Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Supplier relationship management as a part of supply strategy in value creation

Aapro, Nora (2021)

Katso/Avaa
Master's Thesis Nora Aapro.pdf (1.067Mb)
Lataukset: 


Pro gradu -tutkielma

Aapro, Nora
2021

School of Business and Management, Kauppatieteet

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042820747

Tiivistelmä

Supplier Relationship Management (SRM) is a tool to manage the configuration of the supply base and form strategic partnerships with key suppliers of the company. The aim of this Master’s thesis is to understand why and how supplier relationships should be categorized and managed in companies, how SRM should appear in company’s supply strategy and what are the factors causing challenges to SRM in companies. In addition, one of the aims of this research is to examine value creation through SRM process and factors that drive and enable this value creation.

Research was conducted as a single case study. Four professionals working with supplier relationships were interviewed in one case company that purchases feedstocks around the world. Research findings show that SRM is a valuable tool for companies when it supports the strategic guidelines of the company, is based on market and supplier needs and has top management’s support and employees’ commitment in the company. In addition, SRM should be a continuous process that is updated through market changes, and supplier performance follow-up.
 
Toimittajasuhteiden hallinta on työkalu toimittajakokoonpanon hallintaan ja strategisten kumppanuuksien muodostamiseen yrityksen avaintoimittajien kanssa. Tämän Pro Gradu – tutkielman tavoitteena on ymmärtää miksi ja kuinka toimittajasuhteita tulisi kategorisoida ja hallita yrityksissä, miten toimittajasuhteiden hallinnan tulisi ilmetä yrityksen hankintastrategiassa ja mitkä ovat tekijöitä, jotka asettavat haasteita toimittajasuhteiden hallinnalle yrityksissä. Lisäksi yhtenä tutkimuksen tavoitteena on tutkia arvonluontiprosessia toimittajasuhteiden hallinnan avulla ja tunnistaa tekijöitä jotka edesauttavat arvonluontia.

Tutkimus toteutettiin yksittäisenä tapaustutkimuksena. Haastateltavina toimi neljä case-yrityksessä toimittajasuhteiden parissa työskentelevää ammattilaista. Case yritys ostaa raaka-aineita ympäri maailmaa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että toimittajasuhteiden hallinta nähdään arvokkaana työkaluna yrityksissä, kun se tukee yrityksen hankintastrategiaa, perustuu markkinan ja toimittajien preferensseihin ja saa ylimmän johdon tuen ja työntekijöiden sitoutuneisuuden. Lisäksi, toimittajasuhteiden johtaminen tulisi ymmärtää jatkuvana prosessina, jota päivitetään markkinan muutosten ja toimittajien suoriutumisen seurannan myötä.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [11591]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.

  • The role of sustainability in supplier selection and evaluation 

    Huurinainen, Elisa (2022)
    The sustainability has received a lot of attention in organizations during the past decades. Companies should ensure their own sustainability but also their supply chains ‘sustainability. It is not an easy task because ...
  • Toimittajatyytyväisyyden parantaminen suhdehallinnan keinoin case-yrityksessä 

    Kuoppala, Suvi (2022)
    Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää toimittajasuhteiden hallinnan nykytila case-yrityksessä ja miten toimittajasuhteita tulisi jatkossa kehittää niin, että tämän avulla yrityksen olisi mahdollista saavuttaa ...
  • Supplier relationship management as a tool for strategic purchasing development, a sleep brand case study 

    Stolk, Benjamin (2021)
    Supplier relationship management (SRM) can be used as a strategic tool for organisations to improve their performance and capabilities, which in turn improves the competitive advantage. A company’s strategy influences the ...
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste