Vetokaapin säätöjärjestelmän lisäominaisuuksien kehittäminen
Palander, Jami (2021)
Diplomityö
Palander, Jami
2021
School of Energy Systems, Sähkötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052832104
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052832104
Tiivistelmä
Vetokaappi on laboratorioissa käytettävä ilmanvaihtoon liitetty suojalaite, jonka tarkoituksena on suojella käyttäjäänsä haitallisien aineiden kulkeutumiselta hengitysvyöhykkeelle. Vetokaappien toiminnasta on mahdollista tehdä vielä turvallisempaa, käyttäjäystävällisempää ja ekologisempaa lisäämällä niihin säätöjärjestelmä, jonka tehtävänä on pitää vetokaapin otsapintanopeus toivottuna. Fanison Oy:llä on pitkä historia vetokaappien säätöjärjestelmien toteuttamisessa. Näin ollen vetokaappeja valmistavan Visu Kaluste Oy:n ostettua Fanison Oy:n mahdollistui uudenlainen synergiaetu. Tämän työn tavoitteena on selvittää uusia ominaisuuksia, joita Visu-vetokaapin ja Fanison-säätöjärjestelmän integroituminen on mahdollistanut. Ominaisuuksien lisäarvoa pohditaan käyttäjän turvallisuuden ja taloudellisuuden näkökulmista. Työssä käsitellään lisäominaisuuksien tarvitsemia komponentteja, mutta varsinainen prototyypin kokoaminen jää tämän diplomityön ulkopuolelle. A fume cupboard is a protective device connected to ventilation used in a laboratory, the purpose of which is to protect its user from the introduction of harmful substances into the respiratory zone. It is possible to make the operation of the fume cupboards even safer, more user-friendly, and more ecological by adding a control system to keep the frontal velocity of the fume cupboard desirable. Fanison Oy has a long history in implementing fume cupboard control systems. Thus, the acquisition of Fanison Oy by Visu Kaluste Oy, a manufacturer of fume cupboards, enabled a new kind of synergy advantage. The aim of this thesis is to elucidate the new features made possible by the integration of the Visu fume cupboard and the Fanison control system. The added value of the features is considered from the perspective of user safety and economy. The thesis deals with the components needed for additional features, but the assembly of the actual prototype is excluded from this thesis.