Freelance-palveluiden hankintojen johtaminen luovilla aloilla
Haavisto, Timo (2021)
Pro gradu -tutkielma
Haavisto, Timo
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050328372
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050328372
Tiivistelmä
Tässä Pro Gradu -työssä tutkitaan luovien palveluiden hankintaa sekä freelancer -palveluiden roolia arvoketjussa. Freelancereiden määrä on kasvanut viime vuosikymmenen aikana ja freelancereita toimii tänä päivänä lähes jokaisella alalla. Freelancereilla on keskeinen rooli monen luovan alan yrityksen, kuten mainostoimiston tai tuotantoyhtiön arvoketjussa. Freelancereiden rooli poikkeaa perinteisestä työsuhteesta siten, että he voivat myydä palveluitaan kenelle tahansa ja näin ollen toimia itsenäisinä yrittäjinä. Luovilla-, eli teknistaiteellisilla -aloilla toimivat freelancerit työskentelevät erilaisissa erikoisammateissa, joille ei välttämättä löydy vastaavaa vakituista työsuhdetta. Mainos- ja markkinointitoimistot, tuotantoyhtiöt sekä freelancerit puhuvat usein erilaista kieltä keskenään kuin perinteinen yritysmaailma, joten väärinymmärryksiltä ja haasteilta ei vältytä yhteistyössä ja kommunikoinnissa. Luovien alojen erityispiirteenä, tekijöitä motivoi mielenkiintoiset projektit, mielekäs työympäristö sekä laadukkaan palvelun tuottaminen, kun perinteinen liike-elämä keskittyy tuottamaan voittoa omistajilleen.
Luovien palveluiden hankinnat keskittyvät yleensä erikoisosaamiseen, uudenlaisen näkökulman hankkimiseen tai resurssien paikkaamiseen. Monet luovan alan yritykset ovatkin riippuvaisia freelancereista ylläpitääkseen ja kehittääkseen toimintaansa. Markkinointihankintaa sekä luovien palveluiden hankintaa on tutkittu erittäin vähän, ja freelance-palveluiden hankintaa sitäkin vähemmän, joten tutkimus tuo paljon uutta näkökulmaa siitä minkälaisia freelancer -tekijöitä ja luovien palveluiden arvoverkkoon kuuluu.
Aineiston pohjalta havaitaan, että luovan alan freelancer -palveluntuottajia on moneen lähtöön ja jokaisen tekijän kanssa tulee rakentaa omanlaisensa kumppanuussuhde. Suurimmaksi haasteeksi nousee toimeksiantojen ohjeistuksiin liittyvät ongelmat, jotka johtuvat yleensä tilaavan asiakkaan hankintaosaamisesta. Huonosti tai kiireessä laaditut briiffit ja ohjeistukset vaivaavat, niin mainostoimistoja ja tuotantoyhtiöitä, kuin freelancer -tekijöitä. Mainos- ja tuotantoyhtiöiden mukaan suurin osa freelancereista saa aikaan huippulaatua, kunhan heille antaa riittävästi taiteellista vapautta ja selkeät ohjeet, mutta yleensä kesken projektin tulevat muutokset vaivaavat koko arvoketjua freelancereihin asti.
Yritysten tulisi panostaa markkinointihankintaan ja ymmärtää minkälaisia tekijöitä arvoverkkoon kuuluu. Epäsuorat, markkinointi- ja -luovien palveluiden hankinnat nähdään usein kuluina, ja budjetitkin ovat usein tiukkoja, mutta hyvällä hankintajohtamisella voitaisiin saada uusia innovaatioita ja kehitysideoita yrityksen brändin ja viestinnän kehittämiseen. The number of freelancers has increased during last decade and today freelancers operate in almost every industry. Freelancers have essential role in creative industries value chain e.g. creative agencies or film production companies use them in daily projects. The role of freelancer differs from the traditional employment in that they are justified to sell their services to anyone, and freelancers are responsible for their own business. Freelancers in creative industry produce various specialty professions which would not otherwise be employed in the markets.
The working methods in creative industries often differs from the traditional business so misunderstandings and challenges cannot be avoided in cooperation and communication. The characteristics of creative industries big motivator of authors is interesting projects, meaningful work environment and producing high quality services whereas customer’s focus is more in business and their final product.
Outsourcing of creative services focuses usually in buying specialty skills, new perspective or fulfill resources, for this reason many creative companies are dependent of freelancer services for maintain and developing their business. Marketing procurement, sourcing of creative services and buying of freelancer services have not been studied a lot. Hence this study will create new perspective for value net of creative services.
The empirical data of the study shows that there are several freelancer service providers in creative industry. The purchasing of creative services is not very organized which is typical for creative industries. The data shows that every freelancer has unique partnership with the creative companies and standardization or copying of partnership model challenging.
The biggest challenges of cooperation between freelancer and creative company relate to briefs and instructions, which reflect often poor purchasing skills of buyer. Poorly composed briefs and instructions bother creative companies and freelancers. According to creative companies most of the freelancers produce high quality when they get artistic freedom and clear tailored instructions but when the instructions change during the project, it frustrates the whole value chain all the way to freelancers.
Companies should put effort in marketing procurement and understanding of value chain in creative industries. Indirect purchases of marketing and creative services are often seen as only an expense, and budgets are often very tight, but good procurement management could lead to new innovations and development ideas for developing a company's brand and communications.
Luovien palveluiden hankinnat keskittyvät yleensä erikoisosaamiseen, uudenlaisen näkökulman hankkimiseen tai resurssien paikkaamiseen. Monet luovan alan yritykset ovatkin riippuvaisia freelancereista ylläpitääkseen ja kehittääkseen toimintaansa. Markkinointihankintaa sekä luovien palveluiden hankintaa on tutkittu erittäin vähän, ja freelance-palveluiden hankintaa sitäkin vähemmän, joten tutkimus tuo paljon uutta näkökulmaa siitä minkälaisia freelancer -tekijöitä ja luovien palveluiden arvoverkkoon kuuluu.
Aineiston pohjalta havaitaan, että luovan alan freelancer -palveluntuottajia on moneen lähtöön ja jokaisen tekijän kanssa tulee rakentaa omanlaisensa kumppanuussuhde. Suurimmaksi haasteeksi nousee toimeksiantojen ohjeistuksiin liittyvät ongelmat, jotka johtuvat yleensä tilaavan asiakkaan hankintaosaamisesta. Huonosti tai kiireessä laaditut briiffit ja ohjeistukset vaivaavat, niin mainostoimistoja ja tuotantoyhtiöitä, kuin freelancer -tekijöitä. Mainos- ja tuotantoyhtiöiden mukaan suurin osa freelancereista saa aikaan huippulaatua, kunhan heille antaa riittävästi taiteellista vapautta ja selkeät ohjeet, mutta yleensä kesken projektin tulevat muutokset vaivaavat koko arvoketjua freelancereihin asti.
Yritysten tulisi panostaa markkinointihankintaan ja ymmärtää minkälaisia tekijöitä arvoverkkoon kuuluu. Epäsuorat, markkinointi- ja -luovien palveluiden hankinnat nähdään usein kuluina, ja budjetitkin ovat usein tiukkoja, mutta hyvällä hankintajohtamisella voitaisiin saada uusia innovaatioita ja kehitysideoita yrityksen brändin ja viestinnän kehittämiseen.
The working methods in creative industries often differs from the traditional business so misunderstandings and challenges cannot be avoided in cooperation and communication. The characteristics of creative industries big motivator of authors is interesting projects, meaningful work environment and producing high quality services whereas customer’s focus is more in business and their final product.
Outsourcing of creative services focuses usually in buying specialty skills, new perspective or fulfill resources, for this reason many creative companies are dependent of freelancer services for maintain and developing their business. Marketing procurement, sourcing of creative services and buying of freelancer services have not been studied a lot. Hence this study will create new perspective for value net of creative services.
The empirical data of the study shows that there are several freelancer service providers in creative industry. The purchasing of creative services is not very organized which is typical for creative industries. The data shows that every freelancer has unique partnership with the creative companies and standardization or copying of partnership model challenging.
The biggest challenges of cooperation between freelancer and creative company relate to briefs and instructions, which reflect often poor purchasing skills of buyer. Poorly composed briefs and instructions bother creative companies and freelancers. According to creative companies most of the freelancers produce high quality when they get artistic freedom and clear tailored instructions but when the instructions change during the project, it frustrates the whole value chain all the way to freelancers.
Companies should put effort in marketing procurement and understanding of value chain in creative industries. Indirect purchases of marketing and creative services are often seen as only an expense, and budgets are often very tight, but good procurement management could lead to new innovations and development ideas for developing a company's brand and communications.