Vastuullisuusraportin sisällön määrittäminen vaatetusalan yritykselle : case Voglia Oy
Seppä, Jenni (2021)
Diplomityö
Seppä, Jenni
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052531498
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052531498
Tiivistelmä
Tekstiili- ja vaatetusteollisuus on tunnettu laajoista ympäristöongelmista sekä pitkistä ja moniportaisista toimitusketjuista, joissa ihmisoikeuskysymykset tulevat usein esille ketjun alkupäässä. Yrityksen tulisi tunnistaa arvoketjunsa ja huolehtia, ettei toiminnalla ole negatiivisia vaikutuksia ympäristöön. Näitä haasteita käsitellään tutkimuksessa ja miten yrityksenä voidaan näihin parhaiten vaikuttaa.
Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää vastuullisuusraportin sisältö tekstiili- ja vaatetusteollisuuden pk-yrityksen kontekstissa. Vastuullisuusraportin tulisi palvella sisällöltään tärkeimpiä sidosryhmiä ja tuoda lisäarvoa yrityksen toimintaan. Päätavoitteen saavuttaakseen, tulee vastata tutkimuksen pääkysymykseen: Mitkä ovat olennaisimmat asiat vastuullisuusraportissa, jotka tuovat arvoa yritykselle ja sen sidosryhmille? Pääkysymystä tarkennetaan alakysymyksillä: Mitkä vastuullisuuden osa-alueet ovat merkittävimpiä yrityksen kilpailukyvylle ja millaisilla mittareilla todennetaan olennaisimmat asiat? Tutkimus on kvalitatiivinen ja kyseessä on teorialähtöinen empiirinen tutkimus, jossa aineiston analysoinnin avulla täydennetään teoreettiskäsitteellistä viitekehystä. Tutkimuksen empiirisen aineiston keruu tehdään puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla viideltä vastuullisuuden ja kiertotalouden asiantuntijalta.
Tutkimuksen perusteella vastuullisuusraporttia varten yrityksen tulee löytää omat vahvuudet ja tunnistaa olennaisimmat asiat oman toiminnan, vaikuttavuuden ja sidosryhmien kannalta, sekä huomioida kattavasti taloudelliset, sosiaaliset ja ympäristövaikutukset. Yrityksen täytyy spesifioida tärkeimmät asiat, tarkastellen mitä nämä tuovat yrityksen tuotevalikoimaan ja palveluihin sekä miten ne vahvistaisivat brändiä. Vastuullisuus täytyy pystyä todentamaan, joten raportissa tulee esittää riittävä määrä dataa ja konkreettiset mittarit, joiden tausta sekä laskumetodit tulee avata vertailtavuutta varten. Kilpailukyky lähteekin yrityksen avoimuudesta ja arvoketjujen avaamisesta. Vastuullisuustyö ja -raportointi on tämän kaiken ydin ja vastuullisuusraportissa löytyy kaikkein syvin tieto, josta sitä viedään yrityksen kaikkiin muihin kanaviin. Vastuullisuusraportin avulla todennetaan vastuullisuus. The textile and clothing industry is known for extensive environmental problems, and long and multi-layer delivery chains where human rights issues often emerge at the beginning of the chain. Companies should identify their value chains and ensure that their activities do not have negative impacts on the environment. This study is concerned with these challenges and how companies can best respond to them.
The main objective was to determine the content of a corporate responsibility report in the context of an SME representing the textile and clothing industry. The content of a corporate responsibility report should serve key stakeholders and bring added value to the company’s operation. Reaching the main objective requires finding an answer to the main research question: What are the most essential aspects in a corporate responsibility report that produce value to the company and its stakeholders? The main question is specified with sub-questions: Which areas of responsibility are the most significant for the company’s competitiveness and which measures can be used to verify the most essential issues? The qualitative research method was used; this is a theory-guided empirical study that involved analysing research material to complement the theoretical-conceptual framework. Empirical research data were collected in semi-structured theme interviews of five responsibility and circular economy specialists.
Based on the study, preparing a corporate responsibility report requires companies to determine their strengths and identify the issues most essential to their activities, effectiveness and stakeholders, and pay extensive attention to financial, social and environmental impacts. The company must specify the key issues by examining what these can bring to the company’s product and service range and how these could strengthen the brand. As the company must be able to verify its corporate responsibility, the report must provide a sufficient amount of data and concrete indicators. Background information and the calculation methods used in the indicators must also be given to ensure comparability. Indeed, competitiveness is founded on transparency and openness related to value chains. Corporate responsibility work and related reporting lies at the core of all this, and the corporate responsibility report should include the most profound information that is further disseminated through the company’s other communication channels. The corporate responsibility report is used to verify responsibility.
Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää vastuullisuusraportin sisältö tekstiili- ja vaatetusteollisuuden pk-yrityksen kontekstissa. Vastuullisuusraportin tulisi palvella sisällöltään tärkeimpiä sidosryhmiä ja tuoda lisäarvoa yrityksen toimintaan. Päätavoitteen saavuttaakseen, tulee vastata tutkimuksen pääkysymykseen: Mitkä ovat olennaisimmat asiat vastuullisuusraportissa, jotka tuovat arvoa yritykselle ja sen sidosryhmille? Pääkysymystä tarkennetaan alakysymyksillä: Mitkä vastuullisuuden osa-alueet ovat merkittävimpiä yrityksen kilpailukyvylle ja millaisilla mittareilla todennetaan olennaisimmat asiat? Tutkimus on kvalitatiivinen ja kyseessä on teorialähtöinen empiirinen tutkimus, jossa aineiston analysoinnin avulla täydennetään teoreettiskäsitteellistä viitekehystä. Tutkimuksen empiirisen aineiston keruu tehdään puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla viideltä vastuullisuuden ja kiertotalouden asiantuntijalta.
Tutkimuksen perusteella vastuullisuusraporttia varten yrityksen tulee löytää omat vahvuudet ja tunnistaa olennaisimmat asiat oman toiminnan, vaikuttavuuden ja sidosryhmien kannalta, sekä huomioida kattavasti taloudelliset, sosiaaliset ja ympäristövaikutukset. Yrityksen täytyy spesifioida tärkeimmät asiat, tarkastellen mitä nämä tuovat yrityksen tuotevalikoimaan ja palveluihin sekä miten ne vahvistaisivat brändiä. Vastuullisuus täytyy pystyä todentamaan, joten raportissa tulee esittää riittävä määrä dataa ja konkreettiset mittarit, joiden tausta sekä laskumetodit tulee avata vertailtavuutta varten. Kilpailukyky lähteekin yrityksen avoimuudesta ja arvoketjujen avaamisesta. Vastuullisuustyö ja -raportointi on tämän kaiken ydin ja vastuullisuusraportissa löytyy kaikkein syvin tieto, josta sitä viedään yrityksen kaikkiin muihin kanaviin. Vastuullisuusraportin avulla todennetaan vastuullisuus.
The main objective was to determine the content of a corporate responsibility report in the context of an SME representing the textile and clothing industry. The content of a corporate responsibility report should serve key stakeholders and bring added value to the company’s operation. Reaching the main objective requires finding an answer to the main research question: What are the most essential aspects in a corporate responsibility report that produce value to the company and its stakeholders? The main question is specified with sub-questions: Which areas of responsibility are the most significant for the company’s competitiveness and which measures can be used to verify the most essential issues? The qualitative research method was used; this is a theory-guided empirical study that involved analysing research material to complement the theoretical-conceptual framework. Empirical research data were collected in semi-structured theme interviews of five responsibility and circular economy specialists.
Based on the study, preparing a corporate responsibility report requires companies to determine their strengths and identify the issues most essential to their activities, effectiveness and stakeholders, and pay extensive attention to financial, social and environmental impacts. The company must specify the key issues by examining what these can bring to the company’s product and service range and how these could strengthen the brand. As the company must be able to verify its corporate responsibility, the report must provide a sufficient amount of data and concrete indicators. Background information and the calculation methods used in the indicators must also be given to ensure comparability. Indeed, competitiveness is founded on transparency and openness related to value chains. Corporate responsibility work and related reporting lies at the core of all this, and the corporate responsibility report should include the most profound information that is further disseminated through the company’s other communication channels. The corporate responsibility report is used to verify responsibility.