Vastuullisuus ja yritysvastuu pienpaahtimon hankintaketjun loppupäässä : case Makea Coffee
Simonen, Elsa (2021)
Kandidaatintutkielma
Simonen, Elsa
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030924
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052030924
Tiivistelmä
Tämän kanditutkielman tarkoituksena on selvittää kuinka vastuullisuus ja yritysvastuu otetaan huomioon pienpaahtimon hankintaketjussa etenkin sosiaalinen vastuullisuuden ja ympäristövastuullisuuden näkökulmasta. Tavoitteena on löytää proaktiivisia keinoja, joilla yritykset voivat ennaltaehkäistä mahdollisia ongelmia ja huomioida vastuullisuuden hankintaketjussa. Lisäksi tutkitaan kuinka pienpaahtimo voi kehittää vastuullisuutta hankintaketjussa. Tutkielma toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa case-yrityksenä toimi Makea Coffee. Tutkimuksen aineisto koostui verkkosivuilta kerätystä informaatiosta ja haastatteluista yrityksen omistajan kanssa. Aineiston analyysissä hyödynnettiin sisällönanalyysimenetelmää.
Vastuullisuus ja yritysvastuu ovat tärkeä osa yritysten liiketoimintaa ja jatkuvasti enemmän huomiota kerääviä aiheita. Vastuullisuus on osa yrityksen kaikkia toimintoja, mutta erityisesti hankinnassa vastuullisuudella on suuri rooli. Se on yksi kriteereistä, joiden avulla määritetään hankintojen onnistuminen. Hankintaketjun loppupään yrityksillä on vastuu vastuullisuuden kaikkien osa-alueiden huomioimisesta hankintaketjussa, jotta mahdolliset ongelmat, kuten logistiikan päästöt ja ilmastovaikutukset sekä kehittyvissä maissa mahdollinen lapsityövoima ja alipalkkaus, pystyttäisiin ennaltaehkäisemään. Tutkimustuloksien perusteella voidaan sanoa Makea Coffeen noteeraavan hankintaketjussaan mahdollisesti syntyvät sosiaaliseen ja ympäristövastuullisuuteen liittyvät ongelmat. Makea Coffee on ottanut omassa toiminnassaan askeleita ongelmien ennaltaehkäisemiseen huomioimalla vastuullisuuden esimerkiksi eri kriteerien, kunnollisten kompensaatioiden ja yhteistyön avulla. Lisäksi yritys toimii läpinäkyvästi ja vaatii samaa kaikilta hankintaketjun jäseniltä. Tutkimuksen lopuksi pohditaan kuinka yritys voisi vielä parantaa vastuullisuustoimintaansa. The aim of this Bachelor´s thesis is to examine how sustainability and corporate social responsibility is implemented in the supply chain of a small coffee roastery. Focusing especially on social- and environmental sustainability. The goal is to find proactive practices for companies to prevent possible problems in the supply chain and means for implementing sustainability to the supply chain. In addition, the thesis examines the different sustainability development possibilities of a small coffee roastery. The thesis study is a qualitative case study in which the case company is Makea Coffee. The research material consists of information gathered from company websites and two interviews with a company representative. The method of which the research material was analyzed was content analysis.
Sustainability and corporate social responsibility are a crucial part of companies’ business and a topic that keeps gaining attention. Sustainability is a part of companies all functions but plays a crucial role in supply management as it is a part of the criteria used to determine how successful the supply chain is. Companies at the end of the supply chain have a responsibility of implementing sustainability in the supply chain to prevent the rise of different problems such as pollution from logistics and child labor in developing countries. According to the findings of this study the case company has identified different problems in their raw coffee supply chain. Makea Coffee has taken steps in the company´s functions to address these problems by implementing sustainability by using different terms and criteria, good compensations, and working together with the companies in the supply chain. In addition, full transparency in their actions and business is important and this is also something expected from other companies in the supply chain. Different ways to develop the company’s sustainability are also discussed.
Vastuullisuus ja yritysvastuu ovat tärkeä osa yritysten liiketoimintaa ja jatkuvasti enemmän huomiota kerääviä aiheita. Vastuullisuus on osa yrityksen kaikkia toimintoja, mutta erityisesti hankinnassa vastuullisuudella on suuri rooli. Se on yksi kriteereistä, joiden avulla määritetään hankintojen onnistuminen. Hankintaketjun loppupään yrityksillä on vastuu vastuullisuuden kaikkien osa-alueiden huomioimisesta hankintaketjussa, jotta mahdolliset ongelmat, kuten logistiikan päästöt ja ilmastovaikutukset sekä kehittyvissä maissa mahdollinen lapsityövoima ja alipalkkaus, pystyttäisiin ennaltaehkäisemään. Tutkimustuloksien perusteella voidaan sanoa Makea Coffeen noteeraavan hankintaketjussaan mahdollisesti syntyvät sosiaaliseen ja ympäristövastuullisuuteen liittyvät ongelmat. Makea Coffee on ottanut omassa toiminnassaan askeleita ongelmien ennaltaehkäisemiseen huomioimalla vastuullisuuden esimerkiksi eri kriteerien, kunnollisten kompensaatioiden ja yhteistyön avulla. Lisäksi yritys toimii läpinäkyvästi ja vaatii samaa kaikilta hankintaketjun jäseniltä. Tutkimuksen lopuksi pohditaan kuinka yritys voisi vielä parantaa vastuullisuustoimintaansa.
Sustainability and corporate social responsibility are a crucial part of companies’ business and a topic that keeps gaining attention. Sustainability is a part of companies all functions but plays a crucial role in supply management as it is a part of the criteria used to determine how successful the supply chain is. Companies at the end of the supply chain have a responsibility of implementing sustainability in the supply chain to prevent the rise of different problems such as pollution from logistics and child labor in developing countries. According to the findings of this study the case company has identified different problems in their raw coffee supply chain. Makea Coffee has taken steps in the company´s functions to address these problems by implementing sustainability by using different terms and criteria, good compensations, and working together with the companies in the supply chain. In addition, full transparency in their actions and business is important and this is also something expected from other companies in the supply chain. Different ways to develop the company’s sustainability are also discussed.