Asuinalueen vetovoimatekijät ja digitaalisten ratkaisujen vaikutukset vetovoimaan : tapaustutkimuksena Lahden alue
Paunonen, Elina (2021)
Diplomityö
Paunonen, Elina
2021
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052832032
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052832032
Tiivistelmä
Muuttoliike suuntautuu voimakkaasti suuriin kaupunkiseutuihin, jolloin muuttovoitosta hyötyvät muutamat suurimmat kaupungit, muiden menettäessä asukkaitaan. Tämän lisäksi digitaalinen kehitys on asettanut kaupungeille mahdollisuuksia sekä edellytyksiä toteuttaa yhä älykkäämpiä kaupunkiratkaisuja asukkaiden houkutteluksi ja kansalaisten elämänlaadun parantamiseksi. Kilpailutilanne asukkaista on johtanut kunnat ja kaupungit tilanteeseen, jossa omien vetovoimatekijöiden tunnistus ja oikeanlainen esiintuominen nähdään ratkaisevana tekijänä asukkaiden houkuttelussa.
Nuoret korkeakoulutetut aikuiset ovat muuttoliikkeen aktiivisimpia ja toivotuimpia toimijoita, joten tutkimuksen tavoitteena oli selvittää nuorten korkeakoulutettujen aikuisten kokemat vetovoimatekijät asuinpaikan valinnassa ja tyytyväisyydessä sekä tunnistaa minkälainen vaikutus digitaalisilla ratkaisuilla on alueen vetovoimaan. Tutkimuksen rakenne koostuu teoria- ja empiriaosuudesta ja tutkimustapauksena toimi Lahden alue. Teoriaosuudessa käsiteltiin muuttoliikettä ja houkuttelukeinoja muuttoliikkeen hallintaan, asuinalueen vetovoimaa ja vetovoimatekijöitä sekä digitaalisia ratkaisuja vetovoiman lisäämiseen älykkään kaupunkikonseptin, alustaratkaisujen ja digitaalisen paikkamarkkinoinnin näkökulmista. Empiriaosuudessa digivetovoimakyselyn tuloksia tutkittiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin numeraalisesti kuvia ja taulukoita hyödyntäen.
Teoriatiedon perusteella luotiin digivetovoimakysely, jonka avulla kerättyä tietoa käytettiin tutkimusaineistona tärkeimpien vetovoimatekijöiden ja digitaalisten ratkaisujen tunnistamiseen. Tutkimustulosten perusteella asuinalueen valintaan ja tyytyväisyyteen vaikuttivat eniten asuinalueen ilmapiiri ja turvallisuus, viihtyisyys ja vireys sekä kulttuuri- ja vapaa-ajan palvelut, mutta varsinaisina muuttosyinä vaikuttavimpina nousi työpaikka ja uran etenemismahdollisuudet. Digitaalisten ratkaisujen vaikutus asuinalueen vetovoimaan oli vähäisempi, eikä digitaaliset ratkaisut yltäneet kilpailemaan varsinkaan tärkeimmiksi koettujen vetovoimatekijöiden kanssa. Tärkeimmäksi digitaaliseksi ratkaisuksi koettiin alueella käytössä oleva kaupunkisovellus ja tärkeimpinä vetovoimaa lisäävinä tekijöinä digitaalinen markkinointi alueen vetovoimasta sekä alueella käytössä olevat digitaaliset kaupunkiratkaisut. Migration is directed strongly to large urban areas, with some of the largest cities benefiting from the migration gain, with others losing their inhabitants. In addition to this, digital development has created opportunities for cities to implement intelligent urban solutions to attract residents and improve their quality of life. The competitive situation of residents has led municipalities and cities to a situation where the identification of their own attraction factors and their proper presentation is seen as an important factor to attract residents.
Highly educated young adults are the most desirable and active actors in migration, so the aim of the study was to recognize the attraction factors that young highly educated adults experience most important in their choice of residence and satisfaction with the area. The structure of the research consists of a theoretical and empirical part and the research case was Lahti area. The theoretical part dealt with migration, the means of how municipalities attract residents to the area, the attractiveness and attraction factors of a residential area, and urban digital solutions from the perspectives of smart city concept, platform solutions and digital place marketing. In the empirical part, the results of the digital attraction survey were examined using quantitative research methods with figures and tables.
Based on the theoretical information, a digital attraction survey was created and used as research material to identify the most important attraction factors and digital solutions. Based on the survey results, the choice and satisfaction of the residential area were most influenced by the atmosphere and safety, comfort and vibrancy of the area, as well as cultural and free time services, but the main reasons for the moving decision were still jobs and opportunities to advance in career. The impact of digital solutions on the area attractiveness was smaller, and digital solutions did not reach out to compete with the most important attraction factors. The most important digital solution was the city application and the most important factors to increase attractiveness were digital marketing about the area attractiveness and the digital urban solutions in the area.
Nuoret korkeakoulutetut aikuiset ovat muuttoliikkeen aktiivisimpia ja toivotuimpia toimijoita, joten tutkimuksen tavoitteena oli selvittää nuorten korkeakoulutettujen aikuisten kokemat vetovoimatekijät asuinpaikan valinnassa ja tyytyväisyydessä sekä tunnistaa minkälainen vaikutus digitaalisilla ratkaisuilla on alueen vetovoimaan. Tutkimuksen rakenne koostuu teoria- ja empiriaosuudesta ja tutkimustapauksena toimi Lahden alue. Teoriaosuudessa käsiteltiin muuttoliikettä ja houkuttelukeinoja muuttoliikkeen hallintaan, asuinalueen vetovoimaa ja vetovoimatekijöitä sekä digitaalisia ratkaisuja vetovoiman lisäämiseen älykkään kaupunkikonseptin, alustaratkaisujen ja digitaalisen paikkamarkkinoinnin näkökulmista. Empiriaosuudessa digivetovoimakyselyn tuloksia tutkittiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin numeraalisesti kuvia ja taulukoita hyödyntäen.
Teoriatiedon perusteella luotiin digivetovoimakysely, jonka avulla kerättyä tietoa käytettiin tutkimusaineistona tärkeimpien vetovoimatekijöiden ja digitaalisten ratkaisujen tunnistamiseen. Tutkimustulosten perusteella asuinalueen valintaan ja tyytyväisyyteen vaikuttivat eniten asuinalueen ilmapiiri ja turvallisuus, viihtyisyys ja vireys sekä kulttuuri- ja vapaa-ajan palvelut, mutta varsinaisina muuttosyinä vaikuttavimpina nousi työpaikka ja uran etenemismahdollisuudet. Digitaalisten ratkaisujen vaikutus asuinalueen vetovoimaan oli vähäisempi, eikä digitaaliset ratkaisut yltäneet kilpailemaan varsinkaan tärkeimmiksi koettujen vetovoimatekijöiden kanssa. Tärkeimmäksi digitaaliseksi ratkaisuksi koettiin alueella käytössä oleva kaupunkisovellus ja tärkeimpinä vetovoimaa lisäävinä tekijöinä digitaalinen markkinointi alueen vetovoimasta sekä alueella käytössä olevat digitaaliset kaupunkiratkaisut.
Highly educated young adults are the most desirable and active actors in migration, so the aim of the study was to recognize the attraction factors that young highly educated adults experience most important in their choice of residence and satisfaction with the area. The structure of the research consists of a theoretical and empirical part and the research case was Lahti area. The theoretical part dealt with migration, the means of how municipalities attract residents to the area, the attractiveness and attraction factors of a residential area, and urban digital solutions from the perspectives of smart city concept, platform solutions and digital place marketing. In the empirical part, the results of the digital attraction survey were examined using quantitative research methods with figures and tables.
Based on the theoretical information, a digital attraction survey was created and used as research material to identify the most important attraction factors and digital solutions. Based on the survey results, the choice and satisfaction of the residential area were most influenced by the atmosphere and safety, comfort and vibrancy of the area, as well as cultural and free time services, but the main reasons for the moving decision were still jobs and opportunities to advance in career. The impact of digital solutions on the area attractiveness was smaller, and digital solutions did not reach out to compete with the most important attraction factors. The most important digital solution was the city application and the most important factors to increase attractiveness were digital marketing about the area attractiveness and the digital urban solutions in the area.