Exploring the role of Lean in environmentally sustainable supply chains
Louhelainen, Julia (2021)
Pro gradu -tutkielma
Louhelainen, Julia
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104069479
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104069479
Tiivistelmä
Today's environmental concerns are forcing firms to consider the environmental impacts of their business operations and supply chains. Environmental sustainability has become an important supplier attribute and an essential competitive factor. In order to meet customer needs while simultaneously improving the firm's green performance, efficiency and profitability, firms are implementing new business strategies. Lean thinking is a widely used customer-driven philosophy with the goal of improving efficiency by eliminating all waste. The aim of this thesis is to examine the connection between lean and green thinking and their impacts on firms’ green performance, with the main focus on the environmental sustainability of supply chains. The study identifies specific lean and green practices that can have an influence on green performances of suppliers, as well as conflicting practices between lean and green.
Findings from the systematic literature review show that lean and green share a number of goals, including waste reduction, resource efficiency and a high service level. The synergy of lean and green can improve both green and operational performance by eliminating waste, improving efficiency, reducing costs and minimizing green impacts, while satisfying customer needs. Identified conflicts between lean and green include the frequency of replenishment and small batch sizes, both of which can increase efficiency, but also pollutions. In addition, lean and green have different views on end-of-life product use and costs. Despite the identified differences, sufficient overlap of lean and green practices can be identified to support the “lean is green” statement. Nykypäivän ympäristöongelmat pakottavat yrityksiä huomioimaan liiketoimintansa ja toimitusketjujensa ympäristövaikutuksia. Ympäristövastuullisuudesta on tullut tärkeä toimittajien ominaisuus ja olennainen kilpailutekijä. Parantaakseen yrityksen ympäristöystävällisyyttä, tehokkuutta ja kannattavuutta, yritykset ovat ottaneet käyttöönsä uusia liiketoimintastrategioita. Lean-ajattelu on laajalti käytetty asiakaslähtöinen filosofia, jonka tavoitteena on parantaa tehokkuutta poistamalla kaikki jätteet. Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia vihreän ajattelun ja lean-ajattelun välistä yhteyttä sekä niiden vaikutuksia yritysten vihreään suorituskykyyn keskittymällä toimitusketjujen ympäristöystävällisyyteen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen kautta. Tutkimuksessa tunnistetaan lean- ja vihreitä käytäntöjä, joilla voidaan vaikuttaa toimittajien ympäristöystävällisyyteen sekä ristiriitaisia käytäntöjä näiden väliltä.
Tutkimus osoitti, että lean- ja vihreä ajattelu jakavat samoja tavoitteita, kuten jätteiden vähentäminen, resurssitehokkuus ja korkea palvelutaso. Yhdistämällä lean- ja vihreä ajattelu voidaan parantaa yrityksen vihreyttä sekä tehokkuutta ja vastata asiakkaiden tarpeisiin poistamalla jätteitä ja vähentämällä kustannuksia. Ristiriitoja voivat aiheuttaa täydennystiheys ja pienet eräkoot sekä eri näkemykset tuotteen loppukäytöstä ja kustannuksista. Näistä eroavaisuuksista huolimatta lean- ja vihreä ajattelu jakavat useita käytäntöjä, jotka tukevat lean-ajattelun ympäristönäkökulmaa.
Findings from the systematic literature review show that lean and green share a number of goals, including waste reduction, resource efficiency and a high service level. The synergy of lean and green can improve both green and operational performance by eliminating waste, improving efficiency, reducing costs and minimizing green impacts, while satisfying customer needs. Identified conflicts between lean and green include the frequency of replenishment and small batch sizes, both of which can increase efficiency, but also pollutions. In addition, lean and green have different views on end-of-life product use and costs. Despite the identified differences, sufficient overlap of lean and green practices can be identified to support the “lean is green” statement.
Tutkimus osoitti, että lean- ja vihreä ajattelu jakavat samoja tavoitteita, kuten jätteiden vähentäminen, resurssitehokkuus ja korkea palvelutaso. Yhdistämällä lean- ja vihreä ajattelu voidaan parantaa yrityksen vihreyttä sekä tehokkuutta ja vastata asiakkaiden tarpeisiin poistamalla jätteitä ja vähentämällä kustannuksia. Ristiriitoja voivat aiheuttaa täydennystiheys ja pienet eräkoot sekä eri näkemykset tuotteen loppukäytöstä ja kustannuksista. Näistä eroavaisuuksista huolimatta lean- ja vihreä ajattelu jakavat useita käytäntöjä, jotka tukevat lean-ajattelun ympäristönäkökulmaa.