The importance of performance measurement and relationship management in supplier development
Turnbull-Smith, Heini (2021)
Pro gradu -tutkielma
Turnbull-Smith, Heini
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104079585
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104079585
Tiivistelmä
Economic growth, the impact of globalization, increased competition, technological development, shorter product life cycles and growing customer demand has led companies to focus on their core competencies and outsource other business parts. Due to outsourcing companies are now more dependent on their suppliers. Companies’ performance and profit are strongly linked to supplier’s performance and hence importance of performance measurement and supplier relationship management has increased.
This master’s thesis uses qualitative methods and aims to study how supplier performance can be improved by utilizing performance measurement and supplier relationship management and research and identifies what parts of performance measurement and supplier relationship management should be improved to enable succesfull supplier base and long-term competitive advantage. The study is conducted as a case study and the empirical part is carried out in cooperation with case company.
Empirical part pointed out that the roles of supplier performance measurement and supplier relationship management are still growing. Although the importance of supplier performance and supplier relationship management are widely understood not all the powerful tools and aspects are yet fully exploited. For example, the utilization of supplier scorecards, various soft metrics, and supplier segmentation in supplier development are still in rather low level. Talouskasvu, globalisaation myötä kasvanut kilpailu, teknologian kehittyminen, tuotteiden lyhyemmät elinkaaret ja asiakkaiden kasvavat vaatimukset ovat ohjanneet yrityksiä keskittymään ydinosaamiseensa ja ulkoistamaan liiketoiminnan muita osa-alueita. Ulkoistamisen myötä yritykset ovat entistä riippuvaisempia toimitusketjuistaan. Yritysten tulos on vahvasti kytköksissä toimittajien suorituskykyyn ja siksi toimittajien suorituskyvyn mittaaminen ja toimittajasuhteiden hallinta on kasvattanut tärkeyttään.
Tämän pro gradu tutkimuksen tarkoitus on selvittää laadullisen menetelmän avulla miten toimittajien suorituskykyä voidaan parantaa suorituskyvyn mittaamisella ja toimittajasuhteiden hallinnan avulla sekä tunnistaa mitä eri osa-alueita toimittajien suorituskyvyn mittaamisessa ja toimittajasuhteiden hallinnassa pitäisi parantaa, jotta voidaan saavuttaa menestyvä toimittajakenttä ja varmistaa pitkäaikainen kilpailukyky. Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena ja tutkimuksen empiirinen osio on toteutettu yhteistyössä case yrityksen kanssa.
Empiirinen tutkimus osoitti, että toimittajien suorituskyvyn mittaaminen ja toimittajasuhteiden hallinta ja kehittäminen ovat edelleen kasvavassa roolissa. Vaikka toimittajien suorituskyvyn ja toimittajasuhteiden hallinnan tärkeys on yleisesti ymmärretty, niiden kaikkia osa-alueita ei vielä käytetä hyväksi parhaalla mahdollisella tavalla. Esimerkiksi toimittajamittariston, erilaisten pehmeiden mittarien ja toimittajien segmentoinnin hyödyntäminen toimittajien kehittämisessä on vielä verrattain matalalla tasolla
This master’s thesis uses qualitative methods and aims to study how supplier performance can be improved by utilizing performance measurement and supplier relationship management and research and identifies what parts of performance measurement and supplier relationship management should be improved to enable succesfull supplier base and long-term competitive advantage. The study is conducted as a case study and the empirical part is carried out in cooperation with case company.
Empirical part pointed out that the roles of supplier performance measurement and supplier relationship management are still growing. Although the importance of supplier performance and supplier relationship management are widely understood not all the powerful tools and aspects are yet fully exploited. For example, the utilization of supplier scorecards, various soft metrics, and supplier segmentation in supplier development are still in rather low level.
Tämän pro gradu tutkimuksen tarkoitus on selvittää laadullisen menetelmän avulla miten toimittajien suorituskykyä voidaan parantaa suorituskyvyn mittaamisella ja toimittajasuhteiden hallinnan avulla sekä tunnistaa mitä eri osa-alueita toimittajien suorituskyvyn mittaamisessa ja toimittajasuhteiden hallinnassa pitäisi parantaa, jotta voidaan saavuttaa menestyvä toimittajakenttä ja varmistaa pitkäaikainen kilpailukyky. Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena ja tutkimuksen empiirinen osio on toteutettu yhteistyössä case yrityksen kanssa.
Empiirinen tutkimus osoitti, että toimittajien suorituskyvyn mittaaminen ja toimittajasuhteiden hallinta ja kehittäminen ovat edelleen kasvavassa roolissa. Vaikka toimittajien suorituskyvyn ja toimittajasuhteiden hallinnan tärkeys on yleisesti ymmärretty, niiden kaikkia osa-alueita ei vielä käytetä hyväksi parhaalla mahdollisella tavalla. Esimerkiksi toimittajamittariston, erilaisten pehmeiden mittarien ja toimittajien segmentoinnin hyödyntäminen toimittajien kehittämisessä on vielä verrattain matalalla tasolla