Tuotteen kokoonpanon valmistusystävällisen rakenteen kehittäminen ja mittaaminen
Eronen, Markus (2021)
Diplomityö
Eronen, Markus
2021
School of Energy Systems, Konetekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021043028267
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021043028267
Tiivistelmä
Tämä diplomityö toteutettiin Jyväskylässä Sammet Dampers Oy:lle. Yrityksen tuotteita ovat teollisuus- ja marine-savukaasupellit.
Suunnittelulla voidaan vaikuttaa eniten tuotteen valmistuksen kustannuksiin. Tässä työssä tutkimusongelmana on kuinka kyseisen yrityksen tuotteiden valmistus- ja kokoonpanoystävällisyyttä, modulaarisuutta sekä huoltoa voidaan parantaa suunnittelussa tuotteiden rakenteeseen tehtävien muutoksien kautta. Nämä oletettavasti pienentävät tuotteen tuotantokustannuksia.
Tutkimuskysymykset ovat: Miten saadaan tuotteen kokoonpanoa ja valmistusystävällisyyttä parannettua ja miten parannusten merkitys voidaan osoittaa DFMA:n tunnuslukuja käyttäen? Miten tuotteen modulaarisuutta saadaan parannettua ja miten parannusten merkitys voidaan osoittaa DFMA:n tunnuslukuja käyttäen?
Tutkimustyön tavoitteena on palvella suunnitteluosastoa, jotta tuotteiden suunnittelussa huomioitaisiin asioita, jotka parantavat tuotteen valmistusta, kokoonpantavuutta, suunnittelua, tuotantotehokkuutta ja huoltoa. Teoreettisessa osassa perehdytään tuotteen valmistus- ja kokoonpanoystävällisen rakenteen (DFMA) sekä modulaarisuuden periaatteisiin. Teoriaosassa perehdytään myös kokoonpantavuuden eri arviointimenetelmiin sekä tuotteen eri kokoonpanojärjestelmiin. Teoriapohja on kerätty tieteellisistä tutkimuksista, artikkeleista ja kirjallisuudesta. Empiirisessä osiossa esitetään, kuinka näitä periaatteita on sovellettu ja voitaisiin jatkossa soveltaa kohdeyrityksen valmistamiin tuotteisiin. Tutkimus on rajattu yrityksen valmistamiin marine 2-tie ja 3-tie pelteihin kokoluokkiin DN350 – DN2000.
Tuloksena syntyi peltien kehittyneempi kokoonpanoratkaisu. Uudelleen suunnitellun 3-tiepellin osien määrä vähentyi ja kokoonpanoaika lyheni. This Master’s thesis has been written for Sammet Dampers in Jyväskylä. Company’s products are marine and industry dampers.
Product design has the greatest impact on product manufacturing costs. The research problem of this thesis is how to improve target company’s products assemblability, manufacturing, modularity and maintenance by product design changes and thus reduce the production costs.
This thesis has two research questions: How to improve product assemblability and manufacturing and how the importance of improvements can be shown using the parameters of DFMA? How to improve product modularity and how the importance of improvements can be shown using the parameters of DFMA?
The objective of this thesis is to serve design department to make better product design taking account manufacturing, assemblability, product design, production efficiency and maintenance. The theoretical part introduces the basics of product design for manufacture and assembly (DFMA) and product modularity. Theoretical part introduces also different product assembly systems and methods for evaluating design for assembly. Theoretical basics has been gathered from various sources such as scientific researches, articles, and literature. The empirical part introduces methods on how the target company has utilized and how they should utilize the theoretical procedures mentioned above. This thesis is limited to the company’s marine 2-way and 3-way dampers sizes DN350 – DN2000.
As a result, a new more advanced assembly method was born and the number of parts and assembly time in company’s redesigned 3-way damper was decreased.
Suunnittelulla voidaan vaikuttaa eniten tuotteen valmistuksen kustannuksiin. Tässä työssä tutkimusongelmana on kuinka kyseisen yrityksen tuotteiden valmistus- ja kokoonpanoystävällisyyttä, modulaarisuutta sekä huoltoa voidaan parantaa suunnittelussa tuotteiden rakenteeseen tehtävien muutoksien kautta. Nämä oletettavasti pienentävät tuotteen tuotantokustannuksia.
Tutkimuskysymykset ovat: Miten saadaan tuotteen kokoonpanoa ja valmistusystävällisyyttä parannettua ja miten parannusten merkitys voidaan osoittaa DFMA:n tunnuslukuja käyttäen? Miten tuotteen modulaarisuutta saadaan parannettua ja miten parannusten merkitys voidaan osoittaa DFMA:n tunnuslukuja käyttäen?
Tutkimustyön tavoitteena on palvella suunnitteluosastoa, jotta tuotteiden suunnittelussa huomioitaisiin asioita, jotka parantavat tuotteen valmistusta, kokoonpantavuutta, suunnittelua, tuotantotehokkuutta ja huoltoa. Teoreettisessa osassa perehdytään tuotteen valmistus- ja kokoonpanoystävällisen rakenteen (DFMA) sekä modulaarisuuden periaatteisiin. Teoriaosassa perehdytään myös kokoonpantavuuden eri arviointimenetelmiin sekä tuotteen eri kokoonpanojärjestelmiin. Teoriapohja on kerätty tieteellisistä tutkimuksista, artikkeleista ja kirjallisuudesta. Empiirisessä osiossa esitetään, kuinka näitä periaatteita on sovellettu ja voitaisiin jatkossa soveltaa kohdeyrityksen valmistamiin tuotteisiin. Tutkimus on rajattu yrityksen valmistamiin marine 2-tie ja 3-tie pelteihin kokoluokkiin DN350 – DN2000.
Tuloksena syntyi peltien kehittyneempi kokoonpanoratkaisu. Uudelleen suunnitellun 3-tiepellin osien määrä vähentyi ja kokoonpanoaika lyheni.
Product design has the greatest impact on product manufacturing costs. The research problem of this thesis is how to improve target company’s products assemblability, manufacturing, modularity and maintenance by product design changes and thus reduce the production costs.
This thesis has two research questions: How to improve product assemblability and manufacturing and how the importance of improvements can be shown using the parameters of DFMA? How to improve product modularity and how the importance of improvements can be shown using the parameters of DFMA?
The objective of this thesis is to serve design department to make better product design taking account manufacturing, assemblability, product design, production efficiency and maintenance. The theoretical part introduces the basics of product design for manufacture and assembly (DFMA) and product modularity. Theoretical part introduces also different product assembly systems and methods for evaluating design for assembly. Theoretical basics has been gathered from various sources such as scientific researches, articles, and literature. The empirical part introduces methods on how the target company has utilized and how they should utilize the theoretical procedures mentioned above. This thesis is limited to the company’s marine 2-way and 3-way dampers sizes DN350 – DN2000.
As a result, a new more advanced assembly method was born and the number of parts and assembly time in company’s redesigned 3-way damper was decreased.