Kestävän liikkumisen vaikutus lähipäästöihin
Rantala, Noora (2021)
Kandidaatintyö
Rantala, Noora
2021
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051429929
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051429929
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on arvioida kestävän liikkumisen vaikutuksia lähipäästöihin. Työssä käydään läpi suomalaisten liikkumista, Suomen autokantaa, liikenteen käyttövoimia sekä lähipäästöjä ja niiden vaikutuksia. Lisäksi lasketaan eri kulkutavoille lähipäästöjen määriä tapauksessa, jossa kuljetaan kilometrin pituinen matka Lappeenrannan kaupunkikeskustassa. Päästömäärät lasketaan VTT:n Lipasto-tietokannan päästökertoimien avulla. Työssä keskitytään vain suoriin pakokaasupäästöihin.
Ilmansaasteet ovat suurin ympäristöperäinen terveyshaitta, ja merkittävä ilmansaasteiden päästölähde on liikenne. Liikenteen lähipäästöillä tarkoitetaan typen oksideja, hiukkaspäästöjä, hiilimonoksidia, hiilivetyjä ja rikkidioksidia. Lähipäästöillä on ihmiselle terveysvaikutuksia erityisesti sen takia, että päästöt muodostuvat suoraan ihmisen hengityskorkeuteen. Lähipäästöt voivat sekä aiheuttaa suoria terveysvaikutuksia että lisätä altistumisen riskiä erilaisille sairauksille. Suomalaiset liikkuvat kaikista eniten bensiini- ja dieselkäyttöisillä henkilöautoilla. Kyseisillä tavoilla on tässä työssä lasketuista vaihtoehdoista kaikista suurimmat lähipäästömäärät. Kestävämpään liikkumisen, kuten pyöräilyyn, vaihtamalla lähipäästöjen määrät pienentyvät.
Ilmansaasteet ovat suurin ympäristöperäinen terveyshaitta, ja merkittävä ilmansaasteiden päästölähde on liikenne. Liikenteen lähipäästöillä tarkoitetaan typen oksideja, hiukkaspäästöjä, hiilimonoksidia, hiilivetyjä ja rikkidioksidia. Lähipäästöillä on ihmiselle terveysvaikutuksia erityisesti sen takia, että päästöt muodostuvat suoraan ihmisen hengityskorkeuteen. Lähipäästöt voivat sekä aiheuttaa suoria terveysvaikutuksia että lisätä altistumisen riskiä erilaisille sairauksille. Suomalaiset liikkuvat kaikista eniten bensiini- ja dieselkäyttöisillä henkilöautoilla. Kyseisillä tavoilla on tässä työssä lasketuista vaihtoehdoista kaikista suurimmat lähipäästömäärät. Kestävämpään liikkumisen, kuten pyöräilyyn, vaihtamalla lähipäästöjen määrät pienentyvät.