Toimintamallin muutos ammatillisessa oppilaitoksessa
Mäkiniemi, Teijo (2021)
Diplomityö
Mäkiniemi, Teijo
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101283152
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101283152
Tiivistelmä
Tutkimuksessa kehitettiin ammatillisen oppilaitoksen toimintaa, kohdistuen rakennusalan koulutukseen. Ensisijaisena triggerinä toimi ammatillisen koulutuksen reformi, joka oli historiallisen iso muutos lähes muuttumattomaan toimintaympäristöön. Rakennusalan lähtökohtainen kompleksisuus sekä nopea kehittyminen robotisaation ja automaation myötä, olisivat tuoneet kehittämistarpeen ilman kyseistä poliittista päätöstäkin.
Tutkimuskysymys oli: onko löydettävissä toimintamalli, joka vastaa ammatillisen koulutuksen nykyisiin ja tulevaisuuden haasteisiin? Pääkysymyksestä ja tutkimustuloksen onnistumisesta aiheutui kausaalinen apukysymys: millä tavalla siirtymävaihe toteutetaan? Tutkimusstrategiana oli tulkitseva kvalitatiivinen tutkimus, jossa käytettiin abduktiivista päättelyä ja tutkimusmenetelmänä triangulaatiota. Hankesuuntautunut toimintatutkimus ja kriittinen tiedonintressi, leimasivat implementointivaihetta. Tutkimusta tehtiin lukuisilla haastatteluilla, kehittämispäivillä, -pajoilla ja -palavereilla, joihin osallistui oppilaitoksen henkilökuntaa, oppilaita sekä työelämän edustajia. Tavoitteena oli rationalisoida toimintoja, tarkastelemalla yksikön erilaisia prosesseja, poistaa turhia toimintoja ja virtaviivaistaa jääviä. Ydinprosessien tunnistaminen, määrittely ja niiden kehittäminen oli myös merkittävä kokonaisuus.
Luotu toimintamalli mahdollistaa yksilölliset opetustarpeet ja organisaation suorituskyvyn parantamisen vastaamalla uuden rahoitusjärjestelmän mittaristoihin. Tuottavuutta nostaa opetusresurssien ja kiinteistöjen tehokas käyttö. Malli nopeuttaa opiskeluaikaa, selkeyttää opintoja kaikille osapuolille, nostaa opetuksen laatua, vakiinnuttaa menetelmät ja mahdollistaa nopeat kokeilut. Yhdessä mietityt toimintatavat sitouttavat, vähentävät muutosvastarintaa. Samalla se muuttaa opetustyön kokonaisvaltaisesti sekä osittain ohjauksen ja päätäntäketjun.
Työn lähtöasetelmaa voisi kuvata, että se tehtiin maturiteettitasoltaan korkeassa asiantuntijaorganisaatiossa, jota kohtaa radikaali muutostarve. Siten lähes väistämätöntä oli tutkia myös, miten itse kehittämis- ja muutosprosessi on syytä hoitaa tämänlaisessa tilanteessa. Esitetyt teoriat organisaation muutoksissa ja prosessissa käytetyt menetelmät osoittautuivat toimiviksi. On jokseenkin selvää, että työssä esitetty toimintamalli nostaisi alakohtaisilla määrittelyillä muidenkin alojen suorituskykyä. This study aimed to make development to the operating model of a vocational school, focusing on education for the vocational qualification in construction. The primary trigger was a historically large-scale and profound reform of the vocational education, driven by the Finnish government, to environment which has been decades almost perfect status quo. The complexity of the construction industry operations, as well as its rapid development with robotization and automation, would have brought a need for this study also.
The research question was: Can you find an operating model which can meet the current and the future challenges? Preceding question and the result of this study, raised a causal question: How can you manage the transition phase? The research strategy was interpretive qualitative research using abductive reasoning, and triangulation as a research method. Project-oriented action research and critical reflection characterized the implementation phase. The research was conducted through numerous interviews, development seminars, workshops and meetings, which were attended by the staff and the students at the vocational school, and representatives of the construction industry. The objective was to streamline operations, eliminate unnecessary operations and develop which still remain in use. The identification, definition and development of key business processes was also a considerable task.
The operating model enables individual learning and the improvement of the organization's performance by responding to new performance meters in funding. Productivity is increased by the efficient use of resources and facilities. The model speeds up study time, clarifies studies for stakeholders, raises the quality of teaching, consolidates methods and enables rapid experimentations. Planning practices in collaboration engages and reduces resistance to change. This operating model makes profound changes to teachers work, and some changes also to operative management and decision-making.
The origin and environment to the study could be described as that it was done in a highmaturity expert organization facing a radical change. Thus, it was almost inevitable examine also how a process itself should be handled in this case. Theories presented and the methods used in organizational change were found very useful. It is somewhat clear that present operating model with sectoral definitions would increase other vocational education fields performance also.
Tutkimuskysymys oli: onko löydettävissä toimintamalli, joka vastaa ammatillisen koulutuksen nykyisiin ja tulevaisuuden haasteisiin? Pääkysymyksestä ja tutkimustuloksen onnistumisesta aiheutui kausaalinen apukysymys: millä tavalla siirtymävaihe toteutetaan? Tutkimusstrategiana oli tulkitseva kvalitatiivinen tutkimus, jossa käytettiin abduktiivista päättelyä ja tutkimusmenetelmänä triangulaatiota. Hankesuuntautunut toimintatutkimus ja kriittinen tiedonintressi, leimasivat implementointivaihetta. Tutkimusta tehtiin lukuisilla haastatteluilla, kehittämispäivillä, -pajoilla ja -palavereilla, joihin osallistui oppilaitoksen henkilökuntaa, oppilaita sekä työelämän edustajia. Tavoitteena oli rationalisoida toimintoja, tarkastelemalla yksikön erilaisia prosesseja, poistaa turhia toimintoja ja virtaviivaistaa jääviä. Ydinprosessien tunnistaminen, määrittely ja niiden kehittäminen oli myös merkittävä kokonaisuus.
Luotu toimintamalli mahdollistaa yksilölliset opetustarpeet ja organisaation suorituskyvyn parantamisen vastaamalla uuden rahoitusjärjestelmän mittaristoihin. Tuottavuutta nostaa opetusresurssien ja kiinteistöjen tehokas käyttö. Malli nopeuttaa opiskeluaikaa, selkeyttää opintoja kaikille osapuolille, nostaa opetuksen laatua, vakiinnuttaa menetelmät ja mahdollistaa nopeat kokeilut. Yhdessä mietityt toimintatavat sitouttavat, vähentävät muutosvastarintaa. Samalla se muuttaa opetustyön kokonaisvaltaisesti sekä osittain ohjauksen ja päätäntäketjun.
Työn lähtöasetelmaa voisi kuvata, että se tehtiin maturiteettitasoltaan korkeassa asiantuntijaorganisaatiossa, jota kohtaa radikaali muutostarve. Siten lähes väistämätöntä oli tutkia myös, miten itse kehittämis- ja muutosprosessi on syytä hoitaa tämänlaisessa tilanteessa. Esitetyt teoriat organisaation muutoksissa ja prosessissa käytetyt menetelmät osoittautuivat toimiviksi. On jokseenkin selvää, että työssä esitetty toimintamalli nostaisi alakohtaisilla määrittelyillä muidenkin alojen suorituskykyä.
The research question was: Can you find an operating model which can meet the current and the future challenges? Preceding question and the result of this study, raised a causal question: How can you manage the transition phase? The research strategy was interpretive qualitative research using abductive reasoning, and triangulation as a research method. Project-oriented action research and critical reflection characterized the implementation phase. The research was conducted through numerous interviews, development seminars, workshops and meetings, which were attended by the staff and the students at the vocational school, and representatives of the construction industry. The objective was to streamline operations, eliminate unnecessary operations and develop which still remain in use. The identification, definition and development of key business processes was also a considerable task.
The operating model enables individual learning and the improvement of the organization's performance by responding to new performance meters in funding. Productivity is increased by the efficient use of resources and facilities. The model speeds up study time, clarifies studies for stakeholders, raises the quality of teaching, consolidates methods and enables rapid experimentations. Planning practices in collaboration engages and reduces resistance to change. This operating model makes profound changes to teachers work, and some changes also to operative management and decision-making.
The origin and environment to the study could be described as that it was done in a highmaturity expert organization facing a radical change. Thus, it was almost inevitable examine also how a process itself should be handled in this case. Theories presented and the methods used in organizational change were found very useful. It is somewhat clear that present operating model with sectoral definitions would increase other vocational education fields performance also.