Profitability analysis of biofuels and the impact of biofuel policies in Finland
Ruponen, Inka (2021)
Pro gradu -tutkielma
Ruponen, Inka
2021
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052531478
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052531478
Tiivistelmä
This study analyses the effects of policy support on the profitability of biofuel production. The focus is on the investment profitability of biofuels and how the penalties, fuel taxes and the possible financial subsidy affect the investment profitability. The theory section consists of literature on biofuel policies and profitability of biofuels. Additionally, the theory examines the biofuel production and policy support in Finland.
The empirical section analyses the biofuel policy effects on net present value of renewable diesel and fossil diesel blend. The fuel components of the blend are analysed separately to obtain more information about the influence of policy support to the net present values. The methods used in this study are net present value, internal rate of return and sensitivity analysis which is used to examine the uncertainty of net present value results. Lastly, the net present values are presented with triangular pay-off distribution based on fuzzy pay-off method to clearly understand the profitability distributions. The study examines the profitability of a renewable diesel and fossil diesel blend from the perspective of five different biofuel policy scenarios. Data has been collected from publicly available sources and cost-related data is based on estimated averages from literature.
The results of the study indicate that Finnish biofuel policy seeks to increase the production of biofuels through penalty payments influencing the investment profitability negatively and with tax reliefs targeted to biofuels. The results received from sensitivity analysis indicate that penalties encourage to decrease the share of fossil fuel from all fuels sold. Furthermore, the results suggest that the production of renewable diesel is not profitable at the current price of diesel in neither biofuel policy scenario. Information of this thesis can be used by policymakers and investors seeking to understand the impact of biofuel policies on profitability. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää liikenteen biopolttoaineisiin kohdistuvan lainsäädännön vaikutuksia biopolttoainetuotannon investoinnin kannattavuuteen. Tutkimuksessa keskityttiin siihen, miten sanktiomaksu, polttoainevero ja mahdollinen tuotantotuki vaikuttavat nettonykyarvoon. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin biopolttoaineiden lainsäädäntöä ja tukimekanismeja sekä paneuduttiin Suomen biopolttoainetuotantoon sekä siihen kohdistuviin käytäntöihin ja lainsäädäntöön.
Empiirisessä osuudessa kartoitettiin biopolitiikan vaikutuksia uusiutuvan dieselin ja fossiilisen diesel -sekoitteen nettonykyarvoon. Tämän lisäksi polttoainetyyppien nettonykyarvot analysoitiin erikseen, jotta saatiin tarkempi kuva sekoitteen sisältämien polttoainekomponenttien kannattavuudesta. Investointikannattavuutta tutkitaan perinteisen nettonykyarvon ja sisäisen korkokannan kautta. Herkkyysanalyysin avulla tutkittiin nettonykyarvoon vaikuttavia epävarmuustekijöitä. Kolmen polttoainetyypin nettonykyarvon yksityiskohtaiseen analysointiin hyödynnettiin kolmiomaista kannattavuusjakaumaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin polttoaineiden kannattavuutta viiden erilaisen biopolitiikkaskenaarion näkökulmasta. Empiirisen osuuden aineisto on koottu julkisesti saatavilla olevista lähteistä ja perustuu tuotantokustannusten keskiarvoihin.
Biopolttoaineita koskeva lainsäädäntö ja käytännöt pyrkivät kannustamaan biopolttoaineiden tuotantoa sanktiomaksuilla ja biopolttoaineisiin kohdistuvilla verohelpotuksilla. Herkkyysanalyysin tulokset viittasivat sanktiomaksujen kannustavan vähentämään fossiilisen dieselin osuutta tuotannosta, sillä nettonykyarvo laski fossiilisen dieselin tuotannon lisäämisen seurauksena. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvisi oletetusti, että uusiutuvan dieselin tuottaminen ei ole kannattavaa nykyisen dieselin hinnalla tutkimuksen esittelemissä biopolitiikan skenaarioissa. Tämän tutkielman tietoja voivat hyödyntää päättäjät ja sijoittajat, jotka pyrkivät ymmärtämään biopolttoaineisiin kohdistuvan lainsäädännön ja käytäntöjen vaikutuksia kannattavuuteen.
The empirical section analyses the biofuel policy effects on net present value of renewable diesel and fossil diesel blend. The fuel components of the blend are analysed separately to obtain more information about the influence of policy support to the net present values. The methods used in this study are net present value, internal rate of return and sensitivity analysis which is used to examine the uncertainty of net present value results. Lastly, the net present values are presented with triangular pay-off distribution based on fuzzy pay-off method to clearly understand the profitability distributions. The study examines the profitability of a renewable diesel and fossil diesel blend from the perspective of five different biofuel policy scenarios. Data has been collected from publicly available sources and cost-related data is based on estimated averages from literature.
The results of the study indicate that Finnish biofuel policy seeks to increase the production of biofuels through penalty payments influencing the investment profitability negatively and with tax reliefs targeted to biofuels. The results received from sensitivity analysis indicate that penalties encourage to decrease the share of fossil fuel from all fuels sold. Furthermore, the results suggest that the production of renewable diesel is not profitable at the current price of diesel in neither biofuel policy scenario. Information of this thesis can be used by policymakers and investors seeking to understand the impact of biofuel policies on profitability.
Empiirisessä osuudessa kartoitettiin biopolitiikan vaikutuksia uusiutuvan dieselin ja fossiilisen diesel -sekoitteen nettonykyarvoon. Tämän lisäksi polttoainetyyppien nettonykyarvot analysoitiin erikseen, jotta saatiin tarkempi kuva sekoitteen sisältämien polttoainekomponenttien kannattavuudesta. Investointikannattavuutta tutkitaan perinteisen nettonykyarvon ja sisäisen korkokannan kautta. Herkkyysanalyysin avulla tutkittiin nettonykyarvoon vaikuttavia epävarmuustekijöitä. Kolmen polttoainetyypin nettonykyarvon yksityiskohtaiseen analysointiin hyödynnettiin kolmiomaista kannattavuusjakaumaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin polttoaineiden kannattavuutta viiden erilaisen biopolitiikkaskenaarion näkökulmasta. Empiirisen osuuden aineisto on koottu julkisesti saatavilla olevista lähteistä ja perustuu tuotantokustannusten keskiarvoihin.
Biopolttoaineita koskeva lainsäädäntö ja käytännöt pyrkivät kannustamaan biopolttoaineiden tuotantoa sanktiomaksuilla ja biopolttoaineisiin kohdistuvilla verohelpotuksilla. Herkkyysanalyysin tulokset viittasivat sanktiomaksujen kannustavan vähentämään fossiilisen dieselin osuutta tuotannosta, sillä nettonykyarvo laski fossiilisen dieselin tuotannon lisäämisen seurauksena. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvisi oletetusti, että uusiutuvan dieselin tuottaminen ei ole kannattavaa nykyisen dieselin hinnalla tutkimuksen esittelemissä biopolitiikan skenaarioissa. Tämän tutkielman tietoja voivat hyödyntää päättäjät ja sijoittajat, jotka pyrkivät ymmärtämään biopolttoaineisiin kohdistuvan lainsäädännön ja käytäntöjen vaikutuksia kannattavuuteen.