Asenteiden ja käyttökokemusten vaikutus puheentunnistusratkaisujen käyttöaikomuksiin : case Diktamen Oy & Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (Eksote)
Saari, Virpi (2021)
Pro gradu -tutkielma
Saari, Virpi
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102114576
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102114576
Tiivistelmä
Julkisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin kohdistuu tänä päivänä valtavia kustannussäästöpaineita ja niihin etsitään ratkaisuja mm. toiminnan tehostamisella erilaisten teknologisten ratkaisujen, kuten automaattisen puheentunnistuksen avulla. Järjestelmien hankinnat ovat usein kuitenkin kalliita investointeja, jotka menevät hukkaan, mikäli järjestelmien käyttäjät eivät ota niitä käyttöönsä. Tässä pro gradu-tutkielmassa selvitetään monimenetelmätutkimuksella, miten ja millä tavoin moniammatillisen terveydenhuollon ammattihenkilöstön asenne ja käyttökokemukset vaikuttavat pilotoitavien puheentunnistusjärjestelmien käyttöaikomukseen. Tutkittavat pilottikäyttäjät haastateltiin ennen pilottikäyttöä käyttökoulutuksen yhteydessä, sekä pilotin päätyttyä, jotta voitiin selvittää asenteen vaikutus käyttöaikomukseen, sekä käyttökokemusten vaikutukset käyttöaikomukseen. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että käyttökokemukset vaikuttivat käyttöaikomukseen sekä asenteen, että koetun hyödyllisyyden kautta, ja ettei suoraa johtopäätöstä käyttäjän positiivisen, neutraalin tai negatiivisen asenteen vaikutuksesta ennen käyttökokemuksia voida vetää järjestelmän käyttöaikomukseen. There is an enormous amount of pressure these days to cut costs in public social welfare and health care services and means of achieving cost savings include making operations more efficient by using various technological solutions, such as automatic speech recognition. However, purchasing these kind of systems is often an expensive investment that is wasted if the intended users do not start using them. This Master's thesis uses multi-method research to examine how and in what ways the attitudes and user experiences of multi-professional health care personnel affect their intention to use speech recognition systems. The pilot users studied were interviewed before the start of the pilot in connection with user training and after the pilot was completed in order to determine the impact of attitude on the intention of use, as well as the effects of user experiences on the intention of use. Based on the results of this study, it can be concluded that user experiences affected the intention of use, both through attitude and perceived usefulness, and that no direct link can be drawn between a user having a positive, neutral or negative attitude before getting user experiences and their intention to use the system.