The impacts of market failures on the diffusion of innovation
Vihervaara, Teemu (2021)
Diplomityö
Vihervaara, Teemu
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102164965
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102164965
Tiivistelmä
The role of product and service innovations has been emphasized in many industries to maintain competitive advantage and market position. It is important for companies to understand the changes in customers' adoption of innovations and purchasing behaviour in a market-distorting environment, so that they can focus on the most important things for the company. This study examines changes in the adoption and management of innovations in a single firm and in a particular industry from the perspective of case company.
The study was conducted using qualitative research methods, collecting data from a case company employees with open-ended questions and combining the results with observations from the literature. The results show that customers are particularly embracing incremental product innovations that they have already experienced before the market disruption. In addition, changes in customers' purchasing behavior show that purchases were transferred mainly to products needed to run their own business. Larger and fixed term investments were avoided, especially for service innovations. Tuote- ja palveluinnovaatioiden rooli on korostunut monella toimialalla kilpailuedun ja markkina-aseman säilyttämiseksi. Yritysten on tärkeää ymmärtää asiakkaiden innovaatioiden omaksumisessa ja ostokäyttäytymisessä tapahtuvia muutoksia markkinahäiriöisessä ympäristössä, jotta toimenpiteet osataan kohdistaa yritykselle kaikista merkityksellisimpiin asioihin. Tämä tutkimus käsittelee yhdessä yrityksessä ja tietyllä toimialalla innovaatioiden omaksumisessa ja niiden johtamisessa tapahtuneita muutoksia case-yrityksen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä keräämällä dataa case-yrityksen työntekijöiltä avoimilla kysymyksillä ja yhdistämällä tuloksia kirjallisuudesta nousseihin havaintoihin. Tulokset osoittavat, että asiakkaat omaksuvat erityisesti inkrementaalisia tuoteinnovaatioita, joiden käytöstä heillä on jo ennen markkinahäiriötä ollut kokemusta. Tämän lisäksi asiakkaiden ostokäyttäytymisessä tapahtuneet muutokset osoittavat, että hankinnat siirrettiin koskemaan pääsääntöisesti heidän oman liiketoimintansa suorittamiseksi tarvittavia tuotteita. Isompia ja määräaikaisia investointeja vältettiin erityisesti palveluinnovaatioiden osalta.
The study was conducted using qualitative research methods, collecting data from a case company employees with open-ended questions and combining the results with observations from the literature. The results show that customers are particularly embracing incremental product innovations that they have already experienced before the market disruption. In addition, changes in customers' purchasing behavior show that purchases were transferred mainly to products needed to run their own business. Larger and fixed term investments were avoided, especially for service innovations.
Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä keräämällä dataa case-yrityksen työntekijöiltä avoimilla kysymyksillä ja yhdistämällä tuloksia kirjallisuudesta nousseihin havaintoihin. Tulokset osoittavat, että asiakkaat omaksuvat erityisesti inkrementaalisia tuoteinnovaatioita, joiden käytöstä heillä on jo ennen markkinahäiriötä ollut kokemusta. Tämän lisäksi asiakkaiden ostokäyttäytymisessä tapahtuneet muutokset osoittavat, että hankinnat siirrettiin koskemaan pääsääntöisesti heidän oman liiketoimintansa suorittamiseksi tarvittavia tuotteita. Isompia ja määräaikaisia investointeja vältettiin erityisesti palveluinnovaatioiden osalta.