Vastuullisuuden nykytila ja kehittämistoimenpiteet mekaanisen metsäteollisuuden yrityksessä
Korpela, Saija (2021)
Diplomityö
Korpela, Saija
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021043028272
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021043028272
Tiivistelmä
Vastuullisuus koostuu taloudellisesta-, sosiaalisesta- ja ympäristönäkökulmasta. Nämä kolme näkökulmaa ovat yksi edellytys yritystoiminnan jatkuvuudelle ja menestymiselle. Huoli ympäristön tilasta kasvaa ja tulevaisuudessa asiakkaat ovat valveutuneempia vastuullisuusasioissa. Tulevaisuudessa vastuullisuuden roolin odotetaan kasvavan.
Tämän diplomityön tavoitteena oli selvittää, mikä on vastuullisuuden nykytila ja kehittämistoimenpiteet mekaanisen metsäteollisuuden yrityksessä. Tässä tutkimuksessa pyritään löytämään vastaukset seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Mihin suuntaan mekaanisen metsäteollisuuden yrityksessä vastuullisuutta tulisi kehittää nyt ja tulevaisuudessa? Miten kestävän kehityksen asiat saadaan mukaan mittareihin ja hankkeisiin? Millä tasolla kestävän kehityksen asiat näkyvät päätöksenteossa entä johtamisessa? Mitä vastuullisuustyökaluja yrityksellä on käytössä ja millä tavalla vastuullisuusraportointi huomioidaan?
Tutkimus koostuu teoriaosuudesta, joka pohjautuu kirjallisuuskatsaukseen sekä empiirisestä osuudesta, joka koostuu kysely- ja haastattelututkimuksista. Tulokset kerättiin case-yrityksen neljältä liiketoiminnanjohtajalta. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin vertailuaineistona suuria Suomessa toimivia metsäteollisuuden yrityksiä.
Tutkimuksen tuloksena kävi ilmi, että vastuullisuusasioiden liikkeelle panevat ajurit ovat asiakkaat, yhteiskunta ja ylin johto. Asiakkaiden maksuhaluttomuus kuitenkin koettiin suurimpana esteenä ympäristösuoriutumisen parantamiseksi mekaanisessa metsäteollisuudessa. Vastuullisuusjohtamisen haasteeksi koettiin vastuullisuudesta viestiminen sekä vastuullisuustoiminnan mittaaminen ja seuranta. Responsibility consists of economic, social and environmental aspects. These three perspectives are one of the prerequisites for business continuity and success. Concerns about the state of the environment are growing and, in the future, customers will be more aware of ethical responsibility issues. In the future, the role of responsibility is expected to grow.
The aim of this thesis was to find out the current state of responsibility and its development measures within a specific forest industry company. This study seeks to find answers to the following research questions: To what direction should responsibility be developed in the forest industry company now and in the future? How to integrate sustainable development issues into indicators and projects? To what level are sustainable development issues reflected in decision-making and in management? What ethical responsibility tools does the company use and how is responsibility reporting taken into account?
The research consists of a theoretical part based on a literature review and an empirical part consisting of the results of a questionnaire and interview research. The results were collected from the four business leaders from the case company. In addition, large forest industry companies operating in Finland were used as reference material in the study.
The study showed that the drivers for responsibility issues are customers, society and top management. However, customers' reluctance to pay more was perceived as the biggest obstacle to improving environmental performance in the mechanical forest industry. The challenges of responsibility management were perceived to be connected to communicating about responsibility as well as measuring and monitoring responsibility activities.
Tämän diplomityön tavoitteena oli selvittää, mikä on vastuullisuuden nykytila ja kehittämistoimenpiteet mekaanisen metsäteollisuuden yrityksessä. Tässä tutkimuksessa pyritään löytämään vastaukset seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Mihin suuntaan mekaanisen metsäteollisuuden yrityksessä vastuullisuutta tulisi kehittää nyt ja tulevaisuudessa? Miten kestävän kehityksen asiat saadaan mukaan mittareihin ja hankkeisiin? Millä tasolla kestävän kehityksen asiat näkyvät päätöksenteossa entä johtamisessa? Mitä vastuullisuustyökaluja yrityksellä on käytössä ja millä tavalla vastuullisuusraportointi huomioidaan?
Tutkimus koostuu teoriaosuudesta, joka pohjautuu kirjallisuuskatsaukseen sekä empiirisestä osuudesta, joka koostuu kysely- ja haastattelututkimuksista. Tulokset kerättiin case-yrityksen neljältä liiketoiminnanjohtajalta. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin vertailuaineistona suuria Suomessa toimivia metsäteollisuuden yrityksiä.
Tutkimuksen tuloksena kävi ilmi, että vastuullisuusasioiden liikkeelle panevat ajurit ovat asiakkaat, yhteiskunta ja ylin johto. Asiakkaiden maksuhaluttomuus kuitenkin koettiin suurimpana esteenä ympäristösuoriutumisen parantamiseksi mekaanisessa metsäteollisuudessa. Vastuullisuusjohtamisen haasteeksi koettiin vastuullisuudesta viestiminen sekä vastuullisuustoiminnan mittaaminen ja seuranta.
The aim of this thesis was to find out the current state of responsibility and its development measures within a specific forest industry company. This study seeks to find answers to the following research questions: To what direction should responsibility be developed in the forest industry company now and in the future? How to integrate sustainable development issues into indicators and projects? To what level are sustainable development issues reflected in decision-making and in management? What ethical responsibility tools does the company use and how is responsibility reporting taken into account?
The research consists of a theoretical part based on a literature review and an empirical part consisting of the results of a questionnaire and interview research. The results were collected from the four business leaders from the case company. In addition, large forest industry companies operating in Finland were used as reference material in the study.
The study showed that the drivers for responsibility issues are customers, society and top management. However, customers' reluctance to pay more was perceived as the biggest obstacle to improving environmental performance in the mechanical forest industry. The challenges of responsibility management were perceived to be connected to communicating about responsibility as well as measuring and monitoring responsibility activities.