Liiketoiminnan kehittämissuunnitelma mikroyritykselle
Pulkkinen, Marko (2021)
Diplomityö
Pulkkinen, Marko
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103238139
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103238139
Tiivistelmä
Tämän diplomityön case-yritys on teollisuuden laitteiden alihankkijana ja maahantuojana toimiva mikroyritys. Yrityksessä on tällä hetkellä yksi työntekijä, joka on yrityksen omistaja ja toimitusjohtaja. Yrityksen toiminta on ollut kannattavaa, mutta omistajan mielestä sekä liikevaihtoa että myös tulosta olisi kasvatettava huomattavasti, jotta toiminnan jatkaminen olisi järkevää. Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä yritykselle uusi strategia ja kehittämissuunnitelma, joiden avulla yrityksen laajentuminen ja tuottavuus saataisiin kasvuun.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan yrityksen strategia ja strategiaprosessi käsitteinä sekä esitellään oleellisimmiksi katsottuja strategian suunnittelussa käytettäviä työkaluja ja analysointimenetelmiä. Teoreettista tietoa kerättiin alan kirjallisuudesta ja internet-lähteistä.
Tutkimustapana oli tapaustutkimus, jossa käytettiin sekä kvalitatiivista että myös kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Empiiristä tutkimusaineistoa kerättiin asiakaskyselytutkimuksella, yrityksen johtoa haastattelemalla ja henkilökohtaisella havainnoinnilla. Tutkimusaineistoa analysoimalla ja teoreettiseen viitekehykseen pohjautuen luotiin yritykselle kaksi strategiavaihtoehtoa, joista analysoinnin ja vertailun jälkeen valittiin toinen, jota esitettiin case-yrityksen uudeksi strategiaksi.
Tutkimuksen lopputuloksena ja vastauksena tutkimuskysymykseen annettiin case-yritykselle perusteltu suositus tulevaksi strategiaksi ja lukuisa määrä siihen liittyviä kehitysehdotuksia. The case company for this thesis was a microenterprise that is a subcontractor and importer of industrial equipment. The company has one employee. The employee is the owner and CEO of the company. The company has been profitable but the owner expects that turnover of the company and also the profit should be increased significantly. The objective of this study was to create a new business strategy and a development plan for the company. The purpose of the new strategy is to help the company expand and increase the productivity.
The theoretical framework of this research defines the company's business strategy and strategy processes as concepts. There are also described tools and analysis methods that can be used in planning a new corporate strategy. The theoretical research data was collected from relevant literature and internet sources.
The empirical part of this research included both quantitative and qualitative analysis methods. The research data for the empirical part was collected by a customer survey, interviews and personal observation. Empirical research data was then analyzed and conclusions were formed.
As a result of this study the case company was handed a new strategy proposal with numerous recommendations for future development actions.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan yrityksen strategia ja strategiaprosessi käsitteinä sekä esitellään oleellisimmiksi katsottuja strategian suunnittelussa käytettäviä työkaluja ja analysointimenetelmiä. Teoreettista tietoa kerättiin alan kirjallisuudesta ja internet-lähteistä.
Tutkimustapana oli tapaustutkimus, jossa käytettiin sekä kvalitatiivista että myös kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Empiiristä tutkimusaineistoa kerättiin asiakaskyselytutkimuksella, yrityksen johtoa haastattelemalla ja henkilökohtaisella havainnoinnilla. Tutkimusaineistoa analysoimalla ja teoreettiseen viitekehykseen pohjautuen luotiin yritykselle kaksi strategiavaihtoehtoa, joista analysoinnin ja vertailun jälkeen valittiin toinen, jota esitettiin case-yrityksen uudeksi strategiaksi.
Tutkimuksen lopputuloksena ja vastauksena tutkimuskysymykseen annettiin case-yritykselle perusteltu suositus tulevaksi strategiaksi ja lukuisa määrä siihen liittyviä kehitysehdotuksia.
The theoretical framework of this research defines the company's business strategy and strategy processes as concepts. There are also described tools and analysis methods that can be used in planning a new corporate strategy. The theoretical research data was collected from relevant literature and internet sources.
The empirical part of this research included both quantitative and qualitative analysis methods. The research data for the empirical part was collected by a customer survey, interviews and personal observation. Empirical research data was then analyzed and conclusions were formed.
As a result of this study the case company was handed a new strategy proposal with numerous recommendations for future development actions.