Kuinka organisaatio tukee esimiehiä etäjohtajuudessa: ”Kelan esimiesten kokemuksia etäjohtajan tarvitsemista taidoista ja etäjohtajuuden organisaatiotuesta”
Lång, Tiina (2021)
Pro gradu -tutkielma
Lång, Tiina
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102033574
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102033574
Tiivistelmä
Tänä päivänä yhä useammassa organisaatiossa tehdään etätyötä ja puhutaankin, että etätyö asettaa johtajuudelle uudenlaisia haasteita. Mitkä ovat etätyön erityispiirteet ja mitä vaikutuksia sillä on johtajuuteen. Mitä taitoja etäjohtajat tarvitsevat vastatessaan etätyön tuomiin haasteisiin.
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen tavoitteena oli selvittää Kelan lähiesimiesten näkemyksiä etäjohtajan tarvitsemista taidoista ja miten he kokevat omat valmiutensa suhteessa näihin taitoihin. Tämän lisäksi selvitettiin heidän näkemyksiään ja toiveitaan organisaatiotuesta.
Tutkimus osoittaa, että etäjohtajuuden kolme keskeisintä etäjohtajan taitoa ovat viestintätaidot, vuorovaikutustaidot ja luottamuksen rakentamisen taito. Tutkimuksen mukaan organisaatio voi tukea etäjohtajuutta erilaisilla henkilöstöhallinnon toimenpiteillä, koulutuksella, esimiehen tuella ja esimiesten tueksi suunnatuilla asiantuntijapalveluilla. Erityisen tärkeäksi organisaatiotuen muodoksi koettiin esimieskollegan vertaistuki.
Organizations work more often from distance and utilizing communication technologies. This brings new challenges to leadership. What are the specifics features of e-work and e-leadership and how organizations can support supervisors in e-leadership?
The aim of this qualitative case study was to find out the views of Kela´s, (the Social Insurance Institution of Finland) team leaders ’views on the skills a e-leader needs and how they perceive their own capabilities in relation to those skills. In addition, their views and expectations for organizational support were clarified.
This study shows that in e-leadership, the three most important e-leadership skills are communication skills, interaction skills, and trust building skills. According to the study, the organization can support e -leadership through various HR support systems, training, supervisor support, and expert services to support supervisors. Peer support from a colleague was perhaps the most important form of organizational support.
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen tavoitteena oli selvittää Kelan lähiesimiesten näkemyksiä etäjohtajan tarvitsemista taidoista ja miten he kokevat omat valmiutensa suhteessa näihin taitoihin. Tämän lisäksi selvitettiin heidän näkemyksiään ja toiveitaan organisaatiotuesta.
Tutkimus osoittaa, että etäjohtajuuden kolme keskeisintä etäjohtajan taitoa ovat viestintätaidot, vuorovaikutustaidot ja luottamuksen rakentamisen taito. Tutkimuksen mukaan organisaatio voi tukea etäjohtajuutta erilaisilla henkilöstöhallinnon toimenpiteillä, koulutuksella, esimiehen tuella ja esimiesten tueksi suunnatuilla asiantuntijapalveluilla. Erityisen tärkeäksi organisaatiotuen muodoksi koettiin esimieskollegan vertaistuki.
The aim of this qualitative case study was to find out the views of Kela´s, (the Social Insurance Institution of Finland) team leaders ’views on the skills a e-leader needs and how they perceive their own capabilities in relation to those skills. In addition, their views and expectations for organizational support were clarified.
This study shows that in e-leadership, the three most important e-leadership skills are communication skills, interaction skills, and trust building skills. According to the study, the organization can support e -leadership through various HR support systems, training, supervisor support, and expert services to support supervisors. Peer support from a colleague was perhaps the most important form of organizational support.