen suoritetaan kvantitatiivinen tutkimus aineistolla, joka on kerätty tutkimuksen kohdeyrityksen tietokannasta ja internet-lähteistä. Testit tehdään yhden sekä usean muuttujan lineaarisina regressioanalyyseinä, ja lopuksi tutkimuskysymyksiin vastataan testitulosten pohjalta.
Kuluttajakäyttäytyminen ei ole ympäröivästä maailmasta irrallinen ilmiö vaan siihen vaikuttavat esimerkiksi kuluttajan persoonalliset piirteet ja ympäristö. Kuluttaja oppii asenteet, tavat ja käyttäytymisen ympäröivältä yhteisöltä, joka edustaa tiettyä kulttuuria ja asettaa raamit myös ostokäyttäytymiselle. Samat tekijät vaikuttavat tutkimusten mukaan myös kulttuuritapahtumien kuluttajakäyttäytymiseen, ja elokuvateatteriin sijoittuvat ulkomaiset tutkimukset ovat todenneet sekä elokuvan että kuluttajan ominaisuuksien vaikuttavan elokuvan valintaan.
Tämän tutkielman tutkimustulokset osoittavat, että elokuvagenrellä ja esityspäivällä on yhteys esityskohtaisiin katsojalukuihin kohdeyrityksen teattereissa. Keskiviikko, lauantai ja sunnuntai ovat katsojalukujen perusteella kaiken kaikkiaan suosituimmat päivät käydä elokuvissa mutta katsojarikkaimmat päivät vaihtelevat vuodenajoittain. Jouluisin katsojaluvut ovat suurimmillaan keskiviikkoisin, torstaisin ja sunnuntaisin, kun taas kesäisin suositaan arkinäytöksiä. Sekä keväisin että talvisin suosituimmat esityspäivät ovat keskiviikko, lauantai ja sunnuntai. This bachelor’s thesis will examine the factors that affect consumer behaviour in the world of cinema. The purpose of this thesis is to find out which days of the week are most suitable for each film genre in the light of viewing figures. Firstly, this thesis will study the theory of consumer behaviour and the earlier studies of this subject. Secondly, a quantitative study will be executed with the data from case company’s database and internet sources. Tests will be carried out as linear regression analysis with one or more independent variables, and the last chapter will conclude the test results and answer the research questions.
Consumer behaviour as a phenomenon is deeply dependent on consumers’ personal features and the surrounding world. Consumer learns their attitudes, habits, and behaviour from the surrounding community that represents a specific culture. This culture sets the frame for buying behaviour and, according to earlier studies, affect consumer behaviour also in cultural events. Previous research, which focused on foreign cinemas, have also discovered that film’s and consumer’s features affect the choice of film.
The test results in this thesis show that film genre and screening date affect film’s show specific viewing figures in case company’s theatres. Wednesday, Saturday, and Sunday are the overall most popular weekdays to visit cinema, but the results vary from season to season. During Christmas time consumers tend to visit cinema more on Wednesdays, Thursdays, and Sundays, and in summer consumers prefer working days. Both in spring and in winter Wednesday, Saturday and Sunday have the biggest viewing figures.
Kuluttajakäyttäytyminen ei ole ympäröivästä maailmasta irrallinen ilmiö vaan siihen vaikuttavat esimerkiksi kuluttajan persoonalliset piirteet ja ympäristö. Kuluttaja oppii asenteet, tavat ja käyttäytymisen ympäröivältä yhteisöltä, joka edustaa tiettyä kulttuuria ja asettaa raamit myös ostokäyttäytymiselle. Samat tekijät vaikuttavat tutkimusten mukaan myös kulttuuritapahtumien kuluttajakäyttäytymiseen, ja elokuvateatteriin sijoittuvat ulkomaiset tutkimukset ovat todenneet sekä elokuvan että kuluttajan ominaisuuksien vaikuttavan elokuvan valintaan.
Tämän tutkielman tutkimustulokset osoittavat, että elokuvagenrellä ja esityspäivällä on yhteys esityskohtaisiin katsojalukuihin kohdeyrityksen teattereissa. Keskiviikko, lauantai ja sunnuntai ovat katsojalukujen perusteella kaiken kaikkiaan suosituimmat päivät käydä elokuvissa mutta katsojarikkaimmat päivät vaihtelevat vuodenajoittain. Jouluisin katsojaluvut ovat suurimmillaan keskiviikkoisin, torstaisin ja sunnuntaisin, kun taas kesäisin suositaan arkinäytöksiä. Sekä keväisin että talvisin suosituimmat esityspäivät ovat keskiviikko, lauantai ja sunnuntai.
Consumer behaviour as a phenomenon is deeply dependent on consumers’ personal features and the surrounding world. Consumer learns their attitudes, habits, and behaviour from the surrounding community that represents a specific culture. This culture sets the frame for buying behaviour and, according to earlier studies, affect consumer behaviour also in cultural events. Previous research, which focused on foreign cinemas, have also discovered that film’s and consumer’s features affect the choice of film.
The test results in this thesis show that film genre and screening date affect film’s show specific viewing figures in case company’s theatres. Wednesday, Saturday, and Sunday are the overall most popular weekdays to visit cinema, but the results vary from season to season. During Christmas time consumers tend to visit cinema more on Wednesdays, Thursdays, and Sundays, and in summer consumers prefer working days. Both in spring and in winter Wednesday, Saturday and Sunday have the biggest viewing figures.