The usage of marketing metrics in the decision-making process in the fast-moving consumer goods industry
Musa, Jonna (2021)
Pro gradu -tutkielma
Musa, Jonna
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041410441
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041410441
Tiivistelmä
Studies shows that the usage of marketing metrics as a part of companies decision-making process and as the supporting tool in marketing activities is growing. There is a clear need for marketers to improve their skills in demonstrating the performance of the done marketing activities inside the company. The need for numeric presentation is a vital element when considering new investment for marketing activities. Nowadays there has to be financial inducement for the marketing activities for to deciders to be interested in investing more money to the activities. The expected level of performance is increasing through new opportunities to receive and interpret data.
In this qualitative study three marketing manager from three different companies were interviewed face-to-face to learn about the working culture with marketing metrics and about the decision-making process in the companies. The answers of the interviewees were analyzed and compared to each other’s and findings were made. The study recognized challenges in the process of using marketing metrics as a part of the decision-making process and based on those finding there are recommendations for the future made.
The findings and results of this study are founded based on the opinions and experiments of the interviewees. Therefore, no solid quindelines can be drawn from this study, rather observe and collect more experience of the current status of the usage of marketing metrics at the moment in the fast-moving consumer goods industry. Tutkimukset osoittavat että markkinoinnin tunnuslukujen käyttö osana yritysten päätöksenteko prosessia ja työkaluna markkinoinnin toimenpiteitä suunnitellessa on kasvanut. Markkinoijilla on kasvava tarve parantaa taitojansa tulosten esittelyyn. Taitoja eritoten numereellisen tiedon esittämisellä kaivataan kun uusia markkinointi investointeja harkitaan.
Nykypäivänä markkinointi toimenpiteissä pitää olla rahallinen houkutin, toimenpiteen täytyy tuoda joko myyntiä tai muuta rahallista arvoa yritykselle. Markkinointitoimenpiteiden odotetaan olevan kannattavia ja kannattavuutta halutaan seurata tunnuslukujen kautta.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa kolmea markkinointipäällikköä päivittäistavarakaupan alalta haastatellaan, jotta heidän kokemusten kautta voidaan oppia työkulttuurista tunnuslukujen sekä päätöksenteon ympärillä. Haastateltujen vastaukset analysoidaan ja vertaillaan keskenään, jotta löydöksiä ja havaintoja voidaan tehdä. Tutkimus tunnistaa ongelman tunnuslukujen käytössä päätöksenteon yhteydessä ja niiden löydöksien ympärille on tehty suosituksia tulevaisuutta varten.
Tämän tutkimuksen löydökset perustuu vastaajien kokemuksiin ja omiin näkökulmiin, jonka vuoksi tutkimus ei sovi ohjenuoraksi kyseisille teemoille, vaan voi tuoda laajempaa näkemystä lukijalle aihepiireistä.
In this qualitative study three marketing manager from three different companies were interviewed face-to-face to learn about the working culture with marketing metrics and about the decision-making process in the companies. The answers of the interviewees were analyzed and compared to each other’s and findings were made. The study recognized challenges in the process of using marketing metrics as a part of the decision-making process and based on those finding there are recommendations for the future made.
The findings and results of this study are founded based on the opinions and experiments of the interviewees. Therefore, no solid quindelines can be drawn from this study, rather observe and collect more experience of the current status of the usage of marketing metrics at the moment in the fast-moving consumer goods industry.
Nykypäivänä markkinointi toimenpiteissä pitää olla rahallinen houkutin, toimenpiteen täytyy tuoda joko myyntiä tai muuta rahallista arvoa yritykselle. Markkinointitoimenpiteiden odotetaan olevan kannattavia ja kannattavuutta halutaan seurata tunnuslukujen kautta.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa kolmea markkinointipäällikköä päivittäistavarakaupan alalta haastatellaan, jotta heidän kokemusten kautta voidaan oppia työkulttuurista tunnuslukujen sekä päätöksenteon ympärillä. Haastateltujen vastaukset analysoidaan ja vertaillaan keskenään, jotta löydöksiä ja havaintoja voidaan tehdä. Tutkimus tunnistaa ongelman tunnuslukujen käytössä päätöksenteon yhteydessä ja niiden löydöksien ympärille on tehty suosituksia tulevaisuutta varten.
Tämän tutkimuksen löydökset perustuu vastaajien kokemuksiin ja omiin näkökulmiin, jonka vuoksi tutkimus ei sovi ohjenuoraksi kyseisille teemoille, vaan voi tuoda laajempaa näkemystä lukijalle aihepiireistä.