Processing equipment fabrication study
Rajamäki, Markus (2021)
Huom!
Sisältö avataan julkiseksi: 12.05.2023
Sisältö avataan julkiseksi: 12.05.2023
Diplomityö
Rajamäki, Markus
2021
School of Energy Systems, Konetekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042820746
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042820746
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli saada lyhyen ja pitkän aikavälin roadmap tuotekehitystyölle, jonka avulla pienennetään tuotekustannuksia olemassa olevista konepajaympäristössä valmistettavista suurista prosessilaitteista parantaen kilpailukykyä.
Työ perustuu suuressa määrin haastatteluihin kyselylomakkeiden avulla. Asiakasvaateisiin vastaa markkina-alueilta myynti- ja projektihenkilöstö, pakollisiin turvallisuusvaateisiin markkina-alueiden turvallisuusasiantuntijat, sekä valmistuskustannuksiin markkina-alueilta konepajat.
Tuloksissa kyselylomakkeiden vastaukset numeroidaan ja keskiarvoistetaan, jolloin tärkeät asiakasvaateet tulevat ilmi, sekä suurimmat kustannusten aiheuttajat selviävät. Näistä saadaan listattua helpot tuotemuutokset lyhyen aikavälin roadmapiin, ja lisäselvitystä vaille olevat tuotemuutokset pidemmän aikavälin roadmapiin.
Lyhyen aikavälin roadmapiin saatiin listattua potentiaalisimmat neljä tuotemuutosideaa. Näistä kaksi on täysin valmistusta helpottamassa, jolloin asiakas saisi saman lopputuotteen, kun aikaisemminkin. Toiset kaksi ideaa sisältävät tuotemuutoksia, jolloin lopputuote on hieman erilainen, mutta asiakkaiden näkökulmasta muutokset eivät ole huonoja.
Pitkän aikavälin roadmapiin listattiin kahdeksan muutosideaa. Ideat sisältävät valmistusystävällisempiä tuotteita, laatuvaatimusten keventämistä tarkennuksilla ja tuotemuutoksilla, sekä monipuolisuutta tuotevalikoimaan, josta asiakkaat voivat valita. Target of the study was to get both short- and long-term roadmaps to product development work, which reduces product costs from existing large process equipment manufactured in a workshop environment, improving competitiveness.
The study is highly based on interviews with questionnaires. Sales and project personnel answers to customer requirements in the market areas, safety experts in the market areas answers to mandatory safety requirements, and fabricators from the market areas for manufacturing costs.
In the results, the answers from the questionnaires are numbered and averaged. This way the most important customer requirements are getting known, and the biggest cost drivers become clear. With this information the roadmaps can be created, where short-term includes easy to do modifications, and long-term includes modifications that requires further investigation.
The short-term roadmap listed the four most potential product change ideas. Two of these are completely facilitating manufacturing, giving the customer the same end product as before. The other two ideas involve product changes, making the end product a little different, but from the customers perspective, the changes are not bad.
Eight ideas were listed on the long-term roadmap. Ideas include more manufacturing-friendly products, streamlining quality requirements with refinements and product changes, and versatility in the product portfolio from which customers can choose.
Työ perustuu suuressa määrin haastatteluihin kyselylomakkeiden avulla. Asiakasvaateisiin vastaa markkina-alueilta myynti- ja projektihenkilöstö, pakollisiin turvallisuusvaateisiin markkina-alueiden turvallisuusasiantuntijat, sekä valmistuskustannuksiin markkina-alueilta konepajat.
Tuloksissa kyselylomakkeiden vastaukset numeroidaan ja keskiarvoistetaan, jolloin tärkeät asiakasvaateet tulevat ilmi, sekä suurimmat kustannusten aiheuttajat selviävät. Näistä saadaan listattua helpot tuotemuutokset lyhyen aikavälin roadmapiin, ja lisäselvitystä vaille olevat tuotemuutokset pidemmän aikavälin roadmapiin.
Lyhyen aikavälin roadmapiin saatiin listattua potentiaalisimmat neljä tuotemuutosideaa. Näistä kaksi on täysin valmistusta helpottamassa, jolloin asiakas saisi saman lopputuotteen, kun aikaisemminkin. Toiset kaksi ideaa sisältävät tuotemuutoksia, jolloin lopputuote on hieman erilainen, mutta asiakkaiden näkökulmasta muutokset eivät ole huonoja.
Pitkän aikavälin roadmapiin listattiin kahdeksan muutosideaa. Ideat sisältävät valmistusystävällisempiä tuotteita, laatuvaatimusten keventämistä tarkennuksilla ja tuotemuutoksilla, sekä monipuolisuutta tuotevalikoimaan, josta asiakkaat voivat valita.
The study is highly based on interviews with questionnaires. Sales and project personnel answers to customer requirements in the market areas, safety experts in the market areas answers to mandatory safety requirements, and fabricators from the market areas for manufacturing costs.
In the results, the answers from the questionnaires are numbered and averaged. This way the most important customer requirements are getting known, and the biggest cost drivers become clear. With this information the roadmaps can be created, where short-term includes easy to do modifications, and long-term includes modifications that requires further investigation.
The short-term roadmap listed the four most potential product change ideas. Two of these are completely facilitating manufacturing, giving the customer the same end product as before. The other two ideas involve product changes, making the end product a little different, but from the customers perspective, the changes are not bad.
Eight ideas were listed on the long-term roadmap. Ideas include more manufacturing-friendly products, streamlining quality requirements with refinements and product changes, and versatility in the product portfolio from which customers can choose.