Pyöräilyn aerodynamiikka
Mäki-Iso, Mikko (2021)
Kandidaatintyö
Mäki-Iso, Mikko
2021
School of Energy Systems, Energiatekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052131145
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052131145
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin työn tarkoituksena on tuoda esille aerodynamiikan merkitystä pyöräilyssä ja kuinka paljon eri asiat vaikuttavat pyöräilijän kokemaan ilmanvastukseen. Lisäksi työssä perehdytään aerodynamiikan määritysmenetelmiin ja niiden vahvuuksiin ja heikkouksiin. Työn alussa myös tutustutaan lyhyesti pyöräilyn aerodynamiikan historiaan. Työ on tehty pohjautuen pyöräilyn aerodynamiikasta tehtyyn kirjallisuuteen, tieteellisiin artikkeleihin ja verkkoaineistoihin. Lisäksi työssä tehdään esimerkkilaskelma pyöräilijän aerodynamiikan merkityksen havainnollistamiseksi.
Pyöräilyn aerodynamiikkaan eniten vaikuttavia asioita ovat pyöräilijän ajoasento, ajovarusteet ja ympäristö, jossa ajetaan. Pyöräilyn aerodynamiikan yleisimpiä määritysmenetelmiä ovat tuulitunnelikokeet, laskennallinen virtausdynamiikan mallinnukset ja kenttäkokeet. Määritysmenetelmien välillä suurimmat erot syntyivät niiden käyttökustannuksista, tuloksien tarkkuudessa ja luotettavuudessa.
Pyöräilyn aerodynamiikkaan eniten vaikuttavia asioita ovat pyöräilijän ajoasento, ajovarusteet ja ympäristö, jossa ajetaan. Pyöräilyn aerodynamiikan yleisimpiä määritysmenetelmiä ovat tuulitunnelikokeet, laskennallinen virtausdynamiikan mallinnukset ja kenttäkokeet. Määritysmenetelmien välillä suurimmat erot syntyivät niiden käyttökustannuksista, tuloksien tarkkuudessa ja luotettavuudessa.