The timing of share repurchases in the London Stock Exchange
Roti, Aleksi (2021)
Pro gradu -tutkielma
Roti, Aleksi
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042712939
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042712939
Tiivistelmä
Share repurchases have been popular topic on the previous research, with overall results being in favor of companies succeeding in repurchase timing. There is also contradicting evidence that companies could not time repurchases correctly. The correct time when to execute repurchases has also not been defined. Objective of this thesis is to study how companies are timing their share repurchases in the London Stock Exchange between 2010-2019. Whether the companies are using their own share price down days, market downturns or company valuation to decide when to execute share repurchases. The company valuation is measured by using the price to book ratio and it is compared to the market median.
The results of this thesis show that on average companies repurchase shares cheaper compared to the possible alternative repurchase programs and therefore minimize repurchase costs. However, the results are only statistically significant on one of the years. On the market downturns companies repurchase more shares after the downturns compared to before, but this is not statistically significant. Most important finding of the study is that when companies are valued under the market median price to book ratio they repurchase much more of their own shares and when they are valued over the market median, they repurchase much less shares. This suggests that company valuation can signal whether company is likely to execute share repurchases. Omien osakkeiden takaisinostot ovat pitkään olleet suosittu tutkimuskohde, jossa tulokset osoittavat, että yritykset keskimäärin onnistuvat takaisinostojen ajoituksessa. Kuitenkin myös päinvastaisia havaintoja on esitetty. Ei ole myöskään selvillä tiettyä aikaa, milloin osakkeiden takaisinostot kannattaisi toteuttaa. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten yritykset ajoittivat takaisinostojaan Lontoon Pörssissä vuosina 2010–2019. Käyttävätkö yritykset oman osakekurssinsa laskupäiviä, yleisesti markkinoiden laskupäiviä tai yrityksen arvostusta päättäessään toteuttaa takaisinostoja. Yritysten arvostusta mitataan tutkielmassa käyttäen P/B-lukua ja sitä verrataan markkinoiden mediaaniin.
Tutkielman tulokset osoittavat, että yritykset keskimäärin ostavat osakkeitaan mahdollisia vaihtoehtoisia takaisinostosuunnitelmia halvemmin ja näin minimoivat kustannuksensa. Kuitenkin tulokset olivat tilastollisesti merkitseviä vain yhtenä vuotena. Markkinoiden yleisten laskupäivien jälkeen yritykset ostavat enemmän osakkeitaan, mutta tulokset eivät ole tilastollisesti merkitseviä. Tutkielman tärkeimpänä havaintona on, että kun yritykset ovat aliarvostettuja verrattuna markkinoiden mediaaniin ne ostavat enemmän omia osakkeitaan ja kun ne ovat yliarvostettuja niin ne ostavat sen sijaan vähemmän omia osakkeitaan. Tämä kertoo, että yrityksen arvostus voi signaloida onko yritys todennäköisesti toteuttamassa omien osakkeiden takaisinostoja.
The results of this thesis show that on average companies repurchase shares cheaper compared to the possible alternative repurchase programs and therefore minimize repurchase costs. However, the results are only statistically significant on one of the years. On the market downturns companies repurchase more shares after the downturns compared to before, but this is not statistically significant. Most important finding of the study is that when companies are valued under the market median price to book ratio they repurchase much more of their own shares and when they are valued over the market median, they repurchase much less shares. This suggests that company valuation can signal whether company is likely to execute share repurchases.
Tutkielman tulokset osoittavat, että yritykset keskimäärin ostavat osakkeitaan mahdollisia vaihtoehtoisia takaisinostosuunnitelmia halvemmin ja näin minimoivat kustannuksensa. Kuitenkin tulokset olivat tilastollisesti merkitseviä vain yhtenä vuotena. Markkinoiden yleisten laskupäivien jälkeen yritykset ostavat enemmän osakkeitaan, mutta tulokset eivät ole tilastollisesti merkitseviä. Tutkielman tärkeimpänä havaintona on, että kun yritykset ovat aliarvostettuja verrattuna markkinoiden mediaaniin ne ostavat enemmän omia osakkeitaan ja kun ne ovat yliarvostettuja niin ne ostavat sen sijaan vähemmän omia osakkeitaan. Tämä kertoo, että yrityksen arvostus voi signaloida onko yritys todennäköisesti toteuttamassa omien osakkeiden takaisinostoja.