Palvelutoimittajien suorituskyvyn mittaaminen rakennusteollisuudessa
Böss, Martin (2020)
Kandidaatintutkielma
Böss, Martin
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102094095
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102094095
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli laajentaa toimittajien suorituskyvyn mittaamista rakennusteollisuuden palvelutoimittajien mittaamiseen. Ulkoistetut palvelut muodostavat merkittävän osan rakennusteollisuudessa toimivien yritysten kustannusrakenteesta, jonka vuoksi niiden kehittäminen on yritysten kilpailukyvyn kannalta tärkeää.
Tutkielma toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aihealueen tarkastelu aloitettiin tutkimalla aiemmin kirjallisuudessa esitettyjä suorituskykymittariston suunnitteluprosesseja, jonka jälkeen perehdyttiin toimittajien arvioinnin mahdollistaviin menetelmiin. Sen lisäksi arvioitiin aiemmin esiteltyjen suorituskykymittareiden sopivuutta rakennusteollisuuspalveluiden mittaamiseen. Empiirinen tutkimus lähestyy aihealuetta luomalla kohdeyritykselle joukon kunnossapito- ja tuotantopalveluiden mittaamiseen soveltuvia suorituskykymittareita.
Tutkimuksen tulokset osoittavat suorituskykymittareiden suunnitteluprosessin olevan merkittävässä roolissa suorituskykymittareiden muodostumisen kannalta. Sen lisäksi tutkimus osoittaa palvelutoimittajien ammattitaidon mahdollistavan ostavalle organisaatiolle alueellista kilpailuetua, sekä tuotannon jatkuvuutta. The aim of this Bachelor's Thesis was to extend the measurement of supplier performance to the measurement of service suppliers in the construction industry. Outsourced services form a significant part of the cost structure of companies operating in the construction industry, which is why their development is important for the competitiveness of companies.
The study was conducted as a qualitative case study. The review of the topic began with an examination of the supplier performance system design processes which were previously described in the literature, followed by an introduction to methods that allow suppliers to be evaluated. In addition, the suitability of previously presented performance indicators for measuring construction services was assessed. Empirical research approaches the topic by creating a set of performance indicators for the case company to measure maintenance and production services.
The final results indicate that the process of designing performance indicators plays a significant role in the formation of performance indicators. In addition, the research shows that the professionalism of service providers enables the purchasing organization to have a regional competitive advantage, as well as the continuity of production.
Tutkielma toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aihealueen tarkastelu aloitettiin tutkimalla aiemmin kirjallisuudessa esitettyjä suorituskykymittariston suunnitteluprosesseja, jonka jälkeen perehdyttiin toimittajien arvioinnin mahdollistaviin menetelmiin. Sen lisäksi arvioitiin aiemmin esiteltyjen suorituskykymittareiden sopivuutta rakennusteollisuuspalveluiden mittaamiseen. Empiirinen tutkimus lähestyy aihealuetta luomalla kohdeyritykselle joukon kunnossapito- ja tuotantopalveluiden mittaamiseen soveltuvia suorituskykymittareita.
Tutkimuksen tulokset osoittavat suorituskykymittareiden suunnitteluprosessin olevan merkittävässä roolissa suorituskykymittareiden muodostumisen kannalta. Sen lisäksi tutkimus osoittaa palvelutoimittajien ammattitaidon mahdollistavan ostavalle organisaatiolle alueellista kilpailuetua, sekä tuotannon jatkuvuutta.
The study was conducted as a qualitative case study. The review of the topic began with an examination of the supplier performance system design processes which were previously described in the literature, followed by an introduction to methods that allow suppliers to be evaluated. In addition, the suitability of previously presented performance indicators for measuring construction services was assessed. Empirical research approaches the topic by creating a set of performance indicators for the case company to measure maintenance and production services.
The final results indicate that the process of designing performance indicators plays a significant role in the formation of performance indicators. In addition, the research shows that the professionalism of service providers enables the purchasing organization to have a regional competitive advantage, as well as the continuity of production.