The risks in social media marketing from the Finnish sports clubs’ point of view
Harju, Anton (2020)
Kandidaatintutkielma
Harju, Anton
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101293195
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101293195
Tiivistelmä
This bachelor's thesis studies the risks created by the growth and of social media and risks in general in social media marketing and the research is made from the Finnish sports club's point of view. The aim is to study what risks have formed because of the growth of social media marketing, how these risks should be taken into account and how to prepare for them, and how to act if the risk realizes. The aim is that with the help of this research, both small and large sports clubs would be able to identify potential risks, prepare for the risks correctly and act in the right way if the risk realizes.
The research has been carried out as a qualitative study. The material has been collected by interviewing people working in communication and marketing at various sports clubs. All interviews have been conducted as semi-structured interviews, i.e. the questions in the interview are formed beforehand and they are the same or almost the same for all interviewees, but there are no ready-made answer options.
Based on the research, it became clear that Finnish sports clubs are somewhat aware of the existing risks and how they should be prepared for. However, identifying and preparing for risks is partly deficient or even non-existent. Risks are identified fairly well, but no strategy has been created for social media marketing in general or for risk preparedness and management. Tässä kandidaattitutkielmassa syvennytään tutkimaan sosiaalisen median kasvun luomia riskejä sekä sosiaalisen median markkinoinnin riskejä ylipäätään suomalaisten urheiluseurojen markkinoinnissa. Tavoitteena on tutkia, mitä sosiaalisen median markkinoinnin kasvun mukana tulleita riskejä on olemassa, miten riskit tulisi ottaa huomioon ja miten niihin voi varautua ja miten tulisi toimia, jos riski realisoituu. Tavoitteena on, että tämän tutkimuksen avulla niin pienet, kuin suuretkin urheiluseurat osaisivat tunnistaa mahdollisia riskejä, varautua riskeihin oikein sekä toimia oikealla tavalla riskin realisoituessa.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto on kerätty haastattelemalla eri urheiluseurojen viestinnässä ja markkinoinnissa työskenteleviä henkilöitä. Kaikki haastattelut on toteutettu puolistrukturoituina haastatteluina, eli haastattelussa kysymykset ovat valmiiksi mietittyjä ja kaikille haastateltaville samoja tai lähes samoja, mutta valmiit vastausvaihtoehdot puuttuvat.
Tutkimuksen pohjalta selvisi, että suomalaiset urheiluseurat ovat jokseenkin tietoisia olemassa olevista riskeistä ja miten niihin tulisi suhtautua. Riskien tunnistaminen ja niihin varautuminen on kuitenkin osittain puutteellista tai jopa olematonta. Riskit tunnistetaan melko hyvin, mutta mitään strategiaa ei ole luotu sosiaalisen median markkinointiin ylipäätään tai riskeihin varautumista ja käsittelyä varten.
The research has been carried out as a qualitative study. The material has been collected by interviewing people working in communication and marketing at various sports clubs. All interviews have been conducted as semi-structured interviews, i.e. the questions in the interview are formed beforehand and they are the same or almost the same for all interviewees, but there are no ready-made answer options.
Based on the research, it became clear that Finnish sports clubs are somewhat aware of the existing risks and how they should be prepared for. However, identifying and preparing for risks is partly deficient or even non-existent. Risks are identified fairly well, but no strategy has been created for social media marketing in general or for risk preparedness and management.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto on kerätty haastattelemalla eri urheiluseurojen viestinnässä ja markkinoinnissa työskenteleviä henkilöitä. Kaikki haastattelut on toteutettu puolistrukturoituina haastatteluina, eli haastattelussa kysymykset ovat valmiiksi mietittyjä ja kaikille haastateltaville samoja tai lähes samoja, mutta valmiit vastausvaihtoehdot puuttuvat.
Tutkimuksen pohjalta selvisi, että suomalaiset urheiluseurat ovat jokseenkin tietoisia olemassa olevista riskeistä ja miten niihin tulisi suhtautua. Riskien tunnistaminen ja niihin varautuminen on kuitenkin osittain puutteellista tai jopa olematonta. Riskit tunnistetaan melko hyvin, mutta mitään strategiaa ei ole luotu sosiaalisen median markkinointiin ylipäätään tai riskeihin varautumista ja käsittelyä varten.