Etäopetuksen mahdollisuudet ja haasteet: Case "Teollisuuden Huippuosaaja (CEE)" -koulutus
Hirvimäki, Marika; Jokela, Jorma; Piili, Heidi (2021-04)
Publishers version
Hirvimäki, Marika
Jokela, Jorma
Piili, Heidi
04 / 2021
106
LUT University
LUT Scientific and Expertise Publications Raportit ja selvitykset – Reports
School of Energy Systems
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-335-656-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-335-656-6
Tiivistelmä
Etäopetuksella tarkoitetaan opetusta, joka tapahtuu verkossa itseopiskeluna tai ohjattuna verkko-opetuksena. Usein käytetään myös monimuoto-opetusta, joka yhdistelee lähi- ja etäopetuksen eri muotoja. Etäopetus ei ole ilmiönä uusi, mutta vuonna 2020 alkanut koronaviruspandemia on lisännyt etäopetuksen tarvetta merkittävästi.
Laajojen tutkimuksien mukaan etäopetuksen lopputulokset vastaavat yksittäisillä kursseilla laadullisesti lähiopetusta. Etäopetuksen merkittävimpiä etuja on riippumattomuus ajasta ja paikasta. Kursseja voi joustavasti suorittaa työn ohella ja niitä on mahdollista ottaa useista eri instituuteista oman mielenkiinnon ja tarpeen mukaan. Etäopetus auttaa myös vähentämään kustannuksia, koska materiaalia jaetaan verkossa ja sitä on helppo skaalata ja räätälöidä tarvittaessa erilaisille ryhmille. Opiskelijoiden on todettu olevan etäopetuksessa tasavertaisessa asemassa, sille jokaisella ryhmän jäsenellä on mahdollisuus saada äänensä kuuluviin. Erilaiset keskustelutyökalut antavat kaikille aikaa pohtia ja miettiä vastausta sekä palata niihin tarvittaessa myöhemmin. Etäopetuksen suurimmat haasteet liittyvät ryhmäytymisen ja vuorovaikutuksen luomiseen. Opetuksesta jää puuttumaan eleet, ilmeet ja usein myös välitön palaute. Opettajan voi olla vaikea tunnistaa ryhmästä tuen tarpeessa ja putoamisvaarassa olevia opiskelijoita. Opettaja ja muut opiskelijat saattavat jäädä kaukaisiksi hahmoiksi verkkoympäristössä, mikä haittaa ryhmätöiden tekemistä ja vertaisoppimista. Etäopiskelu vaatii aina opiskelijalta sitoutumista, motivaatiota ja kykyä organisoida omaa oppimistaan eikä se sen takia sovellu kaikille opiskelijoilla.
Etäopetuksen etuja ja haasteita tutkittiin Teollisuuden Huippuosaaja (Chief Expert in Engineering CEE, 1.5.2019-30.4.2021) -projektissa, joka sai rahoituksen Euroopan sosiaalirahastolta (ESR). Projektin tavoitteena oli kouluttaa jo työelämässä oleville insinööreille digitaalisia tekniikoita, kuten 3D-tulostus ja lisäävä valmistus. Opetus tapahtui yhteistyössä LUT-yliopiston, HAMK ja Laurea ammattikorkeakoulujen kanssa. Koroviruspandemian takia opetus tapahtui etäopetuksena alkuperin suunnitellun monimuoto-opetuksen sijaan. Projektin aikana havaitut edut ja haasteet ovat yhteneviä kirjallisuuden kanssa. Opiskelijat antoivat hyvää palautetta kurssin joustavuudesta, kouluttajien asiantuntijuudesta sekä käytetystä opetusmateriaalista. Materiaali sisälsi mm. luentotallenteita, testejä ja pohtivia harjoituksia. Omaa oppimista sovellettiin projektityössä, jota edistettiin etäopetuspäivien välissä yksin sekä mentoriryhmissä. Suurimmat haasteet liittyivät ryhmäytymiseen, opiskelijoiden sitouttamiseen ja palautteen saamiseen. Ryhmäytyminen oli vaikea toteuttaa verkossa ja tämän takia opiskelijoiden välille ei muodostunut tiivistä verkostoa ja ryhmätyön tekeminen vaikeutui. Kurssilla oli suuri keskeyttämisprosentti, mikä kertoo osittain siitä, että kouluttajat eivät tunnistaneet tarpeeksi nopeasti opiskelijoita, jotka olisivat tarvinneet lisäapua tai motivointia. Palautteen anto perustui vapaaehtoisuuteen ja kurssin alussa palautteen määrä jäi vähäiseksi, mikä vaikeutti oikeiden korjausliikkeiden tekemisen. Projektin aikana kerätyt havainnot opetuksen tuloksista ja laadusta antavat arvokasta tietoa etäkurssien kehittämiseen ja toteutukseen tulevaisuudessa. E-learning refers to learning that can be obtained online using an electronic device either as self-study or guided teaching. Blended learning that combines traditional face-to-face learning and e-learning methods is also often used. E-learning is not a new phenomenon, but the coronavirus pandemic has significantly increased the need for online teaching after the year 2020.
According to research studies, the results of e-learning in individual courses correspond qualitatively to face to face teaching. One of the most significant advantages of e-learning is the independence of time and place. The courses can be taken flexibly besides the work and from several institutes according to students’ own interests and needs. E-learning helps reduce cost because the material is distributed online and is easy to scale and customize for different groups as needed. Students have been noticed to have an equal status because every group member has an opportunity to make their voice heard. Various discussion tools give everyone time to think about their answers and come back to them later. Largest challenges in e-learning are related to grouping and person-to-person interactions. Here is a lack of gestures, expression, and often immediate feedback which complicates teaching. It can be difficult to identify students who need more support, motivation and are at a high risk of ending the course. Lecturer/trainer and other students may also remain distant persons in the online environment, which complicates group working and peer learning. From students side, e-learning always requires commitment, motivation and to ability to organize their own learning and is therefore not suitable for everyone.
E-learning was tested in practice in CEE (Chief Expert in Engineering, 1.5.2019-31.4.2021) project, funded by European Social Funding (ESF), that aimed to educate already working engineers on digital technologies such as 3D printing and additive manufacturing (AM). The training was executed in co-operation between LUT University, HAMK and Laurea University of Applied Sciences. Online teaching methods were utilized mainly in the training because of coronavirus restrictions. The benefits and challenges identified during the project are consistent with the literature. The students gave positive feedback on the flexibility of the course, trainers’ expertise and training material. The online material contained e.g. recorded lectures, quizzes and reflection exercises. Individual learning was applied to a project work that was worked on individually and also in mentor groups between e-learning days. The largest challenges were related to grouping, engaging students and getting feedback. Grouping was difficult to implement only online. As a result, no close network between students was formed, and group working became more difficult than in face to face studies in general. The course had relatively high drop out percentange which is partly due to the fact that the trainers were not able to quickly enough identify the students who would have needed extra help or motivation. Giving feedback was volunteer and the amount of feedback remained small which made it difficult to make the right corrective actions. The collected findings about the results and quality of teaching provide valuable information for the development and implementation of e-learning courses in the future.
Laajojen tutkimuksien mukaan etäopetuksen lopputulokset vastaavat yksittäisillä kursseilla laadullisesti lähiopetusta. Etäopetuksen merkittävimpiä etuja on riippumattomuus ajasta ja paikasta. Kursseja voi joustavasti suorittaa työn ohella ja niitä on mahdollista ottaa useista eri instituuteista oman mielenkiinnon ja tarpeen mukaan. Etäopetus auttaa myös vähentämään kustannuksia, koska materiaalia jaetaan verkossa ja sitä on helppo skaalata ja räätälöidä tarvittaessa erilaisille ryhmille. Opiskelijoiden on todettu olevan etäopetuksessa tasavertaisessa asemassa, sille jokaisella ryhmän jäsenellä on mahdollisuus saada äänensä kuuluviin. Erilaiset keskustelutyökalut antavat kaikille aikaa pohtia ja miettiä vastausta sekä palata niihin tarvittaessa myöhemmin. Etäopetuksen suurimmat haasteet liittyvät ryhmäytymisen ja vuorovaikutuksen luomiseen. Opetuksesta jää puuttumaan eleet, ilmeet ja usein myös välitön palaute. Opettajan voi olla vaikea tunnistaa ryhmästä tuen tarpeessa ja putoamisvaarassa olevia opiskelijoita. Opettaja ja muut opiskelijat saattavat jäädä kaukaisiksi hahmoiksi verkkoympäristössä, mikä haittaa ryhmätöiden tekemistä ja vertaisoppimista. Etäopiskelu vaatii aina opiskelijalta sitoutumista, motivaatiota ja kykyä organisoida omaa oppimistaan eikä se sen takia sovellu kaikille opiskelijoilla.
Etäopetuksen etuja ja haasteita tutkittiin Teollisuuden Huippuosaaja (Chief Expert in Engineering CEE, 1.5.2019-30.4.2021) -projektissa, joka sai rahoituksen Euroopan sosiaalirahastolta (ESR). Projektin tavoitteena oli kouluttaa jo työelämässä oleville insinööreille digitaalisia tekniikoita, kuten 3D-tulostus ja lisäävä valmistus. Opetus tapahtui yhteistyössä LUT-yliopiston, HAMK ja Laurea ammattikorkeakoulujen kanssa. Koroviruspandemian takia opetus tapahtui etäopetuksena alkuperin suunnitellun monimuoto-opetuksen sijaan. Projektin aikana havaitut edut ja haasteet ovat yhteneviä kirjallisuuden kanssa. Opiskelijat antoivat hyvää palautetta kurssin joustavuudesta, kouluttajien asiantuntijuudesta sekä käytetystä opetusmateriaalista. Materiaali sisälsi mm. luentotallenteita, testejä ja pohtivia harjoituksia. Omaa oppimista sovellettiin projektityössä, jota edistettiin etäopetuspäivien välissä yksin sekä mentoriryhmissä. Suurimmat haasteet liittyivät ryhmäytymiseen, opiskelijoiden sitouttamiseen ja palautteen saamiseen. Ryhmäytyminen oli vaikea toteuttaa verkossa ja tämän takia opiskelijoiden välille ei muodostunut tiivistä verkostoa ja ryhmätyön tekeminen vaikeutui. Kurssilla oli suuri keskeyttämisprosentti, mikä kertoo osittain siitä, että kouluttajat eivät tunnistaneet tarpeeksi nopeasti opiskelijoita, jotka olisivat tarvinneet lisäapua tai motivointia. Palautteen anto perustui vapaaehtoisuuteen ja kurssin alussa palautteen määrä jäi vähäiseksi, mikä vaikeutti oikeiden korjausliikkeiden tekemisen. Projektin aikana kerätyt havainnot opetuksen tuloksista ja laadusta antavat arvokasta tietoa etäkurssien kehittämiseen ja toteutukseen tulevaisuudessa.
According to research studies, the results of e-learning in individual courses correspond qualitatively to face to face teaching. One of the most significant advantages of e-learning is the independence of time and place. The courses can be taken flexibly besides the work and from several institutes according to students’ own interests and needs. E-learning helps reduce cost because the material is distributed online and is easy to scale and customize for different groups as needed. Students have been noticed to have an equal status because every group member has an opportunity to make their voice heard. Various discussion tools give everyone time to think about their answers and come back to them later. Largest challenges in e-learning are related to grouping and person-to-person interactions. Here is a lack of gestures, expression, and often immediate feedback which complicates teaching. It can be difficult to identify students who need more support, motivation and are at a high risk of ending the course. Lecturer/trainer and other students may also remain distant persons in the online environment, which complicates group working and peer learning. From students side, e-learning always requires commitment, motivation and to ability to organize their own learning and is therefore not suitable for everyone.
E-learning was tested in practice in CEE (Chief Expert in Engineering, 1.5.2019-31.4.2021) project, funded by European Social Funding (ESF), that aimed to educate already working engineers on digital technologies such as 3D printing and additive manufacturing (AM). The training was executed in co-operation between LUT University, HAMK and Laurea University of Applied Sciences. Online teaching methods were utilized mainly in the training because of coronavirus restrictions. The benefits and challenges identified during the project are consistent with the literature. The students gave positive feedback on the flexibility of the course, trainers’ expertise and training material. The online material contained e.g. recorded lectures, quizzes and reflection exercises. Individual learning was applied to a project work that was worked on individually and also in mentor groups between e-learning days. The largest challenges were related to grouping, engaging students and getting feedback. Grouping was difficult to implement only online. As a result, no close network between students was formed, and group working became more difficult than in face to face studies in general. The course had relatively high drop out percentange which is partly due to the fact that the trainers were not able to quickly enough identify the students who would have needed extra help or motivation. Giving feedback was volunteer and the amount of feedback remained small which made it difficult to make the right corrective actions. The collected findings about the results and quality of teaching provide valuable information for the development and implementation of e-learning courses in the future.
Lähdeviite
Hirvimäki Marika, Jokela Jorma, Piili Heidi. (2021). Etäopetuksen mahdollisuudet ja haasteet: Case "Teollisuuden Huippuosaaja (CEE)" -koulutus, LUT Scientific and Expertise Publications Raportit ja selvitykset – Reports 106, LUT University, 1-16