Omistus- ja yhteiskäyttöautojen kustannukset käyttäjille
Kähkönen, Karoliina (2020)
Kandidaatintyö
Kähkönen, Karoliina
2020
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101283107
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101283107
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on vertailla omistusautojen ja yritysten tarjoamien yhteiskäyttöautojen sekä vertaisvuokrausautojen kustannuksia käyttäjille. Työssä käydään myös läpi liikenteen kestävyyshaasteita ja pohditaan, minkälaisia vaikutuksia yhteiskäyttöautoilla on ympäristöön. Työ tehdään olemassa olevien tutkimusten ja laskelmien pohjalta. Yhteiskäyttöautoista otetaan huomioon vain yritysten tarjoamat yhteiskäyttöautot sekä vertaisvuokrausautot. Muut autojen yhteiskäyttömuodot on jätetty tutkimuksen ulkopuolelle.
Uusia autoja rekisteröidään käyttöön kymmeniä miljoonia vuosittain ja autojen määrä on ollut kasvussa. Liikenne tuottaa 20 % Suomen hiilidioksidi päästöistä ja autot vievät paljon tilaa kaupungeista. Jakamistalouden yleistyessä erilaiset yhteiskäyttöautoilun muodot ovat lisääntyneet. Yhteiskäyttöautoilussa käyttäjän ei tarvitse huolehtia auton omistukseen liittyvistä kustannuksista. Yhteiskäyttöautoilun kustannukset käyttäjälle koostuvat käyttöajasta ja ajetuista kilometreistä sekä mahdollisista polttoainekustannuksista. The goal of this bachelor’s thesis is to compare car ownership, peer-to-peer car lending and shared car costs to the users. Shared cars are provided by companies. This thesis also covers sustainable challenges of road traffic and there is some pondering about how shared cars reflect to environment. Thesis is written on the basis of existing researches and calculations. Shared car models are limited to shared cars provided by companies and peer to peer lending cars. Other shared car models are left out of examination.
There are tens of millions of cars registered to use every year and the number of cars is increasing. Traffic causes 20 % of Finland’s carbon dioxide emissions and cars take up a lot of space in the cities. Since shared economy has become more common, the number of different kinds of shared car models has increased. Users do not have to take care of the costs that car owning includes when using shared cars. The costs of shared cars to the users are composed of the time of usage and driven kilometers and possible fuel costs.
Uusia autoja rekisteröidään käyttöön kymmeniä miljoonia vuosittain ja autojen määrä on ollut kasvussa. Liikenne tuottaa 20 % Suomen hiilidioksidi päästöistä ja autot vievät paljon tilaa kaupungeista. Jakamistalouden yleistyessä erilaiset yhteiskäyttöautoilun muodot ovat lisääntyneet. Yhteiskäyttöautoilussa käyttäjän ei tarvitse huolehtia auton omistukseen liittyvistä kustannuksista. Yhteiskäyttöautoilun kustannukset käyttäjälle koostuvat käyttöajasta ja ajetuista kilometreistä sekä mahdollisista polttoainekustannuksista.
There are tens of millions of cars registered to use every year and the number of cars is increasing. Traffic causes 20 % of Finland’s carbon dioxide emissions and cars take up a lot of space in the cities. Since shared economy has become more common, the number of different kinds of shared car models has increased. Users do not have to take care of the costs that car owning includes when using shared cars. The costs of shared cars to the users are composed of the time of usage and driven kilometers and possible fuel costs.