Tilitoimistotyöntekijöiden näkökulmia digitalisoituvan taloushallinnon tulevaisuudesta ja siihen valmistautumisesta
Ojala, Riina (2021)
Pro gradu -tutkielma
Ojala, Riina
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103177653
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103177653
Tiivistelmä
Digitalisaatio ja kehittyneet teknologiat, kuten ohjelmistorobotiikka ja tekoäly, muokkaavat taloushallinnon alaa. Seuraavien vuosien ja vuosikymmenten aikana sekä taloushallinnossa että erityisesti tilitoimistoissa työntekijöiden työnkuva tulee muuttumaan merkittävästi. Työnkuvan muuttuessa taloushallinnon asiantuntijoiden osaamisvaatimukset muuttuvat tehden asiantuntijoiden osaamisen kehittämisestä organisaatioiden erottautumistekijän ja kilpailukyvyn edellytyksen. Taloushallinnon asiantuntijoille osaamisen kehittäminen on tilaisuus parantaa omia työllisyysmahdollisuuksia.
Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia, miten tutkimukseen valittu tilitoimisto ja sen työntekijät olivat valmistautuneet taloushallinnon asiantuntijan osaamisessa tapahtuviin muutoksiin, sekä tuoda esille taloushallintoalan muutosta tilitoimistotyön näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöteemahaastatteluilla. Haastateltavia kontaktoitiin yhden organisaation yhdestä yksiköstä. Tutkimukseen osallistuneita haastateltavia oli yhdeksän. Haastateltavilla oli vähintään viiden vuoden kokemus tilitoimistotyöstä, ja he olivat eri asiantuntijatasoista sekä ikäluokista. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että tilitoimistossa oli otettu askelia kohti automaattisempaa taloushallintoa. Tilitoimistossa hyödynnettiin ohjelmistorobotiikkaa ja tekoälykin on tulossa tilitoimiston tarjontaan nopeasti. Niiden käyttö oli kuitenkin vielä hyvin asiantuntija- ja asiakaskohtaista. Asiantuntijat näkivät taloushallinnon työn muuttuvan konsultoinnin, analysoinnin ja tarkastuksen tehtäväkenttiin. Työtehtävien nähtiin pitkällä aikavälillä vähenevän, mutta samalla uusia syntyvän. Tutkimustulokset osaamisen kehittämisestä puolestaan osoittivat, että tilitoimisto kehitti henkilöstönsä osaamista, mutta erityisesti asiantuntijoiden tietoteknisessä osaamisessa ja osaamisen systemaattisessa kehittämisessä nähtiin puutteita. Henkilöstö koki oman osaamisen kehittämisen tärkeäksi ja sitä kehitettiin monipuolisesti, vaikkakin kehittämisaika sijoittui ainoastaan työajalle ja vaihteli merkittävästi asiantuntijakohtaisesti. Digitalization and advanced technologies, such as robotic process automation and artificial intelligence, are shaping the field of accounting. During the next years and decades, the job description of the employees will change significantly both in accounting and especially in accounting firms. As the job description will change, the competence requirements of accounting experts will change, making the experts’ competence development a differentiation factor and prerequisite of competition. For accounting experts’ competence development is an opportunity to ameliorate their labor market situation.
This thesis aimed to research how the accounting firm, chosen for this research, and its employees were ready to the changes in accounting expert’s competencies, and to highlight the change in the accounting profession in the visual angle of the work in the accounting firm. The research was conducted in a qualitative research method where the research data was collected with a semi-structured individual theme interview. The interviewees were recruited from one specific unit of the research organization. Nine people participated in the research. The interviewees had at least five years of experience from work in an accounting firm, had different levels of expertise, and varied with age.
According to the research findings, the accounting firm had taken steps towards more automatic accounting. The accounting firm utilized robotic process automation, and artificial intelligence will be added in the near future. However, the usage of these technologies was still expert and customer specific. The accounting experts saw accounting work transfer to consulting, analyzing, and checking. The du-ties of accountants were seen to be reduced but reborn as well. As for the findings on competence development indicated, the accounting firm improved their employees’ competencies, albeit, especially experts’ IT competencies and the systematic improvement of the competencies was found lacking. The personnel found their competence development important, and they improved it in many different ways, although the time used for the competence development occurred only during working hours and varied significantly between the experts.
Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia, miten tutkimukseen valittu tilitoimisto ja sen työntekijät olivat valmistautuneet taloushallinnon asiantuntijan osaamisessa tapahtuviin muutoksiin, sekä tuoda esille taloushallintoalan muutosta tilitoimistotyön näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöteemahaastatteluilla. Haastateltavia kontaktoitiin yhden organisaation yhdestä yksiköstä. Tutkimukseen osallistuneita haastateltavia oli yhdeksän. Haastateltavilla oli vähintään viiden vuoden kokemus tilitoimistotyöstä, ja he olivat eri asiantuntijatasoista sekä ikäluokista. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että tilitoimistossa oli otettu askelia kohti automaattisempaa taloushallintoa. Tilitoimistossa hyödynnettiin ohjelmistorobotiikkaa ja tekoälykin on tulossa tilitoimiston tarjontaan nopeasti. Niiden käyttö oli kuitenkin vielä hyvin asiantuntija- ja asiakaskohtaista. Asiantuntijat näkivät taloushallinnon työn muuttuvan konsultoinnin, analysoinnin ja tarkastuksen tehtäväkenttiin. Työtehtävien nähtiin pitkällä aikavälillä vähenevän, mutta samalla uusia syntyvän. Tutkimustulokset osaamisen kehittämisestä puolestaan osoittivat, että tilitoimisto kehitti henkilöstönsä osaamista, mutta erityisesti asiantuntijoiden tietoteknisessä osaamisessa ja osaamisen systemaattisessa kehittämisessä nähtiin puutteita. Henkilöstö koki oman osaamisen kehittämisen tärkeäksi ja sitä kehitettiin monipuolisesti, vaikkakin kehittämisaika sijoittui ainoastaan työajalle ja vaihteli merkittävästi asiantuntijakohtaisesti.
This thesis aimed to research how the accounting firm, chosen for this research, and its employees were ready to the changes in accounting expert’s competencies, and to highlight the change in the accounting profession in the visual angle of the work in the accounting firm. The research was conducted in a qualitative research method where the research data was collected with a semi-structured individual theme interview. The interviewees were recruited from one specific unit of the research organization. Nine people participated in the research. The interviewees had at least five years of experience from work in an accounting firm, had different levels of expertise, and varied with age.
According to the research findings, the accounting firm had taken steps towards more automatic accounting. The accounting firm utilized robotic process automation, and artificial intelligence will be added in the near future. However, the usage of these technologies was still expert and customer specific. The accounting experts saw accounting work transfer to consulting, analyzing, and checking. The du-ties of accountants were seen to be reduced but reborn as well. As for the findings on competence development indicated, the accounting firm improved their employees’ competencies, albeit, especially experts’ IT competencies and the systematic improvement of the competencies was found lacking. The personnel found their competence development important, and they improved it in many different ways, although the time used for the competence development occurred only during working hours and varied significantly between the experts.