Ikäihmisille kehitettävien hyvinvointiteknologioiden yhteiskehittämisen virtuaaliset työkalut
Mikkonen, Sampo (2021)
Diplomityö
Mikkonen, Sampo
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731907
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731907
Tiivistelmä
Ikäihmisten määrä kasvaa länsimaissa räjähdysmäisesti. Poliittinen tahto Suomessa on, että ikäihmiset asuvat kotona mahdollisimman pitkään ja asumisen ja hyvinvoinnin tueksi on kehitettävä helppokäyttöisiä ja tehokkaita hyvinvointiteknologioita. Ikäihmiset suhtautuvat teknologioihin myönteisesti, kunhan niiden käytöstä on heille hyötyä. Ongelmana kuitenkin on, että ikäihmiset eivät osaa käyttää teknologioita. Merkittävimpiä ongelmia teknologioiden käytössä ovat käytettävyys sekä epäselvät ja huonosti ymmärrettävät käyttöohjeet. Tähän ovat syynä mm. teknisten sanojen käyttö ja ymmärtämättömyys ikäihmisten tilanteesta ja kyvyistä.
Yhteiskehittäminen on tapa osallistaa loppukäyttäjät osaksi innovaatioprosessia. Hyvinvointiteknologioiden yhteiskehittämisellä ikäihmisten kanssa on mahdollista saavuttaa merkittäviä hyötyjä, mutta yhteiskehittämisen organisointi ikäihmisten kanssa on haasteellista. Ikäihmisten kanssa työskennellessä on otettava huomioon monia haasteita, kuten osallistujien mahdollisesti heikentyneet kognitiiviset ja fyysiset kyvyt sekä heikot IT-taidot. Ikäihmiset osallistuvat mielellään yhteiskehittämiseen, sillä siinä on mahdollista oppia uutta, saada mielekästä ajanvietettä sekä muodostaa uusia ihmissuhteita.
Virtuaalisella yhteiskehittämisellä on monia etuja fyysisten työpajojen järjestämiseen verrattuna. Koko yhteiskehittämisen prosessin virtualisointi ei ole käytännöllistä. Aluksi on kannattavaa virtualisoida ne kehittämisen vaiheet, jotka on helppo toteuttaa teknisesti, mutta jotka parantavat teknologian käytettävyyttä suhteellisesti eniten. Käyttöohjeiden luonti prosessina on verrattain helppoa virtualisoida ja siksi se on luonnollinen alku virtuaaliselle yhteiskehittämisen työkalulle. Työn lopussa on esiteltynä työkalukonsepti virtuaaliselle, käyttöohjeiden luontiin tarkoitetulle yhteiskehittämisen työkalulle. The number of senior citizens is growing rapidly in the western world. The political will in Finland is that seniors should live in their homes as long as possible. This is partly made possible by developing easy-to-use and effective wellbeing technology. Seniors are not afraid of the use of technology, as is often stated, and are willing to use technologies as long as the benefits of using them are clear. The problem often is that they do not know how to use the developed technologies. Major problems are the lack of usability and unclear and difficult-to-understand instruction manuals. This is caused by the use of technical vocabulary as well as the technologists not understanding the context of use.
Co-creation is a method for having the end-users participate in the innovation process. There are a lot of benefits regarding the co-creation of wellbeing technologies although, the process of co-creation is more difficult with the seniors than it would be with younger participants. When working with seniors, it is important to take into account the possibility of weaker IT-skills as well as cognitive and physical skills of the participants. Seniors are eager to take part in co-creation as it is a possibility to, e.g., make a difference, learn something new and form new relationships.
Virtual co-creation has multiple benefits compared to the arranging of physical workshops. Virtualising the whole co-creation process is not practical, though. Especially in the beginning it would be beneficial to virtualise process phases that are easy to virtualise and improve the usability of technologies the most. Co-creating instruction manuals is a comparatively easy phase to virtualise and thus is a natural starting point for a virtual co-creation tool. A concept for a virtual co-creation tool for creating instruction manuals is showcased at the end of the thesis.
Yhteiskehittäminen on tapa osallistaa loppukäyttäjät osaksi innovaatioprosessia. Hyvinvointiteknologioiden yhteiskehittämisellä ikäihmisten kanssa on mahdollista saavuttaa merkittäviä hyötyjä, mutta yhteiskehittämisen organisointi ikäihmisten kanssa on haasteellista. Ikäihmisten kanssa työskennellessä on otettava huomioon monia haasteita, kuten osallistujien mahdollisesti heikentyneet kognitiiviset ja fyysiset kyvyt sekä heikot IT-taidot. Ikäihmiset osallistuvat mielellään yhteiskehittämiseen, sillä siinä on mahdollista oppia uutta, saada mielekästä ajanvietettä sekä muodostaa uusia ihmissuhteita.
Virtuaalisella yhteiskehittämisellä on monia etuja fyysisten työpajojen järjestämiseen verrattuna. Koko yhteiskehittämisen prosessin virtualisointi ei ole käytännöllistä. Aluksi on kannattavaa virtualisoida ne kehittämisen vaiheet, jotka on helppo toteuttaa teknisesti, mutta jotka parantavat teknologian käytettävyyttä suhteellisesti eniten. Käyttöohjeiden luonti prosessina on verrattain helppoa virtualisoida ja siksi se on luonnollinen alku virtuaaliselle yhteiskehittämisen työkalulle. Työn lopussa on esiteltynä työkalukonsepti virtuaaliselle, käyttöohjeiden luontiin tarkoitetulle yhteiskehittämisen työkalulle.
Co-creation is a method for having the end-users participate in the innovation process. There are a lot of benefits regarding the co-creation of wellbeing technologies although, the process of co-creation is more difficult with the seniors than it would be with younger participants. When working with seniors, it is important to take into account the possibility of weaker IT-skills as well as cognitive and physical skills of the participants. Seniors are eager to take part in co-creation as it is a possibility to, e.g., make a difference, learn something new and form new relationships.
Virtual co-creation has multiple benefits compared to the arranging of physical workshops. Virtualising the whole co-creation process is not practical, though. Especially in the beginning it would be beneficial to virtualise process phases that are easy to virtualise and improve the usability of technologies the most. Co-creating instruction manuals is a comparatively easy phase to virtualise and thus is a natural starting point for a virtual co-creation tool. A concept for a virtual co-creation tool for creating instruction manuals is showcased at the end of the thesis.