Digitaalisen investoinnin kannattavuuden arvioiminen pk-yrityksissä
Hasu, Emmi (2021)
Diplomityö
Hasu, Emmi
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102185343
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102185343
Tiivistelmä
Digitaalisuus on uusin teollinen vallankumous, jonka seurauksena yritysten ja markkinoiden on ollut pakko muuttaa toimintaansa. Pienet ja keskisuuret yritykset (pk-yritykset) eivät ole tästä poikkeus, mutta niiden mahdollisuudet digitaalisten investointien tekemiseen ovat erilaiset kuin isoilla yrityksillä. Tämän työn tavoit-teena onkin selvittää, millaisia digitaalisia investointeja pk-yritykset tekevät ja miten ne arvioivat digitaalisten investointien kannattavuutta.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimus koostuu teoria- ja empiriaosuuksista. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin omina lukuinaan digitaalisuutta, investointien kannattavuutta ja digitaalisia investointeja digi-investointityökalun kannalta olennaisen tutkimustiedon keräämiseksi. Empiriaosuudessa laadittiin digitaalisen investoinnin analysoin-tityökalu haastattelemalla seitsemää päijäthämäläistä pk-yritystä.
Työn tuloksena syntyi laskentamalli digitaalisen investoinnin kannattavuuden analysointia varten. Sekä tutkimuksen teoria- että empiriaosuus toivat esiin digitaalisten investointien kannattavuuden arvioinnin vaikeuden. Haastatelluista vain harvat käyttivät mitään investointilaskentaa investointien kannattavuuden arvioinnissa ja vaikka digitalisointi koettiinkin tärkeäksi, nähtiin erityisesti sen kannattavuuden arvioinnissa tarvittavien investointilaskennan komponenttien suuruuden arviointi ja niiden euromäärien asettaminen vaikeana. Onnistunut komponenttien arviointi on kuitenkin tärkeää, sillä investointilaskenta voi onnistua vain silloin, kun sekä laskentamenetelmä että menetelmän komponenttien arviointi onnistuvat. Digitalisation is the newest industrial revolution which has forced enterprises and markets to adapt. Small and medium-sized enterprises (SMEs) are not an exception. However, their resources to invest in digital investments differ from the big enterprises. The aim of this thesis is to examine what kind of digital investments the SMEs make and how they evaluate the profitability of these investments.
A qualitative approach in the form of case study was chosen as the research method. The research contains both a theoretical and an empirical part. The theoretical part handles digitalisation, profitability of investments and digital investments in separate chapters in order to gather relevant data for the development of a digital investment tool. The empirical part consists of the interviews with seven SMEs located in Päijät-Häme, Finland, and creating the digital investment tool.
The end result of this study was an investment tool meant to calculate the profitability of digital investments. Both the theoretical and the empirical part of the research agreed on how difficult it is to measure the profitability of digital investments. Only few of the interviewees said that they use profitability calculations to measure the profitableness of investments. Also, even though digitalisation was seen as an important issue, was the measuring of the components of investment calculations seen as difficult by the interviewees. However, this is important since investment calculations can succeed only when both the tool and the measuring of the components is successful.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimus koostuu teoria- ja empiriaosuuksista. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin omina lukuinaan digitaalisuutta, investointien kannattavuutta ja digitaalisia investointeja digi-investointityökalun kannalta olennaisen tutkimustiedon keräämiseksi. Empiriaosuudessa laadittiin digitaalisen investoinnin analysoin-tityökalu haastattelemalla seitsemää päijäthämäläistä pk-yritystä.
Työn tuloksena syntyi laskentamalli digitaalisen investoinnin kannattavuuden analysointia varten. Sekä tutkimuksen teoria- että empiriaosuus toivat esiin digitaalisten investointien kannattavuuden arvioinnin vaikeuden. Haastatelluista vain harvat käyttivät mitään investointilaskentaa investointien kannattavuuden arvioinnissa ja vaikka digitalisointi koettiinkin tärkeäksi, nähtiin erityisesti sen kannattavuuden arvioinnissa tarvittavien investointilaskennan komponenttien suuruuden arviointi ja niiden euromäärien asettaminen vaikeana. Onnistunut komponenttien arviointi on kuitenkin tärkeää, sillä investointilaskenta voi onnistua vain silloin, kun sekä laskentamenetelmä että menetelmän komponenttien arviointi onnistuvat.
A qualitative approach in the form of case study was chosen as the research method. The research contains both a theoretical and an empirical part. The theoretical part handles digitalisation, profitability of investments and digital investments in separate chapters in order to gather relevant data for the development of a digital investment tool. The empirical part consists of the interviews with seven SMEs located in Päijät-Häme, Finland, and creating the digital investment tool.
The end result of this study was an investment tool meant to calculate the profitability of digital investments. Both the theoretical and the empirical part of the research agreed on how difficult it is to measure the profitability of digital investments. Only few of the interviewees said that they use profitability calculations to measure the profitableness of investments. Also, even though digitalisation was seen as an important issue, was the measuring of the components of investment calculations seen as difficult by the interviewees. However, this is important since investment calculations can succeed only when both the tool and the measuring of the components is successful.