Vedyn käyttö kaasuturbiineissa
Orpana, Matilda (2021)
Kandidaatintyö
Orpana, Matilda
2021
School of Energy Systems, Energiatekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102235698
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102235698
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on käsitellä vedyn käyttöä kaasuturbiinien polttoaineena ja perehtyä teknologian nykytilaan, tulevaisuuden näkymiin ja mahdollisuuksiin. Kaasuturbiineilla on monia eri sovelluksia nyky-yhteiskunnassa, ja vetykäyttöiset kaasuturbiinit tarjoavat ekologisia ratkaisuja, joita voidaan tulevaisuudessa soveltaa näihin käyttökohteisiin. Työssä käsitellään kaasuturbiinien ja vedyn ominaisuuksia, kaasuturbiinien vaatimia rakenteellisia muutoksia vedyn hyödyntämiseksi sekä teknologian nykyistä tilannetta ja tulevaisuuden mahdollisuuksia esimerkiksi yritysten tavoitteiden kautta. Vetykäyttöisiä kaasuturbiineja on jo markkinoilla, ja niiden määrä ja käyttökohteet tulevat todennäköisesti lisääntymään tulevaisuudessa tutkimuksen ja kehitystyön sekä vetyinfrastruktuurin edistyessä.
Teknologian sovelluksissa keskitytään erityisesti lentoliikenteeseen, jolle vetykäyttöiset kaasuturbiinit ovat todennäköisesti potentiaalisin vaihtoehto ekologisuuteen pyrittäessä. Ensimmäisiä vetykäyttöisiä lentokoneita onkin tulossa markkinoille jo ensi vuosikymmenellä. Haasteita vetykäyttöisten kaasuturbiinien hyödyntämisessä aiheuttaa kuitenkin vedyn varastointi, joka vaatii erillisenä teknologiana erillistä kehitystyötä, sillä se on suuressa roolissa kaasuturbiinien hyödyntämisessä erityisesti liikennekäytössä, jossa vetytankkien on oltava kompakteja, riittävän kevyitä ja varastoitava riittävästi polttoainetta.
Teknologian sovelluksissa keskitytään erityisesti lentoliikenteeseen, jolle vetykäyttöiset kaasuturbiinit ovat todennäköisesti potentiaalisin vaihtoehto ekologisuuteen pyrittäessä. Ensimmäisiä vetykäyttöisiä lentokoneita onkin tulossa markkinoille jo ensi vuosikymmenellä. Haasteita vetykäyttöisten kaasuturbiinien hyödyntämisessä aiheuttaa kuitenkin vedyn varastointi, joka vaatii erillisenä teknologiana erillistä kehitystyötä, sillä se on suuressa roolissa kaasuturbiinien hyödyntämisessä erityisesti liikennekäytössä, jossa vetytankkien on oltava kompakteja, riittävän kevyitä ja varastoitava riittävästi polttoainetta.