Leveraging artificial intelligence in B2B Markets
Tahvola, Kairit (2020)
Pro gradu -tutkielma
Tahvola, Kairit
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102114578
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102114578
Tiivistelmä
Currently, artificial intelligence is commonly discussed topic and utilizing this technology in business is something different companies are seeking for. In this thesis, the applications and processes linked to artificial intelligence will be discussed along with enablers, barriers and motivational factors behind utilization of AI. In addition, the thesis will discuss the importance of data and different models of handling it. The empirical section was conducted by interviewing six experts from four different companies on similar industries on B2B-sector. The objectives of the interviews were to compare the applications of AI and to create understanding about the prerequisites of utilization of AI, the net benefits of utilization and the factors, which are enabling or hindering behind the deployment of this tool. By conducting this study it was found, what companies need to consider, when starting to implementing AI, what types of resources company should have and what could be the possible value outcomes. Tekoälyn hyödyntämisestä keskustellaan paljon yleisellä tasolla ja liiketoiminnassa. Tämä työ käsittelee tekoälyyn liittyviä käyttötapauksia sekä teknologian käytön mahdollistavia seikkoja, esteitä ja motivaatiotekijöitä. Lisäksi käsitellään datan merkitystä ja asemaa liiketoimintaprosessien parantamisessa tekoälyn avulla. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin haastattelemalla kuutta asiantuntijaa neljästä eri yrityksestä, jotka kaikki toimivat asiantuntijatehtävissä B2B-markkinassa. Haastattelujen tavoitteena oli analysoida käyttötapauksia ja luoda ymmärrystä tekoälyn hyödyistä sekä niistä seikoista, jotka mahdollistavat tai estävät tämän tekniikan käyttöönoton. Tutkimuksessa todettiin, mitä yritysten on otettava huomioon, kun tavoitteena on hyödyntää tekoälyä liiketoiminnassa. Lisäksi tutkimus käsittelee sitä, millaiset resurssit yritys vaatii, jotta tekoälyä voitaisiin potentiaalisesti hyödyntää ja millaista lisäarvoa tekoäly pystyy mahdollisesti yritykselle tuottamaan.