Utilizing the theory of planned behavior and attribution theory to inform insourcing management
Vähämöttönen, Eero (2021)
Pro gradu -tutkielma
Vähämöttönen, Eero
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052431230
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052431230
Tiivistelmä
The goal of this study is to deepen the understanding of the factors that affect intrafirm cooperation in an international setting. Current literature covers the drivers of insourcing activities from transaction cost economics and organizational buying behavior perspectives but the lack of research considering the reactions of a company’s personnel toward captive offshoring and the factors that affect them poses an obvious research gap. This study draws from social psychology as it investigates the factors influencing the behavior of the employees utilizing the theory of planned behavior and attribution theory.
The empirical part of this study consists of ten semi-structured interviews with the Finnish employees of the case company holding varying positions on different levels within the organization. A cross-case analysis of the interviews revealed that a concern regarding the stability of the Finnish employees’ positions exists due to a fear of shifting the jobs offshore. However, the employees in the offshore units were regarded as hardworking, pleasant, and skillful. Biggest issues hindering the cooperation were communication, differing cultures, and lack of clear procedure. The study sheds light on the phenomenon by revealing the reactions that employees in a multinational corporation have towards captive offshoring. Furthermore, the findings suggest that internal marketing and coordination is extremely important to enhance intrafirm international cooperation. Tämän tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä yrityksen sisäiseen yhteistyöhön vaikuttavien tekijöiden merkityksestä kansainvälisessä asetelmassa. Ajankohtainen kirjallisuus käsittelee kotiuttamistoimintoihin vaikuttavia ajureita transaktiokustannusten taloustieteen sekä organisatorisen ostokäyttäytymisen näkökulmista, mutta yrityksen henkilöstön suhtautumiseen kytkökseen perustuvaa ulkomaan alihankintaa kohtaan liittyvän kirjallisuuden puutos luo ilmeisen tutkimusaukon. Tässä tutkimuksessa hyödynnetään suunnitellun käyttäytymisen teoriaa sekä attribuutioteoriaa yrityksen henkilöstön käyttäytymiseen vaikuttavien tekijöiden selvittämisessä.
Tutkimuksen empiriaosuus koostuu kymmenestä puolistrukturoidusta haastattelusta, joiden kohteena olivat kansainvälisen konsulttiyrityksen eri nimikkeillä ja tasoilla työskentelevät suomalaiset työntekijät. Vertailevan tapaustutkimuksen (engl. cross-case analysis) tulokset paljastivat henkilöstön keskuudessa olevan huoli töiden jatkuvuudesta kotiuttamispelkojen johdosta. Ulkomaisten yksiköiden henkilöstöä pidettiin kuitenkin ahkerina, mukavina sekä taitavina. Tutkimus valottaa ilmiötä paljastamalla monikansallisen yrityksen henkilöstön kotiuttamiseen liittyviä reaktioita. Tulokset viittaavat lisäksi, että sisäinen markkinointi ja ohjaus ovat erittäin tärkeitä yrityksen sisäisen kansainvälisen yhteistyön edistämisen kannalta.
The empirical part of this study consists of ten semi-structured interviews with the Finnish employees of the case company holding varying positions on different levels within the organization. A cross-case analysis of the interviews revealed that a concern regarding the stability of the Finnish employees’ positions exists due to a fear of shifting the jobs offshore. However, the employees in the offshore units were regarded as hardworking, pleasant, and skillful. Biggest issues hindering the cooperation were communication, differing cultures, and lack of clear procedure. The study sheds light on the phenomenon by revealing the reactions that employees in a multinational corporation have towards captive offshoring. Furthermore, the findings suggest that internal marketing and coordination is extremely important to enhance intrafirm international cooperation.
Tutkimuksen empiriaosuus koostuu kymmenestä puolistrukturoidusta haastattelusta, joiden kohteena olivat kansainvälisen konsulttiyrityksen eri nimikkeillä ja tasoilla työskentelevät suomalaiset työntekijät. Vertailevan tapaustutkimuksen (engl. cross-case analysis) tulokset paljastivat henkilöstön keskuudessa olevan huoli töiden jatkuvuudesta kotiuttamispelkojen johdosta. Ulkomaisten yksiköiden henkilöstöä pidettiin kuitenkin ahkerina, mukavina sekä taitavina. Tutkimus valottaa ilmiötä paljastamalla monikansallisen yrityksen henkilöstön kotiuttamiseen liittyviä reaktioita. Tulokset viittaavat lisäksi, että sisäinen markkinointi ja ohjaus ovat erittäin tärkeitä yrityksen sisäisen kansainvälisen yhteistyön edistämisen kannalta.