Projektipäälliköiden projektijohtamisosaamisen kasvattaminen IT-palvelualan organisaatiossa
Timola, Emmi (2021)
Diplomityö
Timola, Emmi
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428722
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428722
Tiivistelmä
Palveluita tarjoavien yritysten kilpailukyky perustuu vahvasti aineettomiin resursseihin, kuten osaamiseen. Dynaamisessa liiketoimintaympäristössä osaamista on kehitettävä jatkuvasti, jotta osaaminen säilyy toivotulla tasolla tai voidaan saavuttaa parempi osaamistaso. Projektityöhön keskittyvissä organisaatioissa on kehitettävä etenkin projektien johtamisesta vastaavien projektipäälliköiden osaamista, koska heidän osaamisellaan nähdään olevan yhteys projektien onnistumiseen. Jotta osaamisen kehittämistoiminta olisi mahdollisimman tehokasta ja vaikuttavaa, tulee kehittäminen kohdistaa tärkeimpiin kehityskohteisiin ja toteuttaa tarpeen mukaisilla menetelmillä. Tämän diplomityön tavoitteena on tutkia, mitkä ovat IT-palvelualan organisaation projektipäälliköiden tärkeimmät osaamisen kehityskohteet projektijohtamisen näkökulmasta ja millaisilla menetelmillä projektipäälliköiden osaamista kannattaa kehittää.
Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimusaineiston avulla laadullista lähestymistapaa noudattaen. Kirjallisuuskatsauksen tarjoamaa teoreettista viitekehystä on hyödynnetty sekä empiirisen aineiston hankinnassa, että tämän aineiston tulosten tulkinnassa. Empiirinen aineisto on kerätty teemahaastattelujen ja kyselylomakkeen avulla, ja sitä on analysoitu systemaattisella sisällönanalyysimenetelmällä. Nämä tutkimusmenetelmät valikoituivat käytettäväksi, koska niiden nähtiin soveltuvan parhaiten tutkimusympäristön vaatimuksiin ja tutkimuksen tavoitteiden saavuttamiseen.
Tutkimuksen tuloksena on näkemys projektipäälliköiden tarvitsemasta osaamisesta ja tärkeimmistä osaamisen kehityskohteista. Tulosten perusteella projektipäälliköiden on hallittava yhteensä 25 eri osaamista viideltä osaamisalueelta. Johtopäätösten perusteella tärkeimpiä osaamisen kehittämiskohteita ovat projektin suunnittelu, riskien hallinta, suhteiden rakentaminen ja ylläpito, tiimin ja asiakkaan ohjaaminen, kuunteleminen, motivointi ja sitouttaminen, valmentaminen sekä muutosten johtaminen. Tutkimuksen tuloksena on myös suositus projektipäälliköiden osaamisen kehittämisessä jatkossa hyödynnettävistä menetelmistä. Tarinankerrontaa ja reflektiivisiä rutiineja ehdotetaan käytettäväksi projektipäälliköiden oppimisen tukemisessa, sillä niiden nähdään vastaavan projektipäälliköiden osaamisen kehityskohteiden ja nykyisen kehittämistoiminnan haasteiden asettamaa tarvetta. Tulosten hyödyntäminen mahdollistaa tehokkaan osaamisen kehittämisen, jolla voidaan kasvattaa projektipäälliköiden projektijohtamisosaamista.
Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimusaineiston avulla laadullista lähestymistapaa noudattaen. Kirjallisuuskatsauksen tarjoamaa teoreettista viitekehystä on hyödynnetty sekä empiirisen aineiston hankinnassa, että tämän aineiston tulosten tulkinnassa. Empiirinen aineisto on kerätty teemahaastattelujen ja kyselylomakkeen avulla, ja sitä on analysoitu systemaattisella sisällönanalyysimenetelmällä. Nämä tutkimusmenetelmät valikoituivat käytettäväksi, koska niiden nähtiin soveltuvan parhaiten tutkimusympäristön vaatimuksiin ja tutkimuksen tavoitteiden saavuttamiseen.
Tutkimuksen tuloksena on näkemys projektipäälliköiden tarvitsemasta osaamisesta ja tärkeimmistä osaamisen kehityskohteista. Tulosten perusteella projektipäälliköiden on hallittava yhteensä 25 eri osaamista viideltä osaamisalueelta. Johtopäätösten perusteella tärkeimpiä osaamisen kehittämiskohteita ovat projektin suunnittelu, riskien hallinta, suhteiden rakentaminen ja ylläpito, tiimin ja asiakkaan ohjaaminen, kuunteleminen, motivointi ja sitouttaminen, valmentaminen sekä muutosten johtaminen. Tutkimuksen tuloksena on myös suositus projektipäälliköiden osaamisen kehittämisessä jatkossa hyödynnettävistä menetelmistä. Tarinankerrontaa ja reflektiivisiä rutiineja ehdotetaan käytettäväksi projektipäälliköiden oppimisen tukemisessa, sillä niiden nähdään vastaavan projektipäälliköiden osaamisen kehityskohteiden ja nykyisen kehittämistoiminnan haasteiden asettamaa tarvetta. Tulosten hyödyntäminen mahdollistaa tehokkaan osaamisen kehittämisen, jolla voidaan kasvattaa projektipäälliköiden projektijohtamisosaamista.