Product design development process of ice cleats using design thinking method
Rautio, Anna (2021)
Diplomityö
Rautio, Anna
2021
School of Energy Systems, Konetekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052631668
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052631668
Tiivistelmä
This study searched usability-related design criteria to improve the full sole ice cleat when designing a new model. The Design Thinking method was used to get a more user-centred and creative outcome. An interview, usability testing, existing feedback from users, spike placement test, and benchmarking were used to find the relevant usability features. Users were also involved in later phases of the design development process. Design Thinking tools were used for ideation and to organize and visualize the findings.
As a result, more defined design criteria for ice cleat models with better usability features were found. Findings were implemented in the design process of the new ice cleat model. Results showed that with the iterative Design Thinking method, more design criteria could find in later stages, improving the design.
This study suggests that full-sole ice cleat models on the market can be improved, and an overall design to suit different user needs can be produced. It might be helpful to set further research, which includes the production process and usability testing of the pre-sample. Different ice cleat models should be examined in the future to improve their usability-related features. Findings from this study can be applied to improve other similar ice cleat models. Tämä tutkimus etsi käytettävyyttä parantavia suunnittelukriteereitä kokojalan liukuestemallille. Muotoiluajattelua käytettiin käyttäjäkeskeisen ja luovan suunnitteluprosessin tueksi. Sopivia suunnittelukriteereitä etsittiin haastatteluiden, käytettävyystestauksen, asiakaspalautteiden, nastojen testauksen ja vertailuanalyysin avulla. Käyttäjiä osallistettiin myös suunnitteluprosessin myöhemmissä vaiheissa. Muotoiluajattelun työkaluja hyödynnettiin löydösten järjestelyyn, visualisointiin ja ideointiin.
Lopputuloksena oli tarkempien suunnittelukriteereiden löytyminen, jotka sisällytettiin uuden liukuestemallin suunnitelmaan. Lopputulos osoitti, että iteratiivisen muotoiluajattelun avulla suunnittelukriteereitä voi löytyä myös suunnitteluprosessin myöhemmissä vaiheissa, parantaen suunnittelutyön tarkkuutta ja laatua.
Tämä tutkimus ehdottaa, että kokojalan liukuestemalleja voidaan parantaa, ja että hyvä yleismalli, joka soveltuu erilaisille käyttäjäryhmille, voidaan toteuttaa. Työn jatkaminen tarvitsee tarkempia tutkimuksia, jotka pitävät sisällään myös tuotantoprosessin ja esinäytesarjan käytettävyystestauksen. Erilaisia liukuestemalleja tulee tutkia lisää tulevaisuudessa, jotta niiden mallikohtaisia käytettävyysominaisuuksia voidaan parantaa. Tämän tutkimuksen löydöksiä voi joiltain osin hyödyntää myös muiden vastaavien liukuestemallien suunnittelussa.
As a result, more defined design criteria for ice cleat models with better usability features were found. Findings were implemented in the design process of the new ice cleat model. Results showed that with the iterative Design Thinking method, more design criteria could find in later stages, improving the design.
This study suggests that full-sole ice cleat models on the market can be improved, and an overall design to suit different user needs can be produced. It might be helpful to set further research, which includes the production process and usability testing of the pre-sample. Different ice cleat models should be examined in the future to improve their usability-related features. Findings from this study can be applied to improve other similar ice cleat models.
Lopputuloksena oli tarkempien suunnittelukriteereiden löytyminen, jotka sisällytettiin uuden liukuestemallin suunnitelmaan. Lopputulos osoitti, että iteratiivisen muotoiluajattelun avulla suunnittelukriteereitä voi löytyä myös suunnitteluprosessin myöhemmissä vaiheissa, parantaen suunnittelutyön tarkkuutta ja laatua.
Tämä tutkimus ehdottaa, että kokojalan liukuestemalleja voidaan parantaa, ja että hyvä yleismalli, joka soveltuu erilaisille käyttäjäryhmille, voidaan toteuttaa. Työn jatkaminen tarvitsee tarkempia tutkimuksia, jotka pitävät sisällään myös tuotantoprosessin ja esinäytesarjan käytettävyystestauksen. Erilaisia liukuestemalleja tulee tutkia lisää tulevaisuudessa, jotta niiden mallikohtaisia käytettävyysominaisuuksia voidaan parantaa. Tämän tutkimuksen löydöksiä voi joiltain osin hyödyntää myös muiden vastaavien liukuestemallien suunnittelussa.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Työkoneiden dieselmoottoreiden hyötysuhteen parantaminen lämmöntalteenoton avulla
Aragón Kaksonen, Ilkka (2013)Tämä diplomityö on osa Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa tehtävää tutkimusta polttomoottoreiden energiatehokkuuden parantamisessa. Työn tavoitteena on saada tutkimustietoa polttomoottoreiden hukkalämpövirtojen ... -
Human-centered design applied to security services in airports
Farsimadan, Kurosh (2016)In airports, security technology and services are designed to guard persons, infrastructures and businesses against a broad range of hazards including crime, fire, accidents, espionage, sabotage, subversion, and malicious ... -
Design Patterns in EPOC Software Development
Hoikka, Kimmo (2001)Työssä tutkittiin oliosuunnittelumalleja EPOC-käyttöjärjestelmässä. Työssä tutkittiin sekä yleisiä suunnittelumalleja että EPOC-ympäristössä esiintyviä oliorakenteita, niiden aiheuttamia vaatimuksia sovelluksille sekä ...