Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Strukturoidun asiakasdatan hyödyntäminen organisaation tietojohtamisessa

Paajanen, Mikko (2021)

Katso/Avaa
Pro gradu_Paajanen_Mikko (525.4Kb)
Lataukset: 


Pro gradu -tutkielma

Paajanen, Mikko
2021

School of Business and Management, Kauppatieteet

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103157389

Tiivistelmä

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan asiakasdatan merkitystä organisaation tietojohtamisen ja organisaation asiakkuuksien johtamisen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli havainnollistaa, kuinka kohdeorganisaatio eli Gigantti Oy Ab kerää, analysoi ja hyödyntää strukturoitua asiakasdataa. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla asiakasdatan kanssa päivittäin tekemisissä olevia organisaation asiantuntija- ja johtotehtävissä työskenteleviä henkilöitä.

Tutkimus vahvistaa aiempien tutkimusten näyttöä siitä, että asiakasdatan hyödyntämisen merkitystä organisaatioissa ei voi sivuuttaa. Aikaisempien tutkimusten perusteella asiakasdataa voidaan hyödyntää strategisen päätöksenteon tukena sekä organisaatioiden liiketoiminnan ja liiketoimintojen kannattavuuksien kehittämiseen.

Tutkimustulokset vahvistavat aiemmin tutkittua tietoa siitä, että asiakasdatan merkitys organisaatiossa on suuri. Tutkimustulosten perusteella kohdeorganisaation suurimpiin haasteisiin lukeutuvat asiakasdatan pirstoutuminen eri järjestelmiin, elinkaarensa lopussa olevat järjestelmät, GDPR ja lainsäädäntö ja niiden tuomat haasteet asiakasdatan hyödyntämisessä.
 
This study examines the use of customer data in an organization as a tool to help organizations knowledge management and customer management. The aim of this study is to show, how the case organization, Gigantti Oy Ab, collects, analyses and utilizes structured customer data. The empirical data was collected by interviewing experts and employees in managerial positions in the case organization, who deal with structured customer data on a daily basis.

According to previous studies and findings the significance of utilizing customer data within organizations can not be overlooked. Previous studies suggest that structured customer data can be utilized to support strategic decision making and to enhance and improve organizations business and profitability.

The results indicate that the significance of structured customer data in organizations is big. Results of the study suggest that the main challenges the case organization faces are the fragmentation of data into many different systems, the nearly end-of-life systems of the organization and the GDPR regulations regarding the use of customer data.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [14178]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste