Customer data utilization in grocery retail
Kianto, Visa (2021)
Kandidaatintyö
Kianto, Visa
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051730117
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051730117
Tiivistelmä
Competition in the field of grocery retail is fierce and profit margins are small. The volume of data growing each year and the technological advancements in data collection have enabled a much broader utilization of customer data in grocery retail. The objective of this thesis is to study the opportunities, challenges and methods of utilizing customer data in grocery retail.
The thesis begins with examining literature of grocery retail and data analytics. The study continues with exploring the ways grocery retailers can personalize a customer’s shopping experience and improve retail operations with customer data. After these, three companies’ methods of customer data collection and utilization in grocery retail are studied.
One of the main findings of the thesis was that loyalty programs are still the most significant source of customer data, even though customer data is increasingly being collected from a greater variety of sources. Customer data’s biggest benefits were in improving a customer’s shopping experience and the efficiency of a store’s operations. Creating maximal value from customer data requires considerable investments, but when implemented correctly, it can provide a source of competitive advantage. Päivittäistavarakaupan alalla kilpailu on kovaa ja voittomarginaalit pieniä. Datan määrän voimakas kasvu sekä teknologinen kehitys ovat mahdollistaneet asiakasdatan aiempaa laajemman hyödyntämisen liiketoiminnassa. Tämän kandidaatintyön tavoitteena on tutkia asiakasdatan tuomia mahdollisuuksia ja haasteita sekä tapoja hyödyntää asiakasdataa päivittäistavarakaupassa.
Työssä tarkastellaan aluksi päivittäistavarakauppoja sekä data-analytiikkaa käsittelevää kirjallisuutta. Näiden jälkeen syvennytään asiakkaiden ostokokemuksen personalisoimiseen sekä liiketoiminnan kehittämiseen päivittäistavarakaupassa asiakasdatan avulla. Lopuksi esitellään kolmen eri yrityksen keinoja kerätä ja hyödyntää asiakasdataa päivittäistavarakaupassa.
Työssä havaittiin, että kanta-asiakasohjelmat toimivat yhä tärkeimpänä asiakasdatan lähteenä, vaikka asiakasdataa kerätäänkin yhä monipuolisemmin eri lähteistä. Asiakasdata pystyy erityisesti parantamaan asiakkaiden ostokokemusta sekä kaupan toimintojen tehokkuutta. Arvon luominen asiakasdatasta vaatii merkittäviä panostuksia, mutta oikein toteutettuna se voi toimia yritykselle kilpailuetuna.
The thesis begins with examining literature of grocery retail and data analytics. The study continues with exploring the ways grocery retailers can personalize a customer’s shopping experience and improve retail operations with customer data. After these, three companies’ methods of customer data collection and utilization in grocery retail are studied.
One of the main findings of the thesis was that loyalty programs are still the most significant source of customer data, even though customer data is increasingly being collected from a greater variety of sources. Customer data’s biggest benefits were in improving a customer’s shopping experience and the efficiency of a store’s operations. Creating maximal value from customer data requires considerable investments, but when implemented correctly, it can provide a source of competitive advantage.
Työssä tarkastellaan aluksi päivittäistavarakauppoja sekä data-analytiikkaa käsittelevää kirjallisuutta. Näiden jälkeen syvennytään asiakkaiden ostokokemuksen personalisoimiseen sekä liiketoiminnan kehittämiseen päivittäistavarakaupassa asiakasdatan avulla. Lopuksi esitellään kolmen eri yrityksen keinoja kerätä ja hyödyntää asiakasdataa päivittäistavarakaupassa.
Työssä havaittiin, että kanta-asiakasohjelmat toimivat yhä tärkeimpänä asiakasdatan lähteenä, vaikka asiakasdataa kerätäänkin yhä monipuolisemmin eri lähteistä. Asiakasdata pystyy erityisesti parantamaan asiakkaiden ostokokemusta sekä kaupan toimintojen tehokkuutta. Arvon luominen asiakasdatasta vaatii merkittäviä panostuksia, mutta oikein toteutettuna se voi toimia yritykselle kilpailuetuna.