Henkilölogistiikkapalveluiden joukkoistaminen sekä yhdistetty henkilö- ja tavaralogistiikka
Seppälä, Anton (2021)
Kandidaatintyö
Seppälä, Anton
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050629010
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050629010
Tiivistelmä
Joukkoistaminen on alati kehittyvä liiketoimintamalli, jolle kehitetään jatkuvasti uudenlaisia sovelluskohteita. Tämän työn tavoitteena on tutkia millaisia mahdollisuuksia henkilölogistiikan ja erityisesti taksipalveluiden joukkoistamisella on sekä millaisia ajureita henkilölogistiikan joukkoistamiselle on. Lisäksi työssä selvitetään mahdollisuuksia yhdistää tavaralogistiikkaa henkilölogistiikkaan. Aiheeseen tutustutaan kirjallisuuden sekä tilastojen avulla.
Taksipalvelut ovat pieni osa henkilölogistiikkaa, mutta alalla on silti suuria yrityksiä, jotka tarjoavat joukkoistamiseen perustuvia palveluita. Taksipalveluiden joukkoistaminen perustuu teknologiayrityksen tarjoamaan alustaa, jonka kautta kuljettajat ja asiakkaat löytävät toisensa. Joukkoistamalla pystytään tuottamaan asiakkaan kannalta halvempia kyytipalveluita sekä lyhentämään odotusaikoja. Lisäksi erityisesti kyytejä jakamalla useiden asiakkaiden kesken, voidaan saavuttaa merkittäviä päästövähennyksiä.
Tavaralogistiikan yhdistäminen taksipalveluihin on mahdollista ja yhdistelmäkuljetuksilla voidaan lisätä ajoneuvojen kapasiteetin käyttöastetta. Kapasiteetin paremmalla hyödyntämisellä saadaan vähennettyä päästöjä ja lisättyä kuljettajien ansioita.
Taksipalvelut ovat pieni osa henkilölogistiikkaa, mutta alalla on silti suuria yrityksiä, jotka tarjoavat joukkoistamiseen perustuvia palveluita. Taksipalveluiden joukkoistaminen perustuu teknologiayrityksen tarjoamaan alustaa, jonka kautta kuljettajat ja asiakkaat löytävät toisensa. Joukkoistamalla pystytään tuottamaan asiakkaan kannalta halvempia kyytipalveluita sekä lyhentämään odotusaikoja. Lisäksi erityisesti kyytejä jakamalla useiden asiakkaiden kesken, voidaan saavuttaa merkittäviä päästövähennyksiä.
Tavaralogistiikan yhdistäminen taksipalveluihin on mahdollista ja yhdistelmäkuljetuksilla voidaan lisätä ajoneuvojen kapasiteetin käyttöastetta. Kapasiteetin paremmalla hyödyntämisellä saadaan vähennettyä päästöjä ja lisättyä kuljettajien ansioita.