Kasvuhakkerointi : nykytila ja tulevaisuus
Määränen, Simo (2021)
Kandidaatintyö
Määränen, Simo
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051129621
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051129621
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee kasvuhakkerointia selvittäen sen teoreettisen rakenteen ja toiminnan nykytilassa. Kandidaatin tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena ja pääasiallisina lähteinä käytetään alan tutkimuksia ja kirjallisuutta. Tavoitteena työllä on muodostaa kattava kuva kasvuhakkeroinnin rakenteesta ja toteutettavasta prosessista, esitellen samalla kattavasti kasvuhakkeroinnin tilaa nykypäivänä tuoden esiin esimerkkejä aloista ja työkaluista.
Kasvuhakkeroinnissa yhdistyy kolme eri kokonaisuutta: data-analytiikka, luova markkinointi ja ohjelmointi, joiden avulla voidaan luoda tuotteita, jotka vastaavat kuluttajien toiveisiin mahdollisimman hyvin. Kasvuhakkerointi tarjoaa mahdollisuuksia yrityksille alasta riippumatta, mutta sen toteuttaminen vaatii yritykseltä hyvää valmistelua ja avointa ympäristöä, jossa monialainen kasvutiimi voi toimia ilman rajoitteita.
Tutkielmassa havaittiin, että kasvuhakkerointi tarjoaa oikein toteutettuna yrityksille nopean ja kustannustehokkaan tavan kasvattaa liiketoimintaansa. Kasvuhakkerointi on vaihtoehtoinen kasvustrategia yrityksille, jolla voidaan korvata perinteisiä markkinointistrategioita, vähentäen kustannuksia ja parantaen asiakastyytyväisyyttä. Kasvuhakkerointi on yleisesti pienten yritysten, sekä startupien suosiossa, mutta sitä voidaan hyödyntää myös isommissa yrityksissä. Kasvuhakkerointiprosessi on rakenteeltaan 5 vaiheinen ja iteroituva. Prosessi on samankaltainen yrityksestä riippumatta, ja tutkielmassa esitetään teoreettinen rakenne kasvuhakkerointiprosessille. Kasvuhakkerointi on painottunut ennen teknologia- ja ohjelmistoalalla, mutta se ei rajoitu mihinkään tiettyyn alaan, vaan on mahdollista toteuttaa alasta riippumatta. Kasvuhakkerointi tulee tulevaisuudessa nousemaan suurempaan suosioon ja on mahdollista, että siitä tulee monella alalla standardi.
Kasvuhakkeroinnissa yhdistyy kolme eri kokonaisuutta: data-analytiikka, luova markkinointi ja ohjelmointi, joiden avulla voidaan luoda tuotteita, jotka vastaavat kuluttajien toiveisiin mahdollisimman hyvin. Kasvuhakkerointi tarjoaa mahdollisuuksia yrityksille alasta riippumatta, mutta sen toteuttaminen vaatii yritykseltä hyvää valmistelua ja avointa ympäristöä, jossa monialainen kasvutiimi voi toimia ilman rajoitteita.
Tutkielmassa havaittiin, että kasvuhakkerointi tarjoaa oikein toteutettuna yrityksille nopean ja kustannustehokkaan tavan kasvattaa liiketoimintaansa. Kasvuhakkerointi on vaihtoehtoinen kasvustrategia yrityksille, jolla voidaan korvata perinteisiä markkinointistrategioita, vähentäen kustannuksia ja parantaen asiakastyytyväisyyttä. Kasvuhakkerointi on yleisesti pienten yritysten, sekä startupien suosiossa, mutta sitä voidaan hyödyntää myös isommissa yrityksissä. Kasvuhakkerointiprosessi on rakenteeltaan 5 vaiheinen ja iteroituva. Prosessi on samankaltainen yrityksestä riippumatta, ja tutkielmassa esitetään teoreettinen rakenne kasvuhakkerointiprosessille. Kasvuhakkerointi on painottunut ennen teknologia- ja ohjelmistoalalla, mutta se ei rajoitu mihinkään tiettyyn alaan, vaan on mahdollista toteuttaa alasta riippumatta. Kasvuhakkerointi tulee tulevaisuudessa nousemaan suurempaan suosioon ja on mahdollista, että siitä tulee monella alalla standardi.