Digitaalisten palveluiden kehittäminen tekniikan maahantuontiyrityksessä
Saviluoto, Lauri (2021)
Diplomityö
Saviluoto, Lauri
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051930664
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051930664
Tiivistelmä
Digitaalisen kehityksen seurauksena monet perinteisillä markkinoilla toimivat yritykset pyrkivät laajentamaan tuotevalikoimaansa sisältämään myös digitaalisia palveluita. Digitaalisten palveluiden tarjoaminen ei ole enää vain suuryritysten keino synnyttää uuttaa liiketoimintaa, vaan myös pienet ja keskisuuret yritykset pyrkivät yhä kasvaville digitaalisten palveluiden markkinoille. Asiakkaan osallistaminen uusien palveluiden kehittämiseen ja tuotteistamisen perusteiden omaksuminen ratkaisevat sen kuinka hyvin uudet digitaaliset palvelut onnistuvat luomaan uuttaa liiketoimintaa yrityksille.
Tämän diplomityön tarkoituksena on kartoittaa yrityksen asiakaskunnan kunnossapito-organisaatioiden digitalisaation nykytilaa ja sitä millaisille digitaalisille palvelutuoteratkaisuille asiakaskunnassa nähdään tarvetta. Tutkimuksen teoreettinen osio käsittelee digitalisaatiota, teollisen internetin ja palveluiden merkitystä, tuotteistusta sekä asiakaslähtöistä tuotekehitystä. Tämän diplomityö suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena ja tutkimus toteutettiin internetpohjaisena asiakaskyselynä. Aineistonkeruussa hyödynnettiin puolistrukturoitua internetpohjaista kysymyslomaketta, joka sisälsi määrällisiä kysymyksiä valmiine vastausvaihtoehtoineen ja myös joitakin laadullisia, avoimia kysymyksiä.
Kyselytutkimuksen tuloksena saatiin selville mikä on kunnossapito-organisaatioiden digitalisaation nykytila sekä millaisia haasteita ja ongelmia he kohtaavat työssään. Kyselylomakkeen vastausten perusteella Kontram Oy:n tulisi panostaa sellaisten digitaalisien palveluiden kehittämiseen, jotka vähentävät manuaalisen työn määrä raportoinnin osalta ja panostaa ylipäänsä sellaisiin digitaalisiin palveluratkaisuihin, jotka vastaavat ennakoivan kunnossapidon tarpeita. Due to the development of digitalization many companies operating in traditional markets are aiming to expand their product portfolios to include also digital services. Offering of digital services is not only a way to generate new business for large companies, but also small and mid-sized companies are striving for an ever-growing digital service market. The customer involvement in the development of new services and the adoption of the basics of productization will determine how well new digital services manage to create new business for companies.
The aim of this thesis is to examine the current state of digitalization of the company’s cus-tomers maintenance organisations and to find out what kind of digital service solutions the customer base sees the need for. The theoretical part of this thesis handles digitalization, the importance of the industrial internet and services, productization and customer-oriented product development. This thesis was performed as a quantitative study and the research was done with an internet-based customer survey. A semi-structured internet-based questionnaire was used to collect the data which included both quantitative questions with answer options and some qualitative, open questions.
As a result of the survey, it was found out what is the current state of digitalisation of the maintenance organizations and what challenges and problems they face in their work. Based on the responses to the questionnaire, Kontram Oy should invest in the development of dig-ital services that reduce the amount of manual work for reporting and invest in digital service solutions that meet the needs of preventive maintenance.
Tämän diplomityön tarkoituksena on kartoittaa yrityksen asiakaskunnan kunnossapito-organisaatioiden digitalisaation nykytilaa ja sitä millaisille digitaalisille palvelutuoteratkaisuille asiakaskunnassa nähdään tarvetta. Tutkimuksen teoreettinen osio käsittelee digitalisaatiota, teollisen internetin ja palveluiden merkitystä, tuotteistusta sekä asiakaslähtöistä tuotekehitystä. Tämän diplomityö suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena ja tutkimus toteutettiin internetpohjaisena asiakaskyselynä. Aineistonkeruussa hyödynnettiin puolistrukturoitua internetpohjaista kysymyslomaketta, joka sisälsi määrällisiä kysymyksiä valmiine vastausvaihtoehtoineen ja myös joitakin laadullisia, avoimia kysymyksiä.
Kyselytutkimuksen tuloksena saatiin selville mikä on kunnossapito-organisaatioiden digitalisaation nykytila sekä millaisia haasteita ja ongelmia he kohtaavat työssään. Kyselylomakkeen vastausten perusteella Kontram Oy:n tulisi panostaa sellaisten digitaalisien palveluiden kehittämiseen, jotka vähentävät manuaalisen työn määrä raportoinnin osalta ja panostaa ylipäänsä sellaisiin digitaalisiin palveluratkaisuihin, jotka vastaavat ennakoivan kunnossapidon tarpeita.
The aim of this thesis is to examine the current state of digitalization of the company’s cus-tomers maintenance organisations and to find out what kind of digital service solutions the customer base sees the need for. The theoretical part of this thesis handles digitalization, the importance of the industrial internet and services, productization and customer-oriented product development. This thesis was performed as a quantitative study and the research was done with an internet-based customer survey. A semi-structured internet-based questionnaire was used to collect the data which included both quantitative questions with answer options and some qualitative, open questions.
As a result of the survey, it was found out what is the current state of digitalisation of the maintenance organizations and what challenges and problems they face in their work. Based on the responses to the questionnaire, Kontram Oy should invest in the development of dig-ital services that reduce the amount of manual work for reporting and invest in digital service solutions that meet the needs of preventive maintenance.