Hankintojen kategoriajohtaminen Espoon kaupungissa
Röpetti, Jaakko (2021)
Diplomityö
Röpetti, Jaakko
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052531436
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052531436
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Espoon kaupungin strategista hankintatoimea voidaan kehittää kategoriajohtamisen mallin avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli laatia Espoon kaupungin tarpeisiin soveltuva hankintojen kategoriajohtamisen malli. Tutkimuksessa oli tarkoitus kategorisoida Espoon kaupungin hankinnat alustaviin hankintakategorioihin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jossa teoreettinen viitekehys rakennettiin hankintojen strategiseen johtamiseen, toimittajahallintaan, vähittäiskauppaan sekä julkiseen hankintaan liittyvästä aineistosta. Empiirisen aineiston keruu toteutettiin benchmark -teemahaastatteluin, joista saatavaa tietoa sovellettiin tutkimuksen toteutusosassa.
Tutkimuksessa selvisi, että hankintojen kategoriajohtaminen on osa strategista hankintatoimea ja hankintojen systemaattista johtamista. Tästä huolimatta kategoriajohtamisesta on haastavaa löytää selkeästi toimivinta toimintamallia, joka olisi akateemisesti todistettu toimivaksi. Tutkimuksessa kategoriajohtamisesta tunnistettiin muutamia keskeisiä elementtejä, jotka ovat myös strategisen hankintatoimen kulmakiviä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että kategoriajohtamisen malli tulee räätälöidä ja sovittaa kohdeorganisaatioon, jotta sen käyttöön ottaminen onnistuu. Uuden toimintamallin käyttöön ottaminen tehdään usein pilotoinnin avulla, josta saatuja tuloksia hyödynnetään toimintamallin jatkokehityksessä.
Tutkimuksessa laadittiin Espoon kaupungin hankintojen asiakkaat huomioivat palvelualueet ja näiden alle hankintakategoriat. Lisäksi tutkimuksen pilottikategoriasta laadittiin mallipohjat sekä kategoriastrategian tuloskortille että kategoriakohtaiselle tarkemman tason hankinta-aluesuunnitelmalle, joita voidaan hyödyntää kategoriajohtamisen jatkotyöstämisessä. Tutkimuksessa laadittiin kohdeorganisaatiolle, Espoon kaupungin hankintakeskukselle, ehdotus uudesta organisoitumismallista rooleineen tukemaan hankintojen kategoriajohtamisen toimintaa. The objective of this study was to figure out who one can develop the strategic procurement function in the City of Espoo by using the methods of category management. The aim of this study was to define a category management model suitable for the city of Espoo. The aim was also to categorize procurements into tentative categories.
The study was carried out as a case study by using qualitative methods. Theoretical framework was built on the theory containing the elements of strategical procurement, supplier management, retail and public procurement. The empirical part of the study was gathered of the information gotten by the benchmark interviews.
The study shows that the category management is a part of the strategic procurement actions and systematic management. Despite of this there was hard to find the most suitable model that has been academically proved to be functional. By studying the category management there were recognized common key elements which are also the key stones of the strategic procurement. The study shows that to be deployed correctly the category management model must be tailored and fitted for the organization. The proven results of a pilot project often help to deploy the new operating model and help the further development of the model.
In this study there were made internal customers considered services areas and furthermore procurement categories. In the pilot project included to this study there were made templates for the category strategy scorecard and category-based procurement area plan. These models can be utilized in implementing and further development of the category management model. In this study there was also made a new organization model for the target organization, the procurement center of Espoo, aiming to support the implementation and actual working by using the category management model.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jossa teoreettinen viitekehys rakennettiin hankintojen strategiseen johtamiseen, toimittajahallintaan, vähittäiskauppaan sekä julkiseen hankintaan liittyvästä aineistosta. Empiirisen aineiston keruu toteutettiin benchmark -teemahaastatteluin, joista saatavaa tietoa sovellettiin tutkimuksen toteutusosassa.
Tutkimuksessa selvisi, että hankintojen kategoriajohtaminen on osa strategista hankintatoimea ja hankintojen systemaattista johtamista. Tästä huolimatta kategoriajohtamisesta on haastavaa löytää selkeästi toimivinta toimintamallia, joka olisi akateemisesti todistettu toimivaksi. Tutkimuksessa kategoriajohtamisesta tunnistettiin muutamia keskeisiä elementtejä, jotka ovat myös strategisen hankintatoimen kulmakiviä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että kategoriajohtamisen malli tulee räätälöidä ja sovittaa kohdeorganisaatioon, jotta sen käyttöön ottaminen onnistuu. Uuden toimintamallin käyttöön ottaminen tehdään usein pilotoinnin avulla, josta saatuja tuloksia hyödynnetään toimintamallin jatkokehityksessä.
Tutkimuksessa laadittiin Espoon kaupungin hankintojen asiakkaat huomioivat palvelualueet ja näiden alle hankintakategoriat. Lisäksi tutkimuksen pilottikategoriasta laadittiin mallipohjat sekä kategoriastrategian tuloskortille että kategoriakohtaiselle tarkemman tason hankinta-aluesuunnitelmalle, joita voidaan hyödyntää kategoriajohtamisen jatkotyöstämisessä. Tutkimuksessa laadittiin kohdeorganisaatiolle, Espoon kaupungin hankintakeskukselle, ehdotus uudesta organisoitumismallista rooleineen tukemaan hankintojen kategoriajohtamisen toimintaa.
The study was carried out as a case study by using qualitative methods. Theoretical framework was built on the theory containing the elements of strategical procurement, supplier management, retail and public procurement. The empirical part of the study was gathered of the information gotten by the benchmark interviews.
The study shows that the category management is a part of the strategic procurement actions and systematic management. Despite of this there was hard to find the most suitable model that has been academically proved to be functional. By studying the category management there were recognized common key elements which are also the key stones of the strategic procurement. The study shows that to be deployed correctly the category management model must be tailored and fitted for the organization. The proven results of a pilot project often help to deploy the new operating model and help the further development of the model.
In this study there were made internal customers considered services areas and furthermore procurement categories. In the pilot project included to this study there were made templates for the category strategy scorecard and category-based procurement area plan. These models can be utilized in implementing and further development of the category management model. In this study there was also made a new organization model for the target organization, the procurement center of Espoo, aiming to support the implementation and actual working by using the category management model.