Toiminnanohjausjärjestelmän vaatimusmäärittely kampanjapakkaussuunnittelun näkökulmasta
Päivänsäde, Anu (2021)
Diplomityö
Päivänsäde, Anu
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051730213
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051730213
Tiivistelmä
Toiminnanohjausjärjestelmien käyttö on nykypäivän keskikokoisissa ja suurissa yrityksissä ennemminkin sääntö kuin poikkeus. Järjestelmien suosio yritysten toiminnan ohjauksen välineenä on kasvanut räjähdysmäisesti viimeisten vuosikymmenten aikana. Toiminnanohjausjärjestelmän tavoitteena on parantaa yrityksen suorituskykyä ja sujuvoittaa päivittäistä toimintaa. Kuitenkin toiminnanohjausjärjestelmän implementoinnin on todettu epäonnistuvan monessa tapauksessa. Yrityksen tulisi toteuttaa vaatimusmäärittely toiminnanohjausjärjestelmälle ennen sen käyttöönottoa. Systemaattisen vaatimusmäärittelyn toteuttaminen parantaa mahdollisuuksia onnistuneeseen implementointiin ja positiivisten suorituskykyvaikutusten realisoimiseen.
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia toiminnanohjausjärjestelmän roolia elintarviketeollisuuden kampanjapakkaussuunnittelussa. Tärkeimpänä yksittäisenä tutkimuksen tuotoksena on toiminnanohjausjärjestelmän vaatimusmäärittely kampanjapakkaussuunnittelun näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettinen perusta rakennetaan tuotannonohjauksen ja toiminnanohjausjärjestelmien teoriasta. Empiirinen aineisto kerätään tutustumalla kampanjapakkaussuunnittelun prosessikuvaukseen ja -kaavioon, toteuttamalla suorituskyvyn mittauksia ja haastattelemalla entisiä kampanjapakkaussuunnittelijoita, suunnittelun sisäisiä asiakkaita sekä johtoa.
Tutkimuksen tuloksena vastataan tutkimuksessa esitettäviin tutkimuskysymyksiin sekä luodaan toiminnanohjausjärjestelmän vaatimusmäärittely kampanjapakkaussuunnittelun näkökulmasta. Kampanjapakkaussuunnittelu koostuu sekä tuotannonohjausprosessista että sitä tukevasta toiminnanohjausjärjestelmästä. Hyvin toimiva kokonaisuus edellyttää, että kumpikin osa-alue toimii niin yksinään kuin yhteistyössä keskenään. It is more a rule than an exception to use enterprise resource planning system (ERP) in the mid-size and big companies. The popularity of ERP has grown explosively in last decades. The objective of ERP is to improve the company’s performance and streamline day-to-day operations. However, it has been recognized that implementation of ERP fails in many cases. Prior implementing an ERP, a specification of the requirements should be made. Systematically made specification of the requirements improves the chances of successful implementation and realization of positive operational performance impacts.
The objective of the study is to examine the role of ERP in campaign pack planning in the company which operates in the food industry. The most important output of the study is the specification of the requirements for ERP from the perspective of campaign pack planning. The theoretical part of the study concentrates on production planning and ERP. The material for empirical part is gathered by exploring the process description and -flow chart, conducting performance measurements and interviewing former campaign pack planners, internal clients, and management.
As a result of study, the research questions will be answered and the specification of the requirements for ERP from the perspective of campaign pack planning will be created. Campaign pack planning consists of both production planning process and ERP which supports process. A well-functioning entity requires that both components work alone and in co-operation with each other.
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia toiminnanohjausjärjestelmän roolia elintarviketeollisuuden kampanjapakkaussuunnittelussa. Tärkeimpänä yksittäisenä tutkimuksen tuotoksena on toiminnanohjausjärjestelmän vaatimusmäärittely kampanjapakkaussuunnittelun näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettinen perusta rakennetaan tuotannonohjauksen ja toiminnanohjausjärjestelmien teoriasta. Empiirinen aineisto kerätään tutustumalla kampanjapakkaussuunnittelun prosessikuvaukseen ja -kaavioon, toteuttamalla suorituskyvyn mittauksia ja haastattelemalla entisiä kampanjapakkaussuunnittelijoita, suunnittelun sisäisiä asiakkaita sekä johtoa.
Tutkimuksen tuloksena vastataan tutkimuksessa esitettäviin tutkimuskysymyksiin sekä luodaan toiminnanohjausjärjestelmän vaatimusmäärittely kampanjapakkaussuunnittelun näkökulmasta. Kampanjapakkaussuunnittelu koostuu sekä tuotannonohjausprosessista että sitä tukevasta toiminnanohjausjärjestelmästä. Hyvin toimiva kokonaisuus edellyttää, että kumpikin osa-alue toimii niin yksinään kuin yhteistyössä keskenään.
The objective of the study is to examine the role of ERP in campaign pack planning in the company which operates in the food industry. The most important output of the study is the specification of the requirements for ERP from the perspective of campaign pack planning. The theoretical part of the study concentrates on production planning and ERP. The material for empirical part is gathered by exploring the process description and -flow chart, conducting performance measurements and interviewing former campaign pack planners, internal clients, and management.
As a result of study, the research questions will be answered and the specification of the requirements for ERP from the perspective of campaign pack planning will be created. Campaign pack planning consists of both production planning process and ERP which supports process. A well-functioning entity requires that both components work alone and in co-operation with each other.