Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Strategic engagement in interorganizational network : case Greenreality Network

Valtonen, Emma (2021)

Katso/Avaa
Emma Valtonen Pro Gradu.pdf (917.0Kb)
Lataukset: 


Pro gradu -tutkielma

Valtonen, Emma
2021

School of Business and Management, Kauppatieteet

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052631692

Tiivistelmä

Organizations form relationships and join interorganizational networks to create shared competitive advantage. Previous academic literature has focused on describing different types of networks, motivations to join interorganizational networks, and how organizations benefit from them. However, literature has not comprehensively explained how organizations engage or how engagement can be developed in interorganizational networks. This study aims to give a holistic description of interorganizational engagement and examine how it can be developed in network context.

The empirical part of this study was conducted as qualitative research. This study is a single case study, that concentrates on case network: Greenreality Network. The data for this research was gathered with nine semi-structured interviews. The data was analyzed using thematic analysis with NVivo data analysis software.

The findings of this study indicate interorganizational engagement includes elements of collaboration, communication, learning, and trust. The results suggest all these elements affect each other. Furthermore, the results indicate the more organizations engage and put effort in the network, the more benefits they receive from the network.

This study gives managerial implications for developing all the elements of interorganizational engagement both for the network management and network member organizations management.
 
Organisaatiot muodostavat suhteita ja liittyvät organisaatioiden välisiin verkostoihin luodakseen jaettua kilpailuetua. Aiempi akateeminen kirjallisuus on keskittynyt kuvailemaan eri verkostotyyppejä, ymmärtämään organisaatioiden motivaatioita liittyä organisaatioiden välisiin verkostoihin ja tapoja joilla organisaatiot hyötyvät verkostoista. Aiempi kirjallisuus ei kuitenkaan ole antanut kokonaisvaltaista selitystä sille, miten organisaatiot sitoutuvat organisaatioiden välisiin verkostoihin ja kuinka organisaatioiden välistä sitoutumista voisi kehittää. Tämän tutkimuksen tavoitteena on luoda kokonaisvaltainen kuva organisaatioiden välisestä sitoutumisesta ja tutkia kuinka sitä voidaan kehittää verkostokontekstissa.

Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tämä tutkimus on tapaustutkimus, joka keskittyy case-verkostoon, Greenreality Networkiin. Tutkimuksen data kerättiin yhdeksällä puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastatteludata analysoitiin temaattisella analyysillä hyödyntäen NVivo tilasto- ja analyysiohjelmaa.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että organisaatioiden välinen sitoutuminen sisältää elementtejä yhteistyöstä, kommunikaatiosta, oppimisesta sekä luottamuksesta. Tulokset osoittavat edellä mainittujen elementtien vaikuttavan toisiinsa. Lisäksi tutkimustulokset osoittavat, mitä enemmän yritys sitoutuu verkostoon ja panostaa siihen, sitä enemmän yritys hyötyy verkostoon kuulumisesta.

Tämän tutkimuksen perusteella voidaan antaa kehotuksia organisaatioiden välisen sitoutumisen elementtien kehittämiseen sekä verkoston johdon että jäsen organisaatioiden johdon näkökulmasta.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [14178]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.

  • Yritysverkoston kehittäminen: käsitteet ja menetelmät 

    Järvi, Kati (2007)
    Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on yritysverkostojen kehittäminen sekä siihen liittyvät käsitteet ja menetelmät. Tutkielman tavoitteena on selkiyttää verkostoitumiseen, verkostosuhteen kehittymiseen ja yritysverkoston ...
  • Luottamuksen ja sitoutumisen rooli alihankinnan johtamisessa 

    Ahonen, Sari (2024)
    Tämän pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millainen rooli luottamuksella ja sitoutumisella on alihankinnan johtamisessa ja miten luottamusta ja sitoutumista voidaan vahvistaa siten, että olisi mahdollista ...
  • Inter-organizational mediums: current state and underlying potential 

    Ylä-Kujala, Antti
    Acta Universitatis Lappeenrantaensis (Lappeenranta University of Technology, 22.11.2018)
    The rise of outsourcing has revised inter-organizational relationships in conventional manufacturing industries. Transaction-oriented exchanges have been superseded by relational purchasing, where customers transfer ...
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste