Sähkö- ja hybridiajoneuvon lataaminen palveluna : skaalautuvan alustaliiketoiminnan suunnitteleminen
Laaksonen, Juuso (2020)
Aineistoon ei liity tiedostoja.
Diplomityö
Laaksonen, Juuso
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli määrittää sähkö- ja hybridiajoneuvojen latauslaitteistoja myyvälle sekä hallinnoivalle yritykselle uusi liiketoimintamalli, mikä mahdollistaa taloudellisesti kannattavan ja kasvavan liiketoiminnan latauslaitteistojen omistamisen ympärille. Tämä tarkoittaa, että uudessa liiketoimintamallissa latauslaitteistojen myynnin sijaan, ne jaetaan sidosryhmille käyttötarpeiden mukaan. Latauslaitteiden antaminen sidosryhmien käyttöön tarkoittaa, että liiketoiminnan tulontuottamismalli vaihtuu energian myyntiin, latauslaitteiden myymisen sijaan.
Uuden liiketoimintamallin on tuettava olemassa olevaa latauslaite- ja käyttäjäverkostoa sekä luotava sen käyttäjille uusia kulutustottumuksia. Kohdeyritys toimii tuote- ja palvelukonseptien näkökulmasta täysin uudella toimialalla ja haastavassa kilpailutilanteessa. Sidosryhmät, käyttäjäverkostot sekä uudet systeemi- ja käyttöinnovaatiot ovat ratkaisevassa roolissa yrityksen kilpailukyvyn, tuloksenteon sekä kasvun kannalta. Työtä varten kohdeyritys ei valinnut ennalta toimintasuunnitelmaa vaan antoi viitekehyksen liiketoimintamallin suunnittelun tueksi.
Suunnittelua varten työssä muokattiin ja analysoitiin olemassa olevasta latauslaiteverkostosta kertynyttä tietoa. Analysoidun tiedon perusteella tehtiin johtopäätökset uuden liiketoimintamallin ulottuvuuksien tunnistamiseksi. Ulottuvuuksista valittiin edullisin, tuottavin sekä kilpailukykyisin vaihtoehto. Valintaan vaikutti myös se, että mihin ulottuvuuteen kohdeyrityksellä on parhaat vaikutusmahdollisuudet. Uutta liiketoimintamallia on määritelty valitun ulottuvuuden ympärille. Määrittelyä varten kerättiin teoriaa sekä aineistoa, mikä on ollut tärkeässä roolissa liiketoimintamallin kuvaamisessa sekä kehittämisessä.
Kehitystyön lähtökohtana on ollut löytää kriittiset menestystekijät, jotka vaikuttavat tehokkaimmin kohdeyrityksen uuden liiketoiminnan suorituskykyyn sekä tuloksellisuuden parantamiseen. Tämän lisäksi työssä pohdittiin riskejä sekä niiden hallintaa uutta liiketoimintaa kohtaan. Ongelmakohdat ovat todennäköisiä tavoiteltaessa uuden liiketoimintamallin implementointia olemassa olevaan ja tulevaan latauslaite- ja käyttäjäverkostoon. Työn tuloksena syntyi uuden liiketoimintamallin kuvaus, joka sisältää perusperiaatteet alustana toimivan liiketoimintamallin hyödyntämiseksi kohdeyrityksen omistaman latauslaiteverkon käytön ympärille. The goal of the thesis was to define a new business model for a company that sells and manages charging equipment for electric and hybrid vehicles. The purpose of the business model is to enable economically profitable and growing business around the ownership of charging equipment. This means that in the new business model, instead of selling charging equipment, the charging equipment will be provided according to the needs of the stakeholders. Making chargers available to stakeholders means that the revenue generation model is changing. The income generation model in the new business is to sell energy instead of charging equipment. The new business model must support the existing network of chargers and users and create new consumption habits for its users. From the perspective of product and service concepts, the target company operates in a completely new industry and in a challenging competitive situation. Stakeholders, user networks and new system and user innovations play a crucial role in the company's competitiveness, profitability and growth. The target company did not provide an action plan for the work. It provided a starting point for the design, which included the problem around which the new business model has been defined.
Data modification and analysis of accumulated information from the existing charger network was used as the basis for this thesis. Based on the analyzed data, conclusions were drawn to identify the dimensions of the new business model. From the dimensions, the cheapest and most productive option was chosen. The choice was also based on the extent of the target company's potential of influence. The examination of competitiveness also influenced the choice of dimension. A new business model has been defined around the chosen dimension. For the definition, theory and data were collected, which has played an important role in describing and developing the business model. The starting point for the development work has been to find the critical success factors for the new business model that most effectively affects the performance of the new business chosen by the target company and the improvement of profitability. In addition, the thesis considers risks and their management for new business. It is highly likely that implementing a new business model in an existing and future network of chargers and users is not problem free. The result of the thesis was a description of a new business model, which includes basic principles for utilizing the business model that serves as a platform around the use of a charging device network owned by the target company.
Uuden liiketoimintamallin on tuettava olemassa olevaa latauslaite- ja käyttäjäverkostoa sekä luotava sen käyttäjille uusia kulutustottumuksia. Kohdeyritys toimii tuote- ja palvelukonseptien näkökulmasta täysin uudella toimialalla ja haastavassa kilpailutilanteessa. Sidosryhmät, käyttäjäverkostot sekä uudet systeemi- ja käyttöinnovaatiot ovat ratkaisevassa roolissa yrityksen kilpailukyvyn, tuloksenteon sekä kasvun kannalta. Työtä varten kohdeyritys ei valinnut ennalta toimintasuunnitelmaa vaan antoi viitekehyksen liiketoimintamallin suunnittelun tueksi.
Suunnittelua varten työssä muokattiin ja analysoitiin olemassa olevasta latauslaiteverkostosta kertynyttä tietoa. Analysoidun tiedon perusteella tehtiin johtopäätökset uuden liiketoimintamallin ulottuvuuksien tunnistamiseksi. Ulottuvuuksista valittiin edullisin, tuottavin sekä kilpailukykyisin vaihtoehto. Valintaan vaikutti myös se, että mihin ulottuvuuteen kohdeyrityksellä on parhaat vaikutusmahdollisuudet. Uutta liiketoimintamallia on määritelty valitun ulottuvuuden ympärille. Määrittelyä varten kerättiin teoriaa sekä aineistoa, mikä on ollut tärkeässä roolissa liiketoimintamallin kuvaamisessa sekä kehittämisessä.
Kehitystyön lähtökohtana on ollut löytää kriittiset menestystekijät, jotka vaikuttavat tehokkaimmin kohdeyrityksen uuden liiketoiminnan suorituskykyyn sekä tuloksellisuuden parantamiseen. Tämän lisäksi työssä pohdittiin riskejä sekä niiden hallintaa uutta liiketoimintaa kohtaan. Ongelmakohdat ovat todennäköisiä tavoiteltaessa uuden liiketoimintamallin implementointia olemassa olevaan ja tulevaan latauslaite- ja käyttäjäverkostoon. Työn tuloksena syntyi uuden liiketoimintamallin kuvaus, joka sisältää perusperiaatteet alustana toimivan liiketoimintamallin hyödyntämiseksi kohdeyrityksen omistaman latauslaiteverkon käytön ympärille.
Data modification and analysis of accumulated information from the existing charger network was used as the basis for this thesis. Based on the analyzed data, conclusions were drawn to identify the dimensions of the new business model. From the dimensions, the cheapest and most productive option was chosen. The choice was also based on the extent of the target company's potential of influence. The examination of competitiveness also influenced the choice of dimension. A new business model has been defined around the chosen dimension. For the definition, theory and data were collected, which has played an important role in describing and developing the business model. The starting point for the development work has been to find the critical success factors for the new business model that most effectively affects the performance of the new business chosen by the target company and the improvement of profitability. In addition, the thesis considers risks and their management for new business. It is highly likely that implementing a new business model in an existing and future network of chargers and users is not problem free. The result of the thesis was a description of a new business model, which includes basic principles for utilizing the business model that serves as a platform around the use of a charging device network owned by the target company.